گیاه در دکوراسیون خانه
کافه دکوراسیون

گیاه در دکوراسیون خانه

2.86Kبازدید

ده روش خلاقانه برای استفاده از گیاه در دکوراسیون خانه

گیاه در دکوراسیون خانه نماد جریان زندگی در آن خانه است. قرار دادن گل و گیاهی در فضای خانه که به یمن موهبت نیروی حیات‌بخش خود در حال رشد و نمو هستند، تاکیدی است بر روحیه بالندگی، سرزندگی و شکوفا بودن. اگر علاقمند به استفاده از گل و گیاه در دکوراسیون منزل خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید.

حتما تا به حال دقت کرده‌اید که در خانه‌هایی که در دکوراسیون آن‌ها از گیاهان تزیینی و آپارتمانی استفاده می‌شود، حسی متفاوت جریان دارد. احساس سرزندگی، امید و نزدیکی به طبیعت. داشتن گیاه در دکوراسیون خانه نه تنها باعث زیبایی آن خانه می‌شود، بلکه باعث سلامت فضا و اتمسفر منزل، هم از نظر مادی و هم از نظر معنوی می‌شود. از نظر مادی که مشخص است؛ گیاهان دی اکسید کربن را جذب می‌کنند و اکسیژن به ما پس می‌دهند. به همین خاطر همیشه هوایی تازه و فرح‌بخش در فضای خانه جریان خواهد داشت.

از طرفی، داشتن چند گلدان در خانه، و نگهداری از آن‌ها باعث افزایش احساس مسئولیت پذیری در میان افراد آن خانه خواهد شد. زیرا اعضای خانه، درحال مراقبت از موجوداتی زیبا و در عین حال ناتوان هستند و بقای این موجوداست دوست داشتنی، یعنی گیاهان، در دستان شما خواهد بود. و کمتر کسی وجود دارد که اجازه بدهد به خاطر بی‌مسئولیتی خودش، جان یک موجود زنده تلف شود. همچنین در علم روانشناسی، برای اینکه کودکان را مسئولیت پذیر بار بیاوریم، توصیه شده است که به هر کدام از فرزندان دو یا سه گلدان بدهیم و مسئولیت نگهداری از آن‌ها را بر دوش کودک بگذاریم تا بتواند احساس مسئولیت پذیری را از همان عنفوان کودکی تجربه کند.

گیاه در دکوراسیون خانه

برای اینکه بتوانید ذهنیت روشنتری نسبت به استفاده از گلدان گل و گیاه در دکوراسیون منزل داشته باشید توجه شما عزیزان را به این نکته جلب می‌کنم که شما می‌توانید بسته به نوع یک فضا در خانه و کاربری آن فضا، نحوه قرار گرفتن گلدان در آن فضا را طراحی و مهندسی کنید. برای این منظور اشکال مختلف گنجاندن یک گلدان گیاه در دکوراسیون خانه را با هم مرور می‌کنیم:

ده روش خلاقانه برای استفاده از گیاه در دکوراسیون خانه

1. قرار دادن گلدان بر روی کف اتاق

گیاه در دکوراسیون خانه

ابتدایی‌ترین روش قرار دادن یک گلدان در خانه گذاشتن آن بر روی کف اتاق است. البته حتما توجه داشته باشید که گلدان شما حتما باید ظرفی در زیر خودش داشته باشد تا وقتی به گل آب می‌دهید آب از کف گلدان بر روی زمین جاری نشود یا پایه را خیس نکند. بیشتر گلدان‌ها این ظرف کف گلدان را به صورت فابریک روی خود دارند. ولی اگر گلدانی که شما تهیه کرده‌اید این ظرف را ندارد، حتما خودتان یکی تهیه کنید.

2. قرار دادن گلدان روی پایه

گیاه در دکوراسیون خانه گیاه در دکوراسیون خانه گیاه در دکوراسیون خانه

استفاده از پایه برای گلدان موجب بهتر دیده شدن گلدان‌ها در کنار هم و نیز نظافت راحت‌تر فضای زیر گلدان می‌شود. سه گلدان را که کنار هم قرار گرفته‌اند و برگ‌های آن‌ها در هم فرو رفته‌اند را در نظر بگیرید؛ حالا فرض کنید که با استفاده از پایه‌هایی در اندازه‌های مختلف موجب می‌شوید که ارتفاع گیاه‌ها نسبت به کف زمین تغییر کند و هر سه گیاه به زیبایی و مجزا از هم در برابر چشمان شما قرار گیرند. می‌توانید برای این کار، پایه‌های چوبی یا فلزی زیبایی را از بازار تهیه کنید، یا اگر خودتان فردی فنی هستید، دست به کار شوید و چند پایه زیبا برای گلدان‌هایتان بسازید.

3. قرار دادن گلدان روی سطوح مختلف

گیاه در دکوراسیون خانه

همچنین می‌توان گلدان را به جای کف زمین روی سطوحی همچون میز تحریر، میز ناهارخوری، میز عسلی، کابینت، بالای کمد، روی طاقچه و شلف، داخل کتابخانه و … قرار داد. در این موارد، استفاده از ظرف کف گلدان بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. زیرا هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد مبلمان و لوازم چوبی منزلش آب بخورد و باد کند. ظرف کف گلدان را هیچوقت فراموش نکنید!

4. آویختن گلدان به سقف

گیاه در دکوراسیون خانه گیاه در دکوراسیون خانه

در دهه‌های پیش استفاده از آویزهای قلاب بافی شده برای آویختن گلدان به سقف مرسوم بود اما اگر شما این آویزها یا آویزهای پلاستیکی را که در گلدان فروشی‌ها موجود است نمی‌پسندید، می‌توانید از از آویزهای فلزی، چوبی یا چرمی و … استفاده نمایید.
همچنین می‌توانید خودتان این آویز‌ها را بسازید. در فضاس اینترنت بگردید و طرز ساخت آویز گلدان را یاد بگیرید. هزاران هزار مدل گوناگون در بازار و اینترنت وجود دارند که عاشقشان خواهید شد.

5. آویختن آویز گلدان به دیوار

گیاه در دکوراسیون خانه

با استفاده از یک فلز که به صورت زایه‌دار به دیوار محکم شده است می‌توان گلدان را بدون اینکه با دیوار تماس پیدا کند به آن آویخت؛ درست مانند لامپ‌ها یا روشنایی‌های دیواری. البته توجه داشته باشید که اتصالات این آویز را به دیوار محکم کنید تا بتواند وزن گلدان را تحمل کند.

جنس این پایه آویز بهتر است از فلز باشد تا مقاومت و ماندگاری بالایی داشته باشد.

6. نصب گلدان بر دیوار

گیاه در دکوراسیون خانه  گیاه در دکوراسیون خانه

امروزه می‌توان به روش‌های بسیار هنری و زیبا گلدان‌هایی را روی دیوار نصب کرد. گل‌های آپارتمانی با گل‌های ریز هم می‌توانند برای این کار بسیار مناسب باشند. این فریم‌های برنجی که گلدان‌ها را در آغوش خود گرفته‌اند بسیار زیبا و شیک هستند با کلیت دکوراسیون هر خانه‌ای جور در می‌آیند.

7. استفاده از گلدان به عنوان تابلو

گیاه در دکوراسیون خانه

یکی از روش‌های نصب گلدان روی دیوار، نصب آن به شکل یک تابلو است. همچنین می‌توانید شاخه‌هایی از گیاه را که برای ریشه دادن در آب می‌گذارید تبدیل به یک تابلوی دیواری نمایید. البته این نوع استفاده از گیاه در دکوراسیون خانه می‌تواند کمی دردسرساز باشد و تمیز نگه داشتن آن کمی دشوار است. ولی چیزی که مسلم است این است که زیبایی این نوع گلدان به سختی‌هایش می‌ارزد.

8. تلفیق گلدان با سایر اجزای دکوراسیون

گیاه در دکوراسیون خانه

شما علاوه بر اینکه می‌توانید گلدان را به عنوان یکی از اجزای دکوراسیون خانه استفاده نمایید، همچنین می‌توانید برخی از اجزای دکوراسیون خانه همچون لامپ سقفی یا پایه نگهدارنده گوشی همراه را به گونه‌ای طراحی کنید که یک گلدان نیز باشند. در واقع با این کار لوازم خود را با گل و گیاه تزیین کرده‌اید. می‌توانید از گل پیچک استفاده کنید و نرده‌های بالکن و راه‌پله خانه‌تان را نیز با آن تزیین کنید. رویایی نیست؟

9. استفاده از گلدان به عنوان دکوری

گیاه در دکوراسیون خانه

از آنجا که امروزه گلدان‌های دکوری‌ای به شکل‌های بسیار ملوس و خلاقانه طراحی شده‌اند و هر فرد با ذوقی را برای داشتن خود وسوسه می‌کنند، شایسته دیدیم که این گلدان‌ها را در زیر یک تیتر جدا معرفی نماییم.

10. استفاده از گلدان در نمای منزل

گیاه در دکوراسیون خانه

شما علاوه بر قرار دادن گلدان در داخل و روی تراس یا لبه پنجره‌ها می‌توانید با استفاده از هدایت شاخه‌های گیاهان رونده به دور پنجره یک قاب سبز و رویایی را در اطراف پنچره‌های خانه خود ایجاد کنید و یا در و دیوار نمای بیرونی منزل خود را با طرح‌های سبزینه به زیبایی بیارایید.

همچنین می‌توانید گلدان‌هایی را بر روی لبه پنجره قرار دهید و بگذارید تا به سمت پایین رشد کنند و از لبه پنجره آویزان شوند. هر کسی که از پایین پنجره شما رد شود به نشانه تحسین و احترام چند لحظه مکث خواهد کرد و غرق تماشای این پنجره رویایی خواهد شد! اگر برای این کار از آویزهای خلاقانه‌ای که خود درست کرده‌اید نیز استفاده کنید که مطمئنا لذت نگاه کردن به آن‌ها چندین برابر خواهد بود.

گیاه در دکوراسیون خانه  گیاه در دکوراسیون خانه

می‌بینید که استفاده از گیاه در دکوراسیون خانه چقدر فضای یک خانه را تغییر می‌دهد و تا چه حد می‌توان در استفاده از آن خلاقیت و ذوق به خرج داد. نمونه‌های زیادی از طرح‌های استفاده از گیاه در دکوراسیون خانه وجود دارند و شما می‌توانید با صرف کمی جرات و خلاقیت طرح‌های خودتان را ارائه دهید و تمجید همگان را برانگیزید.

منبع : توکامگ

نظر بدهید