اعتیاد و فرزندان …
کافه سلامت

اعتیاد و فرزندان …

1.39Kبازدید

یکی از مسایل بغرنج روزمره ، اعتیاد و حواشی های آن در زندگی افراد است.

متأسفانه دسترسی به انواع مخدر برای نوجوانان و جوانان راحت تر شده و این خود موجب نگرانی والدین شده است.

ما باید بدانیم که چه کاری انجام دهیم و یا چه روش تربیتی بکار بگیریم که  فرزندان ما دچار این معضل نشوند.

کودک و آگاهی ..

ابتدا باید بدانیم که در کودکی و شروع مقطع ابتدایی بهتر این است که فرزند را با معضل اعتیاد و همچنین مضرات سیگارو قلیان و عواقب آن با زبان خود کودک با او مطرح کنیم به طوری که کودک از همان سن کم بتواند یک درک نسبی از اعتیاد و مشکلاتش داشته باشد.

باید کودکان را از خطرات اعتیاد آگاه کنیم اگر فرزند ما خواندن را آموخته است می توانیم بروشور ها ، تبلیغات خیابانی و نوشتاری که در زمینه اعتیاد تقریبا در سطح شهر دیده می شود را از او بخواهیم بخواند و به سوالاتش جواب کامل و روشن بدهیم به گونه ای که او کاملا مطلب را بفهمد.

نوجوان و آگاهی..

نباید نوجوان و جوان را ترساند بلکه باید برای او توضیح دهیم تا او براساس فهم خود،درک کلی و جزیی از اعتیاد را کسب کند.

وظیفه  معلمان…

به معلمان و دبیران توصیه میکنم هرگاه هنگام کلاس و تدریس وقت کافی داشتند  حتما این مقوله پرخطر را برای دانش آموزان باز کنند و اجازه دهند که آنان تمامی سوالات و حتی دیده هایشان از این موضوع را به راحتی در کلاس مطرح کنند.
در خانواده‌ و فامیل متاسفانه هستند افرادی که اعتیاد دارند و گاها در حضور فرزندان شما از استفاده‌ مواد مخدر خود اجتناب نمی‌کنند .

نباید فرزند در این مکان ها بماند حتی با والدین خود…

بهتر است سریعا مکان را ترک کنیم تا نوجوان و جوان ما مجبور نباشد که در آنجا بماند و یا کنجکاوانه به رفتار فرد معتاد نگاه کند.

والدین….والدین…

اعتیاد یک بیماری است و درمان دارد.خانواده هایی که درگیر این معضل هستند رنج فکری فراوانی را تحمل میکنند و اعتیاد فرد در

خانواده در زندگی تمامی اعضای خانواده تاثیر مستقیم دارد حتی در سرنوشت و آینده آنان می‌تواند زمینه ساز مشکلاتی شود.

پس بهتر است ابتدا فرد معتاد را در خانواده بپذیریم از درگیری ،دعوا،بحث و جدل بیهوده با او بپرهیزیم .

والدین و همسران عزیز، ابتدا قبل از هر اقدامی ،بهتراست در زمینه اعتیاد فرزند تان یا همسرتان با مشاور صحبت کنید و از وی کمک بخواهید تا مراحل درمان را زیر نظر یک متخصص امر شروع کنید .

با او همیاری کنید اگر به این فکر کنید که او یک بیمار است و نه یک مجرم یا گناهکار ، بهتر می‌توانید به دنبال راه حل سازنده تر باشید .

امید را در او تقویت کنید در حضور او از موفقیت ها و تلاش های دوران کودکی اش سخن بگویید. آرام آرام به او کمک کنید قدم به قدم و با حوصله و توکل به خداوند شما حتما می‌توانید عضو خانواده خود را از این مشکل رهایی دهید.

تمام اعضای خانواده باید با او همکاری کنند و مهمتر از همه صبور باشند .

اتفاقات کودکی و تاثیر آن بر بزرگسالی…

عوامل مهم که در زندگی همه تاثیر دارد چه بر رفتارها چه بر روح و جسم انسان همه و همه از کودکی و مشکلات آن دوران مهم و حساس شروع می‌شود..

دوران کودکی ما آنقدر اهمیت دارد که تربیت درست ،آرامش کودک احترام به شخصیت او از همان کودکی می‌تواند در سرنوشت جوانی و نوجوانی او تأثیر داشته باشد ..

پس برای داشتن فرزندان سالم باید از کودکی دیدگاهمان را به سمت و سوی درست هدایت کنیم  و‌ فرزندرا با عشق تربیت  کنیم و این راه درست را ادامه دهیم..نقش والدین در تمامی دوران زندگی فرزند مشهود و محسوس هست و خواهدبود..پس بدانیم و آگاه باشیم دانش خود را در تربیت فرزندان افزایش دهیم مطالعه کنیم مشاوره دریافت کنیم.

والدین بهتر است درهرمورد تربیتی که دچار مشکل شدید حتما این را از عادات خوب زندگی خود کنید واز روان درمانگران کمک بگیرید.

پس با علم و دانایی به تربیت فرزندان اهتمام بورزیم .به روز باشیم و عشق را سر لوحه زندگی کنیم .

شروع همه گرفتاری ها از سیگار و قلیان و…است پس اگر در منزل شما کسی سیگار و قلیان استفاده می کند بی تعارف از او بخواهید که در حضور فرزندان تان اکیدا این کار را انجام ندهد .

فرزند شما بهیچ وجه محکوم به این نیست که دود سیگار و قلیان دیگری را استنشاق کند و یا رفتارهای پرخطر فامیل دوست و حتی غریبه ها را مشاهده کند.بهیچ وجه اجازه ندهید…هرگونه تعارف  در این زمینه می‌تواند در آینده فرزندتان را درخطر بیاندازد .

پس نقش ما به عنوان والدین همیشگی است درکنار فرزندان باشیم حمایت کنیم هدایت کنیم و محبت خودرا به آنان نشان دهیم

باور داشته باشیم که ما میتوانیم در زندگی در زمینه هر نوع مشکلی با تفکر درست موفق باشیم . اعتیاد زیان بار است اما این را هم بدانیم برای این مشکل راه حل هست.

نویسنده : اعظم عسگری

نظر بدهید