کیارا فرانی وبلاگ نویس و اینفلوئنسر اهل ایتالیا سالها پیش از پدیدار شدن اینستاگرام در سال ۲۰۰۹ وبلاگ مد خود با عنوان بلوند سالاد راه اندازی کرد. در سال ۲۰۱۵ به چنان موفقیتی رسید که مجلۀ کسبوکار هاروارد اولین مطالعه موردی خود را بر روی این اینفلوئنسر مد انجام داد. فرانی خط تولید کفش خود را دارد و با برندهای بیشماری از گِس گرفته تا گوچی همکاری کردهاست.
با ۳۲ سال سن صاحب وبلاگ مد The Blonde Salad.com با ۲۲٫۳ میلیون فالوئر در اینستاگرام به یکی از تاثیرگزارترین شخصیت های بینالمللی تبدیل شدهاست. با اضافه کردن فالوئرهای همسر وی، فدز، یکی از خوانندگان مشهور رپ در ایتالیا، تعدادی در حدود ۶۷ میلیون نفر معادل جمعیت انگلستان مراسم سه روزه ازدواج آنها را با هشتگ #Ferragnez تماشا کردند، به اشتراک گذاشتند یا مطالب مربوط به آن را جستجو کردند. این عروسی پرزرق و برق سپتامبر ۲۰۱۸ در معرض دید رسانههای اجتماعی در سیسیل برگزار شد: عروس سه لباس سفارشی دوخت دیور به تن کرد.
همهچیز از میلان جایی که فرانی در آن بزرگ شد آغاز شد و اولین بار بیرون از نمایش مد از خود عکس گرفت و با دوستانش به اشتراک گذاشت. امروز دفتر وی روبروی سازمان مطبوعات مشهور ایتالیا قرار دارد، ساختمانی که زمانی خانۀ شناختهشدهترین روزنامهنگاران کشور بود.
۱۰ سال از زمانی که فرانی شروع به نوشتن وبلاگ خود به زبانهای ایتالیایی و انگلیسی کرد میگذرد او همزمان مشغول تحصیل در رشته حقوق بینالملل در دانشگاه بوکونی ایتالیا بود. در شروع کار بلوندسالاد برخوردی هتاکانه نسبت به مد داشت. (اتفاقا رنگ موهای او به طور طبیعی بلوند نیست بلکه قهوهای مایل به قرمز است. او پس آنکه متوجه شد رنگ موی بلوند باعث میشود بین سایر رقبایی که خواهان ورود به عرصه مد هستند بیشتر به چشم بیاید موهایش را رنگ کرد و حق هم با او بود).
فرانی تحصیلاتش را نیمهکاره رها کرد چرا که به گفته خود او آنقدر به سرعت در ایتالیا معروف شد که درآمد مناسبی از این راه به دست میآورد. او در سال ۲۰۱۳ به لسآنجلس رفت؛ میلان برای او خیلی کوچک شدهبود. او میخواست جهانی شود انگلیسی یاد بگیرد و لهجه ایتالیایی خود را از بین ببرد.
خیلی زود مجله فوربز اسم او را در لیست قدرتمندترین شخصیت های زیر ۳۰ سال قرار داد و ووگ اسپانیا عکس او را برای روی جلد خود انتخاب کرد. مدرسه عالی کسبوکار هاروارد از او به عنوان نمونه موردی در مورد نحوۀ کسب درآمد از وبلاگنویسی و برند شخصی در قالب کسبوکار استفاده کرد. او در سال ۲۰۱۶ به عنوان مشهورترین وبلاگنویس مد و فردی شناختهشده در سطح بینالمللی و قدرت تبلیغاتی هزاران دلار به ایتالیا برگشت.
او طراحی را از برند آفوایت برای طراحی سایتchiaraferragnicollection.com استخدام کردهاست. این خط تولید برخلاف theblondesalad.com که به فروش لباسهای شب اروپایی اختصاص دارد، بیشتر به لباسهای سبک خیابانی میپردازد. لباسهایی دخترانه و پرزرقوبرق و صورتی؛ نماد او چشمی آبی در حال چشمک زدن است که روی کفشهای باله، لباس شنا، کیف پول و سویشرت نقش بستهاست…
آیتمهای او گرانقیمت هستند مثلا یک کولهپشتی ۳۹۵ یورو قیمت دارد.
بیزنس مدل او ترکیبی از کارآفرینی در زمینه فناوری و یک کسبوکار ایتالیایی موفق به سبک سنتی است. او از امیلی ویس، موسس و سرپرست اجرایی برند آنلاین زیبایی Into the gloss به عنوان دوستی تاثیرگذار نام میبرد. ویس دستیار مد و کارآموز سابق ووگ نوجوانان بود وبلاگ زیبایی او ۱۰۰ میلیون دلار درآمد دارد و ۸۶ میلیون دلار آن را از طریق سرمایهگذاری کارآفرینی به دست آوردهاست
فرانی در مورد علاقهاش به برند خانوادگی میگوید:
«میخواهم چیزی تولید کنم که هم من هم مادر و هم خواهرانم بتوانیم بپوشیم»
اصرار او مبنی بر اینکه علی رغم شهرت فوقالعاده، خودش باشد شاید غیر طبیعی به نظر برسد. دو سال بعد از راهاندازی وبلاگ خود از سوی گروه رسانهای برلوسکونی به او پیشنهاد شد تا به عنوان گزارشگر در بزرگترین شبکه خصوصی کشور مشغول به کار شود و جواب او منفی بود. «نمیخواستم در تلویزیون کار کنم رویای من این نبود» او میگوید« من میخواستم به شهرت جهانی برسم گرچه با تلویزیون زودتر مشهور میشدم اما این شهرت محدود به خاک ایتالیا باقی میماند و در ایتالیا دیر یا زود مخاطبین بالقوه خود را از دست خواهید داد»
او مخاطبینی که میخواست را پیدا کرده اما بدگویان خود را هم دارد. آن اوایل که به نمایشهای مد میرفت افراد درون صنعت مد او را مسخره میکردند و در برخی مواقع به او اجازه ورود نمیدادند. فرانی میگوید این کار باعث شد تا برای جنگیدن آماده شود. پاسخ او به منتقدین این است:
« وقتی دیگران میخواهند مانع شما بشوند بهترین راه ادامه دادن است، من به کسانی که مانعم بودند بیتوجهی کردم».
او روزی شش پست میگذارد و مانند سایر اینفلوئنسرها که عمدتا زن هستند از اینکه میتواند چندین کار را به طور همزمان انجام دهد به خود افتخار میکند. اما بعضی اوقات مسائل پیچیده میشود چیزی در این بین گم میشود « هزاران بار پیش میآید که حس میکنید عکسی که از مراسم گرفتید از تجربه خود مراسم بهتر است و اینجاست که میفهمید به اندازۀ کافی در لحظه حضور نداشتید» راه حل او برای آرامش و مسلط شدن به شرایط مدیتیشن است.
منبع تهران مدا