در تعریف استایل خیابانی در ویکی پدیا آمده است که ” استایل یا سبک خیابانی یک نوع خاص از استایل و فشن است که از فرهنگ فشن بریتانیا سرچشمه گرفته است. استایل خیابانی یک سبک وسیع و گسترده است که با فشن رایج و معمول اشتراکات و تفاوتهایی دارد.” فشن خیابانی معمولا بر پایه فردگرایی شکل میگیرد و چندان به ترندهای رایج هر دوره وابسته نیست. افراد مختلف میتوانند با به کار بردن متدهای استایل خیابانی هویت منحصر به فرد شخصی خود را در کنار خرده فرهنگها و ترندها به نمایش بگذارند و همه این اتفاقات میتواند با ترکیب چند لباس مختلف به صورت یک اثر هنری شکل بگیرد. فشن خیابانی یک فشن زنده و پویا است که با سرعت زیادی تغییر میکند و میتوان آن را جنبه اعتیادآور مد نامید که بدون درگیر شدن با پیچیدگیهای دنیای مد نشان میدهد چطور سبکها مدام در حال تغییر و دگرگونی هستند.
عکاسی خیابانی
هر جا صحبت از استایل خیابانی میشود نام عکاسان این سبک نیز میدرخشد. عکاسی سبک خیابانی یکی از شاخههای عکاسی مد است که به عنوان یک روش عکاسی غیرمنتظره و به اصطلاح یهویی، در کشورهای مختلف طرفداران زیادی دارد و همین عکاسی به سبک خیابانی است که به توسعه و جذابیت سبک استایل خیابانی انجامیده است. بیل کانینگهام یکی از شناخته شدهترین عکاسان سبک خیابانی بود که برای مجله نیویورک تایمز کار میکرد و ر طول چندین دهه تلاش و فعالیت خود توانست میراث شگفت انگیزی از سبک خیابانی نیویورک به جا بگذارد. او در سال ۲۰۱۶ در ۸۲ سالگی درگذشت. بیل کانینگهام معتقد بود خیابانها نسبت به نمایشهای مد چیزهای بیشتری برای گفتن درباره لباسها دارند و در واقع خیابانها یک نمایش مد واقعی و رایگان هستند که هر روز در سطح شهر برگزار میشوند.
تاریخچه استایل خیابانی
اگرچه استایل خیابانی همیشه وجود داشته است اما این پدیده به ویژگی خاص قرن بیستم تبدیل شده است. پس از پایان جنگ جهان دوم با افزایش و پیشرفت استانداردهای زندگی (شهرنشینی، تولید انبوه محصولات و گسترش رسانههای جمعی مثل رادیو و تلویزیون) نوع خاصی از سبک زندگی میان مردم رواج پیدا کرد که مثل گذشته نبود و با فردیت انسانها سر و کار داشت. تولید صنعتی محصولات به خصوص لباسها باعث شد که سبک خاص استایلیستها تنها محدود به لباسهای سطح بالا نباشد و در لباسهای روزمره و آماده پوشیدن نیز رواج پیدا کند. همان طور که گفتیم سبک استایل خیابانی ابتدا در خیابانهای لندن مشاهده شد و سبک لباس پوشیدن جوانان و نوجوانان در دوره پس از جنگ را شامل میشد، جوانان و نوجوانانی که صاحب پول و درآمد شخصی بودند و میخواستند از طریق لباس پوشیدن، فردیت و شخصیت خود را به نمایش بگذارند. سبک خیابانی در هر نقطهای از جهان که باشد به فردیت و هویت افراد مرتبط است و تاریخچه این هویت و فردیت نیز از جنبههای مختلفی قابل بررسی است.
پس از پایان جنگ جهانی فرهنگ غرب با بحرانهایی جدی مواجه شد که پیش از آن خود را نشان نمی دادند، بحرانهایی مثل مذهب، نژاد پرستی، ملی گرایی و … که درصدد تعریف کردن و محدود کردن هویتهای فردی بودند. در این زمان گروههایی مثل موتورسواران و بزن بهادرها در دهه ۵۰، هیپیها و کله پوستیها در دهه ۶۰ ، پانکها و بدبویها در دهه ۷۰ و گروههای دیگری در دهههای بعد به جامعه وارد شدند که هر یک سبک لباس پوشیدن خاصی داشتند و از ابزارهای مختلفی برای تزئین بدن (مثل خالکوبی، پیرسینگ و مدل مو) برای نشان دادن عقاید و هویت خود استفاده میکردند که تا آن زمان برای جامعه تازگی داشت. در نیمه اول قرن بیستم زن و مرد مورد قبول جامعه استاندارد خاصی داشت و وقتی به مردم کوچه و خیابان نگاه میکردید عموما افرادی با لباسهای مشابه، مدل موی مشابه و آرایش مشابه میدیدید اما پس از جنگ شرایط تغییر کرد و دیگر تعریفی به عنوان زن و مرد استاندارد شهری وجود نداشت. پس از آن زمان تاثیر این پدیده روی مد و فشن یک تاثیر دوجانبه بوده است یعنی هم تغییرات فرهنگی مردم باعث تغییر مد و فشن شده است و هم تحولات مد و فشن فرهنگ را تحت تاثیر خود قرار داده است. بنابراین میتوان گفت که استایل خیابانی از یک سبک استاندارد و تکراری در اوایل قرن بیستم به سبکهای متنوع و فردگرایانه در نیمه دوم قرن بیستم تبدیل شده و در هر شرایطی به حیات خود ادامه داده است.
استایل خیابانی در دنیای امروز
تحولات استایل خیابانی در قرن بیستم کاملا مشخص و تعریف شده است اما در قرن بیست و یکم ما با پدیده جدیدی به نام اینترنت و شبکههای اجتماعی مواجه شدهایم که چهره دنیای مد را به شدت تحت تاثیر قرار داده و مفاهیم جدیدی را به آن وارد کرده است. یکی از مهمترین مفاهیم در دنیای مد امروز اینفلوئنسرها و فشن بلاگرها هستند، افرادی عادی که از دل اجتماع برخاستهاند و با به اشتراک گذاشتن سبک و سلیقه و تجربیات خود در مد و فشن طرفداران بسیاری برای خود دست و پا کردهاند. طرفداران برخی از این بلاگرها و اینفلوئنسرها حتی از چندین میلیون هم فراتر رفته و عملا به یک رسانه تبدیل شدهاند که با به اشتراک گذاشتن تصاویر استایل خیابانی و … به تبلیغ سبک زندگی خود میپردازند. این بخش از مد در واقع نقطه اشتراک جدیدی بین فردیت گرایی و صنعت پوشاک به وجود آورده است که فرصتی تازه برای توسعه تبلیغات و تولد سبکهای جدید و خلاقانه به وجود آورده است.
مهمترین نقاط جهان از نظر استایل خیابانی
حال که با مفهوم استایل خیابانی و تغییر و تحول آن از گذشته تا کنون آشنا شدید بد نیست مراکز مهم استایل خیابانی را نیز که در شکل گیری سبک جهانی فشن نقش مهمی دارند به شما معرفی میکنیم.
میلان: میلان به عنوان یکی از مرکز مهمی که هر سال هفته مد در آن برگزار میشود و برندهای بزرگ و مهمی در آن فعالیت میکنند نقش مهمی در تجاری سازی و تبلیغ مد داشته است و استایل خیابانی آن نیز جزو خاصترین و جذابترین سبکها در جهان است که الهام بخش شهرها و مراکز دیگر نیز بوده است.
ژاپن: ژاپن به عنوان مرکز فشن مشرق زمین همیشه فشن مغرب زمین را تحت تاثیر خود قرار داده است و این تاثیر از دهه ۷۰ میلادی با کارهای طراحان معروف مثل ایسی میاکه، یوجی یاماموتو و ری کاواکوبو شهرت پیدا کرده است. اما استایل خیابانی ژاپنی ارتباط چندانی با کار این طراحان ندارد و بیشتر تحت تاثیر رسانههای جمعی، سینما، انیمهها و عناصر فرهنگی دیگر این کشور است.
پاریس: پاریس به عنوان قطب فشن اروپا همیشه به عنوان یک شهر رمانتیک و جذاب برای عاشقان مد شمرده میشود. پاریس مرکز بزرگترین برندهای پوشاک است و استایل خانمهای فرانسوی علیرغم راحتی و بیدغدغه بودن همیشه شیک و مورد تقلید مردم دیگر کشورها قرار میگیرد.
لندن: لندن به عنوان یکی از پایتختهای مهم فشن اروپا شمرده میشود و همان طور که گفتیم این شهر نقش مهمی در معرفی و توسعه استایل خیابانی داشته است. چهرههای سلطنتی بریتانیا مثل کیت میدلتون و مگان مارکل هم جزو افرادی هستند که استایل خیابانی آنها همیشه مورد توجه رسانهها است و بسیار بازتاب داده میشود.
نیویورک: نیویورک هم یکی از شهرهایی است که هفتههای مد در آن برگزار میشود و در کنار این شهرت و اهمیت، سبک و استایل خیابانی خاصی هم دارد که منحصر به این شهر است. استایل نیویورکی تاثیر بسیار زیادی بر فشن آمریکا و حتی جهان دارد و مردم این شهر برای استایل خیابانی خود ارزش زیادی قائل هستند.
منبع:مجله قرمز