آیا شستشوی واژن ضروری است؟
کافه سلامت

آیا شستشوی واژن ضروری است؟

1.25Kبازدید

انواع شوینده ها، دستمال مرطوب، ژل اصلاح، روان کننده، دوش واژینال و دیگر محصولات مراقبتی مانند بخور واژینال، محصولات بهداشتی بانوانی هستند که مصرف آن در بسیاری از کشورها رایج است. آمارها نشان می دهند که در سال 2017 بازار محصولات بهداشتی بانوان به ویژه برای شستشوی واژن، به تنهایی، میلیون ها دلار به اقتصاد بسیاری از کشورها کمک کرده است؛ چین و آمریکا در صدر این کشورها هستند.

آیا شستشوی واژن ضروری است؟

اما، طی چند سال گذشته، عبارتی تکراری در وبسایت های پزشکی و سلامت رایج شده است. اگر در زمینه ی سلامت واژن مطالعه دارید، حتماً آن را خوانده یا شنیده اید: واژن مانند اجاقی است که خود را تمیز می کند.

این عبارت به این معناست که ترشحات طبیعی واژن، به خودی خود، سلول های مرده و میکروب ها را از بین می برد. بنابراین، نیازی نیست واژن خود را با صابون، شوینده ها یا دوش واژینال شست وشو دهید.

برخلاف واژن فرج نیاز به شستشو دارد.

فرج بخش بیرونی و قابل‌مشاهده‌ی دستگاه تناسلی زنان است. فرج شامل لب بزرگ، لب کوچک و سر کلیتوریس است. مدخل واژن، تنها بخشی از واژن است که از بیرون دیده می‌شود. قسمت‌های داخلی واژن کانالی است که فرج را به دهانه رحم و رحم متصل می‌کند.

برای جلوگیری از افزایش تدریجی عرق، خون قاعدگی، سلول های مرده و دیگر عناصر بیولوژیک که باعث تجمع میکروب های مضر می شوند، پوست ولو را باید به طور منظم و با شوینده های ملایم بدون عطر و فاقد صابون بشویید.

از صابون برای شستشوی ناحیه تناسلی استفاده نکنید.

باید به این نکته بسیار مهم دقت کنید که استفاده از صابون باعث تحریک پوست داخل واژن می‌شود. پوست این ناحیه حساس‌تر از پوست بیرونی بدن است و از صابون‌های معطری که برای قسمت‌های دیگر بدنتان استفاده می‌کنید، نباید برای شستشوی واژن استفاده کنید. این نکته فقط در مورد صابون نیست و حتی استفاده از تامپون معطر یا شستن لباس‌های زیر با شوینده‌های معطر، باعث تحریک واژن می‌شوند.

همچنین، شست وشوی ولو با آب و صابون می‌تواند موجب خشکی و خارش واژن شوند. در حالی که، استفاده از محصولاتی که برای این ناحیه طراحی و تولید شده‌اند مانند ژل بهداشتی بانوان تسکین بخش هستند و تحریک و خارش پوست را التیام می بخشد.

 

خشکی واژن را جدی بگیرید.

 

خشکی واژن (واژینیت آتروفیک)، می‌تواند در هر زمانی از زندگی زنان بزرگسال رخ دهد؛ اما معمولا قبل از یائسگی، طی یائسگی و در دوران شیردهی رایج‌تر است.

درد حین رابطه‌ی جنسی، سوزش و خارش واژن و ترشحات غیر طبیعی، از علائم خشکی واژن است. از نشانه‌های دیگر خشکی واژن تکرر ادرار یا درد هنگام ادرار است. البته، خشکی واژن ممکن است در بعضی از افراد هیچ علامتی نداشته باشد.

ممکن است خودتان خبر نداشته باشید، اما بسیاری از کارهایی که در طول روز به عنوان روتین انجام می‌دهید ممکن است منجر به خشکی واژن شوند؛ که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • مصرف برخی داروها
  • مصرف محصولات حاوی نیکوتین
  • استفاده از تامپون‌هایی که قدرت جذب‌شان‌ بالاتر از نیاز شماست
  • دوش واژینال
  • استفاده از صابون‌های معطر
  • استفاده از وان پر کف و حباب
  • استفاده از لوسیون‌های بدن در ناحیه‌ی واژن
  • مصرف بیش از حد الکل

هرگز از دوش واژینال استفاده نکنید.

آیا شستشوی واژن ضروری است؟

تمام متخصصین زنان و زایمان توصیه می‌کنند که از دوش واژینال استفاده نکنید. استفاده از این روش نه‌تنها ضرورتی ندارد، بلکه مضر هم هست. این تنها یک باور غلط است که با دوش واژینال، قسمت داخلی واژن تمیز و درخشان می‌شود. در حقیقت دوش واژینال با وارد کردن مواد شیمیایی مضری به نام فتالات به داخل واژن، باعث آلوده‌ شدن محیط آن هم می‌شود.

سلامت واژن شما در گرو PH آن است!

محیط واژن به طور طبیعی، اسیدی است. اسیدی تر از پوست و سایر اندام های بدن. به طوری که pH آن در محدوده ی ۳٫۸ تا ۴٫۵ قرار دارد. این pH کمک می کند باکتری های مفید از جمله لاکتوباسیل ها حفظ شوند و باکترهای غیرمفید و بیماری زا از بین بروند. در نتیجه، اگر pH متعادل باشد، واژن به عفونت دچار نمی شود.

از ژل بهداشتی بانوان استفاده کنید.

به گزارش https://lafarrerr.com/ ، pH واژن نقش مهمی در سلامت ناحیه ی تناسلی دارد. با حفظ تعادل اسیدیته ی واژن می توانید به حفظ سلامت واژن کمک کنید و از ایجاد عفونت، بوی بد، خارش و سایر مشکلات مربوط به این ناحیه پیشگیری کنید.

ژل بهداشتی بانوان برای شستشوی ناحیه ی تناسلی طراحی شده است. این محصول، خاصیت پاک کنندگی دارد. بنابراین، به حفظ تعادل pH واژن کمک می کند.

از محصولات خوش‌بوکننده واژن استفاده نکنید.

نکته بعدی که قطعاً باید رعایت کنید، اجتناب از استفاده‌ی محصولات تقلبی خوش‌بوکننده واژن است. مانند محصولاتی که با عصاره گل رز هستند و در تبلیغاتشان قول واژنی به خوشبویی دسته‌ای از گل رز می‌دهند. اگر قصد خرید چنین محصولاتی را دارید، به دو نکته توجه کنید. اول، واژن هیچ زنی نیاز ندارد که بوی گل رز دهد و دوم، قطعاً هیچ‌کس نمی‌خواهد مبتلا به عفونت باکتریایی شود.

 

نظر بدهید