بولگاری یکی از برجسته ترین نام های تجاری عرصه ی جواهرات و کالای لوکس در ایتالیا محسوب می شود. این شرکت در زمینه های بیشماری از جواهرات نقره گرفته تا هتلداری مشغول به فعالیت است. در این مطلب نگاهی خواهیم انداخت به تاریخچه ی بولگاری که از روستایی کوچک در یونان شروع شد و اکنون به یکی از معروف ترین علامت های تجاری تبدیل شده است.
سوتیریوس وولگاریس (Sotirios Voulgaris) در سال ۱۸۵۷ در روستایی کوچک در رشته کوه پیندوس (Pindus) واقع در شمال یونان دیده به جهان گشود. از زمان امپراتوری روم شرقی (Byzantine Empire)، این ناحیه به هنر نقره کاری مشهور بوده است. هنری که از اجداد به فرزندان منتقل می شد. خانواده ی وولگاریس هم در این زمینه مشغول به کار بودند. تخصص اصلی آنها گوشواره نقره، سگگ کمربند، و غلاف شمشیر بوده است. سوتیریوس نیز هنر نقره کاری را دنبال کرد. البته وی خود را یک هنرمند واقعی و کارآفرین می دانست. سوتیریوس در کنار پدر هنر سنگ زنی و مهارت های نقره کاری خود را به اوج رسانید.
وولگاریس در سال ۱۸۷۷ به کورفو (Corfu) نقل مکان کرد. کورفو جزیره ای در شمال غربی یونان است. از آنجا به شهر ناپل (Naples) رفت و در نهایت نیز بسال ۱۸۸۱ در رم (Rome)، پایتخت کشور ایتالیا که به سرعت در حال مدرنیزه شدن بود، ساکن شد. وولگاریس در سال ۱۸۸۴ اولین فروشگاه خود را در رم افتتاح کرد.
به دنبال رشد کسب و کار، وی نام فروشگاه خود را از وورگاریس به بولگاری (Bulgari) تغییر داد. بولگاری نسخه ی آوایی نام خانوادگی او بود که با زبان ایتالیایی هماهنگ شده بود و این نام برای شرکت جدید برگزیده شد.
وولگاریس در سال ۱۹۰۴ به همراه دو پسرش کونستانتینو (Constantino) و جورجو (Giorgio) فروشگاه مرکزی خود را با نام بولگاری در خیابان معروف «ویا دی کوندوتی» (Via Dei Condotti) رم افتتاح کرد. این خیابان محلی برای بازدید توریست های ثروتمند بریتانیایی و آمریکایی بشمار می رفت. بولگاری به سرعت در زمینه ی کالاهای لوکس، بخصوص طراحی جواهرات یونانی و رومی شهرت پیدا کرد.
سکان دار بعدی بولگاری
در سال ۱۹۳۲ که سوتیریوس وولگاریس رخت از جهان فروبست، ضمام امور به دست فرزندان او یعنی کونستانتینو و جورجو سپرده شد. این دو تاریخچه ی بولگاری را به سمت جدیدی هدایت کردند. آنها طراحی داخلی فروشگاه های خود را به ساختاری مجلل و بین المللی تغییر دادند. در همین راستا سنگ مرمر ایتالیایی صورتی و بژ شاخصه ی اصلی این طراحی و نماد فروشگاه های بولگاری قرار گرفت.
در ادامه ی این تغییرات لوگوی شرکت بر اساس الفبای لاتین که در آن زمان رایج بود از Bulgari به BVLGARI تغییر یافت. حرف u در این لوگو به V تغییر کرد. البته تلفظ این واژه هنوز هم به شکل قدیمی آن است. حتی آدرس اینترنتی شرکت نیز با واژه ی Bulgari نوشته می شود. این دو برادر توانستند شهرت بولگاری را بیش از پیش افزایش دهند و آن را در زمینه ی جواهرات به یک مرجع تبدیل کنند.
پس از وقوع جنگ جهانی دوم، بولگاری مواد اولیه ی خود را از سنگ های بسیار گران بها جدا کرد و روی طلای زرد متمرکز شد. این مسأله در سال های پس از جنگ تغییر کرد. جواهرات پلاتینیوم، تزئین شده با الماس، زمرد، یاقوت کبود و یاقوت سرخ محصولات اصلی بولگاری را تشکیل می دادند. طی دهه ی ۱۹۶۰ شهرت شرکت بسیار افزایش یافت و در زمینه ی جواهرات و کالاهای لوکس در ایتالیا و آمریکا حرف اول را می زد.
استحکام تجارت و پایه های شرکت
در سال ۱۹۶۷ سه فرزند جورجو سکان شرکت را در اختیار گرفتند و نسل سوم ریاست شروع شد. طی دهه ی ۱۹۷۰ بولگاری وجهه ی جهانی به خود گرفت و فروشگاه های خود را در شهرهای نیویورک (New York) آمریکا، ژنو (Geneva) سوئیس و پاریس (Paris) فرانسه افتتاح کرد. این شرکت همچنین به عرصه ی ساعت های مچی نیز وارد شد. اینجا بود که ساعت های مچی، انگشتر و دستبندهای با طرح مار توسط آنها ساخته شد. افراد مشهور نیز به رونق این شرکت و شهرت روزافزون آن کمک فراوانی کردند. از جمله این افراد می توان به سوفیا لورن (Sophia Loren)، آدری هپبورن (Audrey Hepburn) و الیزابت تیلور (Elizabeth Taylor) اشاره کرد.
توسعه تجارت
دهه ی ۱۹۸۰ با رکود تجارت همراه بود. برای مقابله با این رکود، بولگاری تبلیغات گسترده ای را شروع کرد. این شرکت فروشگاه های خرده فروشی جدیدی را در سراسر جهان افتتاح نمود و تنوع محصولات خود را افزایش داد.
بولگاری تمرکز خود را از طراحی جواهرات برای مراسم های خاص به محصولات روزمره تغییر داد. دهه ی پس از آن نیز محصولاتی همچون عطر، شال، کراوات، عینک آفتابی و چرم به دایره ی محصولات آنها اضافه شد.
در سال ۲۰۰۱ طی یک سرمایه گذاری مشترک با شرکت هتل سازی لاکچری گروپ (Luxury Group) پروژه ی استراحتگاه و هتل های بولگاری (Bulgari Hotels & Resorts) کلید خورد. اولین هتل در سال ۲۰۰۴ در شهر رم افتتاح شد. پای هتل های بولگاری به میلان (Milan)، بالی (Bali) و لندن (London) نیز کشیده شد. شانگهای (Shanghai)، پکن (Beijing) و دبی (Dubai) از اهداف بعدی این شرکت برای تأسیس هتل بشمار می روند. هتل و استراحتگاه بولگاری در سال ۲۰۱۵ در دبی (تصویر) افتتاح شد.
منبع: بامیلو