استایل پرپی یاپوشش به سبک بچه پولدارها
کافه خواندنی

استایل پرپی یاپوشش به سبک بچه پولدارها

2.48Kبازدید

در میان سبک‌های لباس پوشیدن استایل پرپی بیش از هر سبکی نماد آراستگی است و اصالت را تداعی می‌کند. منشا این سبک خرده فرهنگی به نام پرپ در امریکاست که از مدارس خصوصی قبل از دانشگاه در شمال شرقی امریکا شروع شده. این مدارس که مخصوص ثروتمندان بودند سعی می‌کردند علاوه بر ترویج سبک خاصی از لباس پوشیدن، ویژگی‌هایی در طرز برخورد، صحبت کردن، منش و نگرش افراد را در چهارچوبی مشخص رواج دهند که مجموعه این‌ها خرده‌فرهنگی را تشکیل می‌داد که معرف افراد از طبقات اجتماعی بالا بود.

استایل پرپی یاپوشش به سبک بچه پولدارها

از آنجا که این مدارس یا کالج‌ها آغاز چنین سبکی بودند به استایل پرپی، استایل کالجی یا دانش‌آموزی هم می‌گویند. از سال 1950 استایل کالجی سمت و سوی ورزشی پیدا کرد و این جهت‌گیری در لباس‌های ورزشکاران رشته‌های راگبی، تنیس، قایقرانی، شمشیربازی، گلف و سوارکاری به خوبی نمایان شد. مثلا می‌توانیم به لباس‌های راه‌راه سوارکاران یا لباس‌های ملوانی قایقرانان اشاره کنیم که همچنان در دنیای مد تاثیرگذار و پرمخاطب هستند.

استایل پرپی یاپوشش به سبک بچه پولدارها

اغلب ما استایل پرپی را با برندهایی همچون رالف لارن، تامی و لاکوست می‌شناسیم و سه عنصر کلاسیک بودن، آراستگی و کالجی بودن همواره در این برندها به خوبی دیده می‌شود. اما پرپی استایل در سال 1960 با طراحانی همچون پری الیس و لیلی پولیتزر به اوج رسید و سه دهه بعد درحالی که علاقه مردم به استایل کلاسیک پرپی کم شده بود، در دهه 1990 طراحانی مانند مارک جیکوبز و جی کرو به طراحی با سبک پرپی مدرن پرداختند و استایل پرپی بار دیگر محبوب طرفدارانش شد.

استایل پرپی یاپوشش به سبک بچه پولدارها

طرفداران استایل پرپی چه می‌پوشند؟

استایل پرپی با آوانگارد میانه‌ای ندارد. ترکیب‌ها در این استایل ساده، بی‌دردسر و شیک هستند. خیلی اهل استایل لایه لایه نیستند و تعداد لایه‌ها محدود است. سیلوئت‌ها در این سبک اندامی و بدون حجم هستند. در این استایل به ندرت قوانین مد شکسته می‌شود و معمولا در ترکیب رنگ‌ها ریسک نمی‌کنند. پرپی‌ها لباس قدیمی یا جین‌های پاره نمی‌پوشند و با لباس گشاد و اورسایز غریبه هستند. شاید همین باعث می‌شود که بیش از هرچیزی استایل پرپی حس نظم، ترتیب و تمیزی را انتقال دهد.

استایل پرپی یاپوشش به سبک بچه پولدارها

در ترکیبات استایل پرپی از رنگ‌های غنی بیشتر استفاده می‌شود. رنگ‌هایی مثل سبز زمردی، قرمز بورگاندی و آبی ملوانی یا سرمه ای، البته رنگ سفید و طیف خاکستری‌ و قهوه‌ای هم از گزینه‌های محبوب پرپی به شمار می‌رود.

استایل پرپی یاپوشش به سبک بچه پولدارها

انواع چهارخانه‌ها، طرح پارچه مورد علاقه در این سبک است. طرح‌های گینگهام، شطرنجی، تویید، آرگایل و تارتان هم اغلب در لباس‌های پاییز و زمستانه این استایل دیده می‌شود. علاوه بر چهارخانه طرح‌های اولیه راه‌راه و خال‌خالی در ترکیب رنگی سفید-سرمه‌ای، سفید-قرمز و سفید-مشکی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در میان پرپی‌پوشان مدرن طرح‌های ریز و ظریف گل‌گلی یا بته جقه هم به چشم می‌خورد.

استایل پرپی یاپوشش به سبک بچه پولدارها

لباس‌های یقه‌دار، پولوشرت‌ها، پیراهن‌های آکسفوردی، جلیقه‌های کلاسیک و کت‌های بلیزر از تکه‌های ضروری کمد یک طرفدار استایل پرپی هستند. برای دخترها دامن‌های پلیسه و پیلی دار کوتاه به همراه جوراب و جوراب شلواری بسیار کاربردی است. در فصل سرما ژاکت‌های ریز بافت دکمه‌دار و پلیورهای یقه‌هفت در کنار یک شومیز یقه‌دار بهترین انتخاب برای یک پرپی‌پوش است.

استایل پرپی یاپوشش به سبک بچه پولدارها

در مورد اکسسوری‌های محبوب طرفداران این استایل باید گفت هرچه‌ظریف‌تر و کلاسیک‌تر بهتر. پرپ‌‌ها پولدارانی هستند که به دنبال زرق و برق و تجمل نیستند و فقط شیک و آراسته بودن را در نظر می‌گیرند. بنابراین تعداد اکسسوری‌هایی که استفاده می‌کنند زیاد نیست. زیورآلات‌شان معمولا نقره‌ای، مات و ساده هستند. مروارید از زیورآلات محبوب آنهاست. بیشتر مواقع یک ساعت کلاسیک با بند چرمی یا فلزی به دست دارند و گاهی هم از گل‌سینه‌های فانتزی روی یقه کت یا جلیقه خود استفاده می‌کنند.

استایل پرپی یاپوشش به سبک بچه پولدارها

برای پسرها هم پاپیون و کروات، کلاه‌های لبه دار بیسبال و کلاه برت یا انگلیسی مهمترین اکسسوری‌ها هستند. کمربندهای مورد استفاده در استایل پرپی کلاسیک با سگکی ساده هستند.کفش‌ دختران و پسران پرپی‌پوش از میان کفش‌های چرمی کالجی، آکسفوردی و کفش‌های ورزشی کلاسیک و معمولا سفید انتخاب می‌شود. اگر هم قرار باشد کفش پاشنه بلند رسمی بپوشند ساده‌ترین مدل‌ها را انتخاب می‌کنند. در زمستان محبوب‌ترین بوت‌ها برای دختران پرپی، بوت سوارکاری و برای پسران نیم‌بوت‌های طرح چلسی یا آکسفورد هستند.

استایل پرپی یاپوشش به سبک بچه پولدارها

آرایش صورت دختران ساده، مات و سبک است و بیشتر اوقات موهای کوتاه با کات‌های منظم و صاف دارند. دختران پرپی اغلب موها را براشینگ و باز می‌گذارند یا پشت سر جمع می‌کنند. هدبند یکی دیگر از اکسسوری‌هایی است که در این سبک لباس پوشیدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدل موی آقایان هم معمولا کلاسیک، کوتاه و مرتب است.

استایل پرپی یاپوشش به سبک بچه پولدارها

از آنجایی که مشخصه اصلی استایل پرپی تمیز و شیک بودن است، برای بچه‌ها به خصوص پسربچه‌ها بسیار مناسب است. در میان آثار طراحان بیش از هر زمانی استایل پرپی را در کالکشن‌های کروز یا ریزورت که در فاصله میان دو فصل اصلی مد ارائه می‌شوند، می‌توانید ببینید.

منبع: بپوشیم

نظر بدهید