آشنایی با استایل فریدا کالو هنرمند مکزیکی
کافه خواندنی

آشنایی با استایل فریدا کالو هنرمند مکزیکی

2.91Kبازدید

آشنایی با استایل فریدا کالو هنرمند مکزیکی که به یک آیکن ماندگار مد تبدیل شد

فریدا کالو Frida Kahlo یکی از هنرمندان و زنان تاثیرگذار در قرن بیستم است که زندگی پرفراز و نشیبی داشت. او ابتدا تنها به عنوان همسر دیه گو ریورا نقاش انقلابی دیوارنگاره‌های مکزیکی شناخته می‌شد اما پس از مدتی کارهای او به عنوان یک سبک خاص و ماندگار مورد بررسی قرار گرفت و فریدا کالو به یکی از چهره‌های ماندگار دنیای هنر تبدیل شد. در کنار هنر خلاقانه و بی‌بدیل فریدا کالو، چهره، ظاهر و سبک او در لباس پوشیدن هم شهرت خاصی پیدا کرد و همین اتفاق باعث شد تا فریدا کالو به عنوان یک آیکن خاص در دنیای مد و طراحی مطرح شود. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به زندگی نامه فریدا کالو هنرمند مکزیکی قرن بیستم خواهیم پرداخت و سبک او را به عنوان یک آیکن ماندگار در دنیای مد مورد بررسی قرار خواهیم داد.

زندگی نامه فریدا کالو هنرمند مکزیکی

فریدا کالو در ششم جولای ۱۹۰۷ در خانه آبی در شهریک کوچک در اطراف مکزیکوسیتی به دنیا آمد. پدر وی نقاش و عکاس یهودی آلمانی و مادرش دورگه‌ای از بومیان مکزیک و اسپانیایی تبارها بود. پدر فریدا یک نقاش و عکاس معروف در مکزیک بود که تصاویر متعددی از دوران کودکی فریدا ثبت کرده که این تصاویر در پرتره‌های فریدا کالو در سال‌های فعالیتش به عنوان نقاش، تاثیر چشمگیری داشت. در واقع سلف پرتره‌های فریدا، ادامه‌ای از عکس‌های پدرش از او بود. فریدا در شش سالگی به فلج اطفال مبتلا شد که این اتفاق باعث نقصی ماندگار در پای راست او شد.

آشنایی با استایل فریدا کالو هنرمند مکزیکی

در سال ۱۹۲۵ وقتی که فریدا ۱۸ ساله و دانشجوی پزشکی بود در یک تصادف شدید در اتوبوس دچار جراحات شدیدی شد که به دنبال این جراحات آسیب‌های جبران ناپذیری به بدن وی وارد شد و تا پایان عمر از داشتن فرزند محروم شد. پس از این تصادف زندگی فریدا برای همیشه دستخوش تغییر شد اما به جای از دست دادن کنترل زندگی سعی کرد با نقاشی کردن به آرزوهای دست نیافتنی خود برسد. آسیب‌های جسمی فریدا پس از چند سال از بین رفت و او توانست مجددا راه برود اما درد پای هرگز کاملا بهبود پیدا نکرد و تا پایان عمر همراه او بود.

آشنایی با استایل فریدا کالو هنرمند مکزیکی

پس از این تصادف نامزد فریدا از ازدواج با او منصرف شد و او پس از مدتی در سال ۱۹۲۹ با دیه گو ریورا Diego Rivera که از دوران دانشجویی او را می‌شناخت ازدواج کرد. اما این ازدواج پس از ده سال به جدایی انجامید و فریدا زندگی تنهای خود را آغاز کرد. در سال ۱۹۵۳ زمانی که فریدا ۴۶ ساله بود وضعیت یکی از پاهای وی به شدت وخیم شد و پزشکان به ناچار آن را قطع کردند. فریدا کالو حدود یک سال بعد بر اثر انسداد عروق خونی درگذشت. خانه‌ای که او در اواخر عمرش در آن می‌زیست اکنون به موزه فریدا کالو تبدیل شده است و هر روز صدها نفر از آن بازدید می‌کنند. در سال ۲۰۰۲ فیلمی درباره زندگی فریدا کالو با هنرنمایی سلما هایک به نمایش درآمد که هرچند در سطح جهانی موفق بود اما در مکزیک با مخالفت‌های گسترده‌ای روبرو شد.

سبک و آثار فریدا کالو

در بیشتر نقاشی‌های فریدا کالو، خود نقاش را می‌بینیم که با استواری و سکوت در نشسته و به مخاطب خیره شده است. از ۱۴۳ اثری که فریدا خلق کرد ۵۴ اثر خودنگاره هستند. در همه این آثار نشانه‌ها و نماد‌ها به سبکی شخصی مورد استفاده قرار گرفته‌اند و زمینه نیز با عناصر طبیعی و گیاهان و چیزهایی از این دست پوشیده شده است. فریدا با علم پزشکی آشنا بود و به همین دلیل همه آثار خود را با دقت آناتومیکی بالایی ترسیم کرده است. در این نقاشی‌ها درد و ناراحتی فریدا در قسمت پایین بدن او متمرکز شده که به تصادف مرگبار او اشاره دارد. آندره برتون، شاعر، نویسنده و نظریه ‌پرداز سوررئالیست فرانسوی پس از ملاقات با فریدا در سال ۱۹۳۸ می‌گوید: “فریدا تنها کسی است در تاریخ هنر که توان شکافتن سینه و قلب و گفتن حقیقت زیستی و احساس خود درباره آن را دارد.”

آشنایی با استایل فریدا کالو هنرمند مکزیکی

فریدا کالو به عنوان یک آیکن مد

عوامل متعددی در تبدیل شدن فریدا کالو به یک آیکن مد نقش داشتند. یکی از این عوامل سبک مکزیکی شاخص وی در لباس پوشیدن است که تماما از عناصر سنتی مکزیک گرفته شده است. تقریبا در تمام تصاویری که از فریدا به جای مانده است و در بیشتر نقاشی‌های او، فریدا با لباس‌ها، آرایش و مدل موی سنتی مکزیک دیده می‌شود و ابروهای پیوسته و فرق وسط او بیش از هر چیزی به چشم می‌آید. لباس‌های گلدار و چین‌دار و گلدوزی شده با جواهرات سنتی و رنگارنگ همیشه یادآور فریدا کالو هستند و به عنوان نشانه‌های او شناخته می‌شوند. فریدا کالو بارها منبع الهام طراحان مختلف در دنیای مد بوده است از جمله رولند موره طراح فرانسوی که مجموعه بهار و تابستان سال ۲۰۱۸ خود را به این هنرمند تقدیم کرده بود. بیانسه خواننده معروف آمریکایی در روز هالووین سال ۲۰۱۷ مانند فریدا لباس پوشید و حتی نرم افزار اسنپ چت هم فیلتری دارد که با اعمال آن شما می‌توانید به فریدا کالو تبدیل شوید! همه این موارد حاکی از آن است که این هنرمند مشهور قرن بیستم چیزی بیش از شهرت یک هنرمند معمولی را دارد و به عنوان یک آیکن، نماد و سبک خاص شناخته می‌شود.

آشنایی با استایل فریدا کالو هنرمند مکزیکی

شیک پوشی به سبک فریدا کالو

اگرچه لباس‌های زنانه فریدا نقش مهمی در شکل دادن به هویت و شخصیت وی داشتند اما فریدا یک جنبه مردانه هم در خصیت خود داشت به طور مثال او چند بار خود را در لباس‌های مردانه مثل کت و شلوار هم ترسیم کرد که نشان از هویت دوگانه او داشت. فریدا از هواداران انقلاب مکزیک بود و به فرهنگ و هویت مکزیکی خود افتخار می‌کرد، به همین دلیل است که ما همیشه او را در لباس‌های گلدوزی شده موسوم به تهوانا Tehuana که لباس سنتی زنان جنوب مکزیک است مشاهده می‌کنیم. جالب است بدانید این سبک گلدوزی دقیقا همان سبکی است که امروزه در دنیای مد پرطرفدار شده است و در صفحات اینستاگرام ستارگان مد و فشن مشاهده می‌شود. پس اگر ریشه و منشاء این گلدوزی‌ها برای شما جای سوال بوده است باید در سبک و استایل فریدا کالو به دنبال آن بگردید.

آشنایی با استایل فریدا کالو هنرمند مکزیکی

اگرچه فریدا لباس‌های سنتی می‌پوشید اما همیشه سعی می‌کرد یک زن قدرتمند را به تصویر بکشد. او به لباس‌هایش به عنوان آثار هنری نگاه می‌کرد و در مورد رنگ‌ها و طرح‌ها کاملا جسور و شجاع بود. این جسارت و شجاعت در انتخاب رنگ و طرح لباس می‌تواند برای هر زن مدرنی یک الگو باشد و این مساله را ثابت کند که سبک زنانه و خانمانه به معنای موضع ضعف نیست و برای قوی‌تر دیده شدن لازم نیست حتما شبیه به مردان لباس بپوشید. خوشبختانه لباس هایی که فریدا در دوران زندگی خود مورد استفاده قرار می داد استایلی امروزی دارند و با در نظ گرفتن ترندهای جدید می توانند مد روز تلقی شوند. همان طور که می دانید در حال حاضر لباس های رنگارنگ، گلدوزی، طرحهای رنگی و لباس های چین دار و چیزهایی از این دست مد روز هستند و شرایط برای تبدیل شدن به فریدا کالو کاملا مهیا است! در ادامه تعدادی از لباس‌ها و اکسسوری‌های الهام گرفته از سبک و استایل فریدا کالو را مشاهده می‌کنید که می‌تواند بهترین انتخاب برای خانم‌های شیک پوش و علاقمندان به سبک‌های سنتی و پوشش‌های ملل مختلف باشد.

آشنایی با استایل فریدا کالو هنرمند مکزیکی آشنایی با استایل فریدا کالو هنرمند مکزیکی آشنایی با استایل فریدا کالو هنرمند مکزیکی آشنایی با استایل فریدا کالو هنرمند مکزیکی آشنایی با استایل فریدا کالو هنرمند مکزیکی آشنایی با استایل فریدا کالو هنرمند مکزیکی آشنایی با استایل فریدا کالو هنرمند مکزیکی آشنایی با استایل فریدا کالو هنرمند مکزیکی آشنایی با استایل فریدا کالو هنرمند مکزیکی آشنایی با استایل فریدا کالو هنرمند مکزیکی آشنایی با استایل فریدا کالو هنرمند مکزیکی آشنایی با استایل فریدا کالو هنرمند مکزیکی

منبع : مجله قرمز

نظر بدهید