استایل ویکتورین چیست ؟
کافه خواندنی

استایل ویکتورین؛ سبکی زنانه و ظریف

4.01Kبازدید

یکی از استایل‌های پرطرفدار بین خانم‌ها از سنین مختلف؛ از نوجوانی تا میانسالی، استایل ویکتورین است. این استایل که ویژگی‌های ظریف و زنانه‌ای دارد از مد عصر ویکتوریا الهام گرفته است. در این مطلب به بررسی استایل ویکتورین خواهیم پرداخت.

استایل ویکتورین

مد درعصر ویکتوریا

مد ویکتورین در دوران حکومت ملکه ویکتوریا بر بریتانیا در سال‌های 1830 تا 1890 به‌عنوان سبکی متفاوت جریان داشت. در این عصر، انگلستان دوره‌ای از رشد اقتصادی همراه با پیشرفت‌های تکنولوژیکی را تجربه کرد. جنبش‌های مختلف در زمینه معماری، ادبیات، هنرهای تزئینی و تجسمی از یک سو و پیشرفت تکنولوژی از سوی دیگر بر تحولات و توسعه‌ی صنعت مد تاثیرات بسیاری گذاشت. از مهم‌ترین تحولات در صنعت مد این دوره می‌توان به تولید انبوه چرخ‌خیاطی در دهه 1850 و تولید رنگ‌های مصنوعی اشاره نمود. لباس‌ها ارزان‌تر و سریع‌تر تولید می‌شد و توسعه‌ی صنعت چاپ باعث رونق بیشتر مجلات مد و رواج سبک‌های گوناگون لباس‌پوشیدن میان مردم شد.

استایل ویکتورین

با وجود اینکه در عصر ویکتوریا جایگاه زن در خانه بود، لباس و آراستگی زنان اهمیت بسیاری داشت و منعکس‌کننده‌ی شیوه زندگی آنها بود. در واقع لباس می‌بایست جایگاه اجتماعی زنان را به تصویر می‌کشید. زنان طبقات بالا که فعالیت‌های خانه‌داری و کار‌های دیگر را نداشتند، اغلب یک کرست تنگ بر روی زیرپیراهنی و دامنی با تزئینات و گلدوزی‌های بسیار زیاد بر روی زیردامنی می‌پوشیدند. زنان طبقات اجتماعی متوسط پیراهنی با همان فرمت اما ساده‌تر داشتند. به‌طور کلی تعداد لایه‌های لباس زنان زیاد بود و این لایه‌های بر روی هم باعث می‌شد که وزن زنان بیشتر از حد معمول باشد و برخی فعالیت‌های آنان را با مشکل مواجه کند. با وجود راحت‌نبودن کرست‌ها و سنگینی لباس‌ها چون این نوع لباس‌پوشیدن نماد ثروت بود، اغلب با کمال میل سختی این لباس‌ها را به جان می‌خریدند.

استایل ویکتورین

مهم‌ترین ویژگی‌های مد ویکتورین

مد ویکتورین هر سال در جزئیات دچار تغییراتی می‌شد، چیزی به لباس‌ها اضافه یا از آنها کم می‌شد. حجم و سیلوئت تغییر می‌کرد، یقه‌ها متنوع‌ می‌شد و گاهی هم تغییرات به رنگ و تزئینات لباس محدود بود. مثلا در اوایل عصر ویکتوریا آستین به‌شدت تنگ بود اما با اضافه‌‌شدن کرینولین به دامن‌ها، آستین‌های پُفی و پرحجم مد شد. از معروف‌ترین یقه‌ها در این دوره می‌توانیم به یقه سرشانه افتاده (برتا) اشاره کنیم که معمولا با چندین دور نوار توری و روبان تزئین می‌شد. یقه‌ی دیگری که در استایل ویکتورین مدرن هم بسیار محبوب است یقه جابوت یا آبشاری است. چتر آفتاب‌گیر توری، بادبزن توری، دستکش تور و کلاه‌های تزئین‌شده با روبان، پر یا گل از مهم‌ترین اکسسوری‌های زنانه در عصر ویکتوریا بودند.

استایل ویکتورین

همانطور که گفتیم استایل ویکتورین از سال 1830 تا سال 1890 دچار تحولات بسیاری شده اما آنچه به‌عنوان مد ویکتوریایی در استایلی مدرن دیده می‌شود، ویژگی‌هایی دارد که الهام‌گرفته از دوره‌های مختلف عصر ویکتوریاست. علاوه بر این برخی از ترندها یا ویژگی‌های لباس‌های ویکتوریایی در دهه‌های مختلف ثابت و مشترک بود. استفاده از انواع پارچه تور، حریر و گیپور، روبان‌دوزی و توردوزی، یقه‌ سرشانه افتاده، یقه‌ ایستاده چین‌دار، تزئینات گسترده، گلدوزی، پاپیون، مرواریددوزی، لباس‌های لایه‌لایه و طبقه‌طبقه، استفاده از چین‌های ریز و درشت در آستین، یقه و دامن، رنگ‌های روشن و کرمی، تزئین موی سر با گل و ترکیب رنگ سیاه و سفید همگی ویژگی‌های برجسته مد ویکتوریایی بودند که در استایل ویکتورین مدرن به‌خوبی می‌توان نمودهایشان را پیدا کرد.

استایل ویکتورین

چطور استایل ویکتورین داشته باشیم؟

شاید به نظرتان غیرممکن باشد که بتوان در دنیای مدرن استایل ویکتورین داشت، چون همیشه اولین تصویر ما از این سبک، دامن‌های پرحجم و سنگین توری بوده است اما برای الهام‌گرفتن از مد دوره‌ای خاص و اجرای آن در زمان معاصر نیازی نیست که لباس‌های همان دوران با همان شکل و سیلوئت پوشیده شود. فقط باید عناصر اصلی مد عصر ویکتوریا را در سیلوئت‌های امروزی و لباس‌های مدرن استفاده کرد. جالب است بدانید که بسیاری از عناصری که در استایل مدرن ویکتورین استفاده می‌شود از لباس مردان عصر ویکتوریا الهام گرفته شده است.

استایل ویکتورین

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مد ویکتورین پارچه توری لباس‌هاست. پس دراولین قدم برای داشتن یک استایل ویکتورین شیک با پارچه‌های گیپور و دانتل و حریر آشتی کنید و لباس‌هایی از این جنس را به‌عنوان آیتم اصلی ترکیب خود در نظر بگیرید. البته پارچه مخمل هم در استایل ویکتورین محبوب است و در لباس ثروتمندان عصر ویکتوریا استفاده می‌شده است.

استایل ویکتورین

در انتخاب پالت رنگی مناسب برای استایل ویکتورین کار شما بسیار راحت است. اولین ترکیب پیشنهادی که به‌خوبی حس این سبک را منتقل می‌کند، ترکیب سفید و مشکی است. دومین پیشنهاد برای انتخاب رنگ مناسب این استایل، رنگ‌های کِرِمی و روشن هستند. درواقع هر رنگی در روشن‌ترین درجه خود، به‌خصوص رنگ‌های گرمی مثل هلویی، زرد کرمی، صورتی روشن و… در ترکیب استایل ویکتورین جذاب خواهد بود.

استایل ویکتورین

اکسسوری در استایل ویکتورین

قسمت بعدی انتخاب اکسسوری درست است. مروارید یکی از مهم‌ترین عناصر در مد ویکتوریایی بوده و از طرفی همواره شیک و همه‌پسند است. پس برای اکسسوری سراغ مروارید‌های مشکی و سفید بروید. سنجاق‌هایی با قاب بیضی که سنگ‌های قیمتی تراش‌خورده را دربرمی‌گیرند هم از دیگران زیورآلات محبوب در این استایل هستند که برای تزئین یقه استفاده می‌شوند. علاوه بر این، دستکش‌، دستبند و گردنبند‌های توری نیز مثل همان مدل‌هایی که در استایل گوتیک استفاده می‌شود در استایل ویکتورین با رنگ سفید یا کرم کاربرد دارند.

استایل ویکتورین

علاوه بر زیورآلات شاید بد نباشد یک جفت نیم‌بوت پنجه‌باریک بندی با پاشنه‌ی کوتاه و باریک انتخاب کنید و یک کلاه لبه‌پهن کرم رنگ که با روبان ساتن تزئین شده را به ترکیب استایل‌تان اضافه کنید. آستین‌های پفی، کلوش، ژیگو و چین‌دار و یقه‌هایی مثل یقه ایستاده آبشاری، یقه حلزونی و یقه پاپیونی در ترکیب استایل ویکتورین محبوب هستند.

استایل ویکتورین

آرایش صورت در استایل ویکتورین، بسیار ملیح و کلاسیک است. دخترانی که چنین استایلی دارند هر دو مدل موی باز و جمع را امتحان می‌کنند و رنگ موی طبیعی را ترجیح می‌دهند. با وجود سادگی و زیبایی طبیعی آرایش در این استایل، آرایش به سبک ویکتورین برای بسیاری از عروس‌خانم‌ها جذاب است. البته به‌طور کلی ویژگی‌های مد ویکتورین باعث می‌شود که یکی از انتخاب‌های پرطرفدار برای لباس، آرایش و اکسسوری، عروس استایل ویکتورین باشد.

استایل ویکتورین

بنابراین استایل ویکتورین مدرن، برخلاف سختی‌هایی که لباس زنان عصر ویکتوریا برایشان دربرداشت، سبکی بی‌دردسر و جذاب است و حسی از ظرافت، شیک و لوکس‌بودن، خانومانه و دراماتیک‌بودن را به ظاهر شما می‌دهد.

منبع : مجله اینترنتی مدوپیا

نظر بدهید