عزت نفس پایین
کافه سلامت

۱۵ نشانه‌ی عزت نفس پایین

679بازدید

عزت نفس دیدگاهی است که شما در ارتباط با دیگران درباره‌ی خودتان دارید. عوامل مختلفی می‌توانند روی عزت نفس شما تاثیر منفی بگذارند‌ و سبب عزت نفس پایین در شما شوند. بیشتر این عوامل از دوران بچگی نشأت می‌گیرند. بعضی از حوادثی که در دوران بچگی رخ داده‌اند، می‌توانند عزت نفس و اعتماد به نفس شما را در بزرگسالی تحت تاثیر قرار دهند. تاثیرات منفی این موضوع، در ارتباط‌‌ شما با دیگران دیده می‌شود.

تمام رفتارهای شما از زبان بدن گرفته تا روابط زناشویی، نشانگر میزان عزت نفس شما هستند. حتی مسائل ساده‌ مانند اینکه چه زمانی و چه کسانی را به مهمانی دعوت می‌کنید هم عزت نفس شما را نشان می‌دهند. عزت نفس پایین به طور حتم روی شکست‌های شغلی، روابط اجتماعی و عاطفی و میزان شادی شما تاثیر می‌گذارد. عزت نفس پایین یک مشکل جدی است و به راه حل و درمان نیاز دارد.

در این مقاله به بررسی نشانه‌های عزت نفس پایین می‌پردازیم. اگر این نشانه‌ها در شما وجود دارد، یعنی عزت نفس شما پایین است و باید به فکر چاره باشید. در ادامه با ما همراه باشید‌.

۱. احساس ناامنی می‌کنید

عزت نفس پایین

درصد زیادی از افرادی که عزت نفس پایین دارند، احساس ناامنی شدید می‌کنند. این موضوع می‌تواند در بسیاری از موارد تبدیل به یک مشکل بزرگ شود. احساس ناامنی نه تنها در سطح فردی مشکل‌ساز است، بلکه در سطح اجتماعی و سازگاری با دیگران هم می‌تواند دردسر‌هایی را ایجاد کند.

احساس ناامنی می‌تواند نشانه‌ی عزت نفس پایین باشد، که این مسئله می‌تواند جنبه‌های مختلف زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. احساس ناامنی منجر به استرس و فشار روانی زیاد می‌شود. بعضی از افرادی که احساس ناامنی می‌کنند، معمولا تصمیم‌‌گیری درباره‌ی مسائل مختلف را به دیگران محول می‌کنند‌‌.

۲. هیچ نوع انتقادی را قبول نمی‌کنید

یکی دیگر از نشانه‌های عزت نفس پایین، قبول نکردن هیچ نوع انتقاد یا نظری درباره‌ی کار یا رفتار شخصی است.

افرادی که عزت نفس پایین دارند، زمانی که دیگران آن‌ها را انتقاد می‌کنند یا درباره‌ی آن‌ها نظر می‌دهند، واکنش پرخاشگرانه و خودخواهانه‌ای از خود نشان می‌دهند و روحیه‌ی خود را از دست می‌دهند.

چنین رفتارهایی می‌توانند حساسیت و آسیب‌‌پذیری شما را زیاد کنند. این یعنی ممکن است حتی از کوچک‌ترین نظرات منفی هم آسیب ببینید. در نتیجه، خوشحالی شما همیشه به دیگران وابسته خواهد بود.

۳‌. حتی زمانی که هیچ‌کس به شما حمله نکرده است، از خودتان دفاع می‌کنید

عزت نفس پایین می‌تواند نحوه‌ی درک شما از واقعیت مربوط به تعامل و هم‌زیستی با دیگران را تغییر دهد. هر نوع نظری می‌تواند باعث‌ شود احساس کنید کسی به شما حمله کرده، به همین دلیل همیشه حالت دفاعی از خودتان نشان می‌دهید. همچنین ممکن است دچار توهم یا این فکر شوید که همه بر علیه شما هستند.

به یاد داشته باشید اینکه دیگران نظر و عقیده‌ی شما را قبول نکنند، به این معنی نیست که آن‌ها بر علیه شما هستند. این واقعیت را قبول کنید و به دیگران اعتماد کنید.

۴. حتی برای زنده‌ بودن‌تان هم عذرخواهی می‌کنید

عزت نفس پایین

در مواقعی که دیگران اشتباه می‌کنند و مقصر هستند، آیا شما معذرت‌خواهی می‌کنید؟ افرادی که عزت نفس پایینی دارند، در بیشتر مواقع خود را مقصر می‌دانند و برای خودشان به انداز‌ه‌ی کافی ارزش و احترام قائل نیستند و تقصیر تمام مسائل و مشکلات را به گردن می‌گیرند.

در عذرخواهی کردن از دیگران پیشی نگیرید و تنها زمانی که مقصر هستید، معذرت‌خواهی کنید.

۵. از نظر شما همه چیز به شانس بستگی دارد

اگر شما هم جزو افرادی هستید که موفقیت‌ها و اتفاقات خوب را فقط شانس یا لطف خدا می‌دانید و لیاقت و شایستگی خود را عامل موفقیت‌های فعلی‌تان نمی‌دانید، باید شما بگوییم که عزت نفس شما پایین است. این مسئله، خود را به صورت نپذیرفتن تعریف و تمجید یا انتقاد از دیگران هم نشان می‌دهد.

واقعیت را بپذیرد و قبول کنید که موفقیت‌های شما نتیجه‌ی تلاش و سخت‌کوشی شما هستند و هوش، شخصیت و استعداد شما نقش مهمی در پیشرفت‌تان دارند.

۶. خودتان را پنهان می‌کنید

عزت نفس پایین

آیا عقاید خود را نادیده می‌گیرید و اظهار نظر نمی‌کنید تا دیگران از شما بدشان نیاید؟ آیا مردن را به هم اتاق بودن با کسی که از شما متنفر است، ترجیح می‌دهید؟ دوری از بحث و تایید بی‌مورد نظرات دیگران برای خوشایند آن‌ها، یکی دیگر از نشانه‌های عزت نفس پایین است. سعی کنید به این باور برسید که نظر و عقیده‌ی شما مهم و محترم است.

۷. نمی‌توانید کاری که واقعا می‌خواهید را انجام دهید

افرادی که عزت نفس پایینی دارند، نمی‌توانند به دیگران «نه» بگویند. اینکه هر کاری بکنید تا رضایت دیگران را جلب کنید و آن‌ها را راضی نگه دارید، یک اشتباه محض است.

به یاد داشته باشید که راضی نگه داشتن همه‌ی افراد امکان پذیر نیست. قرار دادن عقیده‌ و برنامه‌های دیگران در اولویت، اشتباهی است که سلامت روانی شما را به خطر میندازد. عزت نفس پایین می‌تواند باعث شود برای خودتان ارزشی قائل نباشید و دچار خود کم بینی شوید. این موضوع سبب می‌شود همیشه تسلیم دیگران باشید و نتوانید از عقایدتان دفاع کنید.

رضایت خودتان را در اولویت قرار دهید و فقط برای اینکه رضایت دیگران را جلب کنید، کارهایی که دوست ندارید را انجام ندهید.

۸. نمی‌توانید با جنس مخالف ارتباط برقرار کنید

در بسیاری از موارد، افرادی که عزت نفس پایین دارند، خود را برای داشتن شریک، قادر یا ارزشمند نمی‌دانند. آن‌ها فردی که دوست دارند را دست نیافتنی می‌دانند و برای شروع مکالمه با او، خود را بی‌ارزش و نالایق می‌دانند.

عزت نفس پایین باعث می‌شود فکر کنید نمی‌توانید توجه دیگران را به خود جلب کنید و تصور کنید ویژگی یا اخلاق خاصی ندارید که باعث شود دیگران شما را دوست داشته باشند.

۹. بی‌دلیل تلفن همراه خود را چک می‌کنید

عزت نفس پایین

آیا زمانی که در یک مهمانی تنها می‌مانید، به‌ جای صحبت کردن با دیگران، سراغ‌ گوشی خود می‌روید و مدام پیام‌های خود را چک می‌کنید؟

این موضوع ناشی از آن است که آنقدر اعتماد به نفس ندارید که سر صحبت را با دیگران باز کنید و فکر می‌کنید دیگران از صحبت کردن با شما خسته می‌شوند. ضعف مهارت‌های اجتماعی یکی از نشانه‌های بارز نداشتن عزت نفس است.

سعی کنید در مهمانی‌ها به دنبال افراد آشنا بگردید یا کنار کسانی بنشینید که برای صحبت کردن با آن‌ها احساس راحتی می‌کنید.

۱۰. دروغ‌های عجیب و احمقانه می‌گویید

آیا گاهی اوقات حقیقت به نظرتان چندان جالب نیست و ترجیح می‌دهید کمی دروغ مصلحتی بگویید و احتمالا بعد از آن، خودتان را به خاطر دروغی که گفته‌اید سرزنش می‌کنید.

بر اساس مطالعات، این نوع رفتار در افرادی رایج است که عزت نفس پایینی دارند. چنین افرادی معمولا برای گرفتن تایید دیگران، خود واقعی‌شان را پنهان می‌کنند و دست به تظاهر می‌زنند.

شجاعانه حقیقت را بگویید و خود واقعی‌تان باشید. با این کار مطمئن باشید حقیقت‌گویی و صداقت شما، سبب افزایش محبوبیت شما می‌شود.

۱۱. چیزهایی می‌خرید که واقعا به آن‌ها نیاز ندارید

آیا هنگام خرید لباس یا لوازم دکوری‌ منزل، مدام به اینکه دیگران چه نظری در مورد خرید شما خواهند داشت، فکر می‌کنید؟ آیا رشته‌ی تحصیلی‌تان را بر اساس علاقه و رضایت والدین خود انتخاب کرده‌‌اید یا بر اساس علاقه‌ی شخصی خودتان؟

مقایسه‌ی خودتان با افراد دیگر و گرفتن تایید دیگران در هر شرایطی می‌تواند عزت نفس شما را از بین ببرد و مانع شما برای لذت بردن از زندگی شود‌.

۱۲. بیشتر از دوران کودکی‌تان چرت می‌زنید

عزت نفس پایین

عزت نفس پایین عوارض و تاثیرات منفی زیادی همچون خستگی بدن دارد. زمانی که کارهای زیادی برای انجام دادن دارید، خواب می‌تواند روش‌ خوبی برای فرار محسوب شود. تمایل بیش از حد به خواب ممکن است یکی از نشانه‌های افسردگی باشد.

اگر شما هم این مشکل را دارید، با یک مشاور صحبت کنید تا اثرات منفی عزت نفس پایین را به حداقل برسانید. برای افزایش انرژی‌ به داشتن تغذیه‌ی مناسب، خواب کافی در شب و ورزش کردن نیاز دارید.

۱۳. نمی‌توانید غذا انتخاب کنید

آیا زمانی که با دیگران به رستوران می‌روید نمی‌توانید غذا سفارش دهید و هر چیزی که طرف مقابل سفارش می‌دهد می‌خورید؟ عزت نفس پایین باعث می‌شود حتی از گرفتن ساده‌ترین تصمیم‌ها هم ترس داشته باشید.

اگر عزت نفس شما پایین باشد، بعد از اینکه درباره‌ی مسئله‌ای تصمیم گرفتید، ممکن است چندین بار تصمیم خود را تغییر دهید.

۱۴. از کسی متنفر هستید اما او را به تمام مهمانی‌هایتان دعوت می‌کنید

افرادی که عزت نفس پایینی دارند، معمولا بیش از حد نگران نظرات دیگران هستند. این افراد همیشه سعی در حفظ صلح دارند. برای چنین افرادی تحمل کسی که از آن‌ها نفرت دارند، آسان‌تر از رفتار نادرست با او یا حذف آن فرد از زندگی‌ است.

ماجراها را از آن چیزی که هستند بزرگ‌تر نکنید. اگر از کسی متنفر هستید، او را به مهمانی‌تان دعوت نکنید. به همین سادگی.

۱۵. در روابط زناشویی عجول هستید

عزت نفس پایین

افرادی که عزت نفس پایینی دارند، معمولا روابط عجولانه‌ای دارند و چون احساس خوبی نسبت به خودشان ندارند، آن‌طور که باید با شریک‌شان راحت نیستند. چنین افرادی تصور می‌کنند همسرشان لذت چندانی از بودن با آن‌ها نمی‌برد.

سر یک فرصت مناسب، با همسرتان صحبت کنید و از علایق و نظرات او مطلع شوید.

کلام آخر

در این مقاله درباره‌ی نشانه‌های عزت نفس پایین صحبت کردیم. گفتیم که عزت نفس پایین باعث می‌شود همیشه نظرات و عقاید دیگران را در اولویت قرار دهید و برای جلب رضایت و خوشایند دیگران هر کاری بکنید؛ حتی کارهایی که هیچ تمایلی به انجام آن‌ها ندارید‌.

برای بهبود عزت نفس و دست‌یابی به قدرت درونی خود می‌توانید از مشاور کمک بگیرید. خودتان را دوست داشته باشید و برای خودتان ارزش قائل باشید.

منبع: step to health, bustle
دیجی کالا

نظر بدهید