هفته مد یکی از رویدادهای صنعت مد است که این امکان را به خریداران ، رسانه ها، سِلِبریتی ها، مدل های معروف دنیا، فشن بلاگرها و… می دهد تا از آخرین کالکشن طراحان در طول سال با خبر شوند. این کالکشن ها فصل بعد وارد بازار می شوند. هفته مد همانطور که از اسمش پیداست به مدت یک هفته در پایتخت های اصلیِ مد در دنیا مثل نیویورک، لندن، میلان و پاریس برگزار می شود. فشن شو ها به ترتیب ازنیویورک شروع و بعد در لندن و ایتالیا ادامه می یابد و در انتها در پاریس به پایان می رسد. حضور در مراسم تنها با استفاده از دعوت پیشین امکان پذیر است.
در کنار هفته های اصلی مد، شاهد هفته های مدِ دیگر با اسامی متفاوت مانند هفته مدِ میامی و ریو سامِر (مختص لباس شنا می باشد)، هفته مد اسلامیِ اندونزی ، فستیوال لباسِ بنگلُر (شهری در کشور هند)، هفته مد لباس عروسِ پرتلند ( در آمریکا)، هفته مدِ طراحی اِکو ( طراحی سازگار با طبیعت) هستیم. و همچنین در شهرهای دیگر دنیا مانند توکیو، برلین، شانگهای، سیدنی، مادرید و … برگزار می شود.
هفته های مد دوبار در سال در مراکز اصلی مد جهان برگزار می شوند تا خریداران به طور کامل مدهای آن فصل را ببینند و انتخاب کنند. و همه ی مجله های مد در دنیا مثل “ووگ” این رویداد را پوشش می دهند و کالکشن های هر نمایش را به راحتی میتوان در سایت ووگ دید. هفته های مد در دنیا هم لباس بانوان را شامل می شود و هم مردان. هفته مد زنان یک هفته پس از هفته مد مردان برگزار می شود.
برای کاکشن پاییز- زمستانِ بانوان در ماه فوریه تا مارچ در نیویورک شروع و در سپتامبر و اوایل ماه اکتبر با کالکشن بهار-تابستان در پاریس به پایان می رسد. و برای مردان با کالکشن پاییز-زمستان درماه ژانویه درلندن شروع و در اوایل ماه جولای با کالکشن بهار-تابستان در نیویورک خاتمه می یابد. همچنین برخی از طراحان مجموعه بین فصلی خود را بین هفته های مد اصلی، ارائه می دهند که از کالکشن های اصلی به صرفه تر می باشد. زمان مشخصی برای کالکشن های بین فصلی وجود ندارد. معمولا 3 ماه بعد از کالکشن اصلی نمایش داده می شوند. به نظرِ طراحان، مصرف کنندگان بهتر با کالکشن های بین فصلی ارتباط برقرار می کنند.
تاریخچه
ایده هفته مد برای اولین بار از پاریس شروع شد. عده ای از تجار فرانسوی شروع به استخدام زنان فرانسوی جهت پوشیدنِ لباس های طراحان و یا خیاطان برجسته فرانسوی کردند و در مکان های عمومی، مسیری که از خیابان ها به سمت سالن نمایش طراحی شده بود رژه بروند. این رژه ها به تدریج تبدیل به یک رویداد اجتماعی شد. اگرچه تا سده بیستم، پاریس تسلط خود را بر مد جهان حفظ کرد، اما مجموعه ای از پایتخت های جدید مد نظیر نیویورک، لندن و میلان جایگاه آن را به چالش کشیدند.
چهار پایتخت مهم مد در جهان
نیویورک
در سال ۱۹۰۳ فروشگاهی در شهر نیویورک به نام برادران اِریک ( Eric brothers ) اولین نمایش مد در نیویورک را ارائه داد که مخاطبان آن بانوان طبقه متوسط بودند. در سال ۱۹۱۰ بسیاری از فروشگاه هایِ بزرگ نیویورکی به این کار ترغیب شدند. بعد از مطلع شدن نیویورکی ها از فشن شو های پاریسی، به تقلید از آنها برای ترویج محصولات و بهبود فروشگاه های خود شروع به نمایش محصولات خود کردند.
در سال ۱۹۲۰، هفته های مد در تمام کشور توسط خرده فروشان برگزار شد که برای جذب مخاطبان بیشتر اغلب در رستوران ها در وقت ناهار یا عصرانه، فشن شو ها به نمایش در می آمدند.
در سال ۱۹۴۳ در میانه ی جنگ جهانی دوم، مشکلاتِ سفر به فرانسه برای بازدید از کالکشن طراحان فرانسوی در فشن شوها و همچنین تصویب طرح مطلوبیت اقتصادی از سوی وزارت بازرگانی بریتانیا در خلال جنگ جهانی دوم به منظور سامان بخشی اداره طراحی، تولید، تعیین قیمت و کمیت پوشاک دلایلی بر تسلط نیویورک بر دنیای مد بود و تبدیل به یکی از قطب های اصلی در دنیای مد شد. بنا بر طرح مطلوبیت اقتصادی طراحان باید از پارچه هایی با متراژ کم، دکمه های کمتر و جیب های کوچکتر و … در طراحی های خود استفاده میکردند. طراحان نیویورکی از این فرصت استفاده کرده و در مقابل لباس های شیک و پر زرق و برقِ پاریسی، لباس های راحت وغیر رسمی تری را طراحی کردند که مورد توجه همگان قرار گرفت. اِلینور لَمبرت ( Elinor Lambert) روزنامهنگار مشهور مد و فشن، در همان زمان با ترتیب دادن هفتهای به نام هفته خبر و با دعوت از روزنامهنگاران و خبرنگاران در دنیای مد، سعی کرد طراحان نیویورکی و آمریکایی که تا آن زمان نادیده گرفته شده بودند را به همگان نشان دهد. البته در این مراسم بازدیدکنندگان اجازه حضور نداشتند و باید به شوروم هر طراح به صورت مجزا سر میزدند. از نگاه تمام نشریات مطرح این برنامه بسیار مطرح بود، چرا که نشریات معتبری چون “ووگ ” ( Vogue) که تا پیش از این فقط به طراحیها و طراحان پاریسی اهمیت میدادند، تا حد زیادی در نظر خود تجدید نظر کردند و مد نیویورک به مجلات معتبر راه یافت. این فشن شوها در مکان های مختلفی مثل هتل و چادرهای بزرگ برگزار می شدند. اما در سال ۱۹۹۴، به محل اصلی و رسمی خود در پارک برایانت منتقل شد.
لندن
هفته مد لندن، اولین بار در سال ۱۹۸۴ به همت شورای مد بریتانیا برای آژانس توسعه لندن با همکاری سازمان کسب و کار، نوآوری و مهارت انگلستان، از سازمانهای وابسته به بخش وزارتی دولت پادشاهی بریتانیا راهاندازی شد. سالانه دو بار در ماههای فوریه و سپتامبر در لندن هفته مد برگزار میشود. لندن که طی دوران گذشته به سبب دوزندگی خود در سطح بهترین های جهان زبانزد بود، به دلیل طراحی های جسورانه ی طراحانش مورد توجه جوانان قرار گرفت و در پایان قرن به کانون هیجان و تجربه معروف شد.
میلان
هفته مد میلان متعلق به اتاق ملی مد ایتالیا است و یک موسسه غیردولتی محسوب می شود، که وظیفه دستهبندی، همکاری و گسترش مد ایتالیا و همینطور برگزاری رویدادهای مرتبط با مد در میلان را برعهده دارد. در سال ۱۹۵۸، میلان با بهره مندی از زیر بنای تجاری پیچیده ی صنعت نساجی ایتالیا به عنوان پایتخت مد رونق یافت. در هفته مد لندن کالکشنِ ready-to-wear از اهمیت خاصی برخوردار است. در هر فصل بیش از ۴۰ طراح در این فشن شو، کالکشن های خود را ارائه می دهند.
پاریس
از پیشگامان هفته مد، شهر پاریس است که از سال ۱۷۰۰ طراحان در هفته مد پاریس کالکشن های خود را (نه به شکل هفته مدِ امروزی) ارائه می دادند. ترسیم و بازنماییِ ساختارِ صنعت مد پاریس مدیون چارلز فردریک ورث می باشد. در سال ۱۸۰۰ برای اولین بار، چارلز فردریک ورث با فشن شوی خود به نام اوت کوتور (haute couture) به معنای دوزندگی فاخر، تغییرات چشمگیری در هفته مد پاریس رقم زد. چارلز فردریک ورث بیش از هر کسی، در جهت حمایت و حفظ اعتبار و آوازه ی پاریس، به عنوان مرکز جهانی مد، فعالیت و خدمت کرده است. هفته مد پاریس با حمایت فدراسیونِ مد فرانسه دو بار در سال برگزار می شود . هر سال مطرحترین طراحان، برندها و فعالان حوزه پوشاک و مد در آن حضور دارند.
منبع:بپوشیم