کدام تغییرات پستان ها طبیعی و کدام خطرناک هستند؟
کافه سلامت

کدام تغییرات پستان ها طبیعی و کدام خطرناک هستند؟

1.52Kبازدید

افزایش سن گرچه با دانایی و تجربه ی بیشتر همراه است، اما ریسک بروز بیماری های زیادی را هم به دنبال دارد. بالا رفتن سن علائمی بیرونی دارد که روی بدن ظاهر می شوند و گرچه اغلب کاملاً طبیعی هستند، اما بعضی از این نشانه ها نگران کننده محسوب می شوند. کوچک ترین تغییری باید به دقت کنترل شود، چون دو سوم از مرگ هایی که به طور روزانه رخ می دهند، در اثر مشکلات ناشی از افزایش سن هستند. این مسأله درمورد وضعیت پستان ها هم صدق می کند. در ادامه می خواهیم ببینیم کدام تغییرات پستان ها عادی و کدام نشانه ی خطرناکی محسوب می شوند.

تغییرات طبیعی :

۱- ترک های پوستی

کدام تغییرات پستان ها طبیعی و کدام خطرناک هستند؟

با بالا رفتن سن، ترک های پوستی روی بدن ظاهر می شوند. این ترک ها شاید ظاهر ناخوشایندی داشته باشند، اما کاملاً طبیعی هستند. با افزایش سن، از میزان هورمون لازم برای حفظ انعطاف پذیری پوست، کاسته می شود. در نتیجه، این ترک های پوستی ظاهر می شوند.

بزرگ شدن پستان در دوران بارداری هم یک عامل دیگر ترک های پوستی است. اضطراب زیاد هم می تواند باعث بروز نابهنگام ترک های پوستی شود، بنابراین سعی کنید سبک زندگی ای عاری از اضطراب داشته باشید.

۲- افتادگی پستان ها

کدام تغییرات پستان ها طبیعی و کدام خطرناک هستند؟

با افزایش سن، پستان ها و نوک آن ها به تدریج پایین می آید. به احتمال زیاد تضعیف بافت پستان و نیروی گرانش زمین باعث این تغییر می شود.

اما عوامل دیگری هم وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید. اگر پستان هایی بزرگ یا شاخص توده ی بدنی بالایی داشته باشید، پستان هایتان زودتر و شاید بیشتر افتاده خواهند شد. به علاوه اگر سیگاری باشید، ممکن است پستان هایتان زودتر از آنچه انتظار می رود دچار افتادگی شوند.

۳- بیشتر شدن فاصله ی بین پستان ها

کدام تغییرات پستان ها طبیعی و کدام خطرناک هستند؟

بیشتر این تغییرات در اثر کمبود ماده ی استروژن که توسط بدن تولید می شود، رخ می دهد. این هورمون جنسی مهم در سفتی پستان ها هم نقش دارد.

با افتادگی پستان ها، بافت متراکم جای خود را به بافت چربی می دهد و ممکن است اینطور به نظر برسد که فاصله ی بین پستان ها بیشتر شده. اما اینکه پستان ها از هم دور شوند یا پایین بیایند، به شکل و اندازه ی پستان ها بستگی دارد.

تغییرات هشدار دهنده :

۱- توده های سفت

کدام تغییرات پستان ها طبیعی و کدام خطرناک هستند؟

گرچه توده های پستانی بسیار بدنام هستند و به سرطانی بودن شهرت دارند، اما حقیقت آن است که بیشتر آن ها سرطانی نیستند. در واقع اغلب آن ها بی خطر هستند. این توده ها اغلب بافت های زائد غیر سرطانی هستند یا از انباشت مایعات بدن به وجود آمده اند.

اما احتیاط شرط عقل است. سرطان پستان اگر زود تشخیص داده شود، راحت تر درمان می شود. بنابراین اگر متوجه وجود یک توده در پستان خود شدید، برای انجام معاینه به پزشک مراجعه کنید. ممکن است لازم شود یک آزمایش ماموگرافی، سونوگرافی یا بیوپسی انجام دهید. در روش بیوپسی یا بافت برداری، با فرو بردن یک سوزن درون توده از آن نمونه برداری و بر روی سلول های آن آزمایش می شود.

۲- درد پستان

کدام تغییرات پستان ها طبیعی و کدام خطرناک هستند؟

بافت های سرطانی به ندرت باعث پستان درد می شوند. اما باز هم نباید به این نشانه بی اعتنا باشید و حتماً باید به پزشک مراجعه کنید چون یک نوع نادر اما تهاجمی سرطان پستان به نام سرطان التهابی پستان وجود دارد که باعث درد می شود.

سرطان التهابی پستان، علاوه بر درد، نشانه های دیگری هم مثل ظاهر شدن نقاط قرمز رنگ دارد. در هر صورت، اگر درد بیشتر از ۲ هفته طول بکشد یا به مرور شدت پیدا کند، بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید. همانطور که قبلاً گفته شد، احتیاط شرط عقل است.

۳- ترشحات نوک پستان

کدام تغییرات پستان ها طبیعی و کدام خطرناک هستند؟

حتی اگر باردار یا در دوران شیردهی نباشید هم ترشحات نوک پستان نباید شما را چندان نگران کند. این ترشحات می تواند بی رنگ، شیری، زرد، سبز، قهوه ای یا حتی خونی باشد. با این حال، اگر متوجه شدید که به طور مرتب یا زمانی که به پستان هایتان فشار وارد می شود، از نوک آن ها ترشح خارج می شود، باید به پزشک مراجعه کنید، چون ممکن است علت آن وجود بافت های سرطانی باشد.

۴- متفاوت بودن اندازه ی پستان ها

کدام تغییرات پستان ها طبیعی و کدام خطرناک هستند؟

تقارن کامل پستان ها یک امر نادر است. بنابراین اگر متوجه شده اید که پستان هایتان با یکدیگر فرق می کنند، لازم نیست وحشت زده شوید. با این حال، اگر یکی از پستان ها به طور ناگهانی به اندازه ی یک سایز تغییر کند و قسمتی از پستان یکباره بزرگ تر شود، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید. بروز یک تغییر ناگهانی در شکل یک پستان می تواند نشانه ی سرطان پستان باشد.

۵- نقاط قرمز رنگ

کدام تغییرات پستان ها طبیعی و کدام خطرناک هستند؟

نقاط قرمز رنگی که روی پستان ها ظاهر می شوند معمولاً یک راش (ضایعه) پوستی یا یک مشکل پوستی موقت هستند. اما این نقاط قرمز رنگ می توانند نشانه ی سرطان التهابی پستان هم باشند. این نوع از سرطان، نادر اما تهاجمی است. تنها حدود ۲ تا ۴ درصد از موارد ابتلا به سرطان پستان، از نوع سرطان التهابی سرطان هستند اما ۷ تا ۱۰ درصد از مرگ و میرهای ناشی از سرطان پستان بر اثر این نوع سرطان رخ می دهند.

محض احتیاط، باید به طور مرتب پستان های خود را بررسی و معاینه کنید. اگر متوجه نقاط قرمز رنگی روی پستان های خود و احساس درد در این ناحیه شدید، وقت را تلف نکنید و به پزشک مراجعه کنید.

۶- تو رفتگی نوک پستان ها

تو رفتگی نوک پستان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به این پدیده، فرورفتگی نوک پستان گفته می شود و به دلیل التهاب یا زخم شدن بافتی که در پشت نوک پستان وجود دارد، رخ می دهد. این التهاب می تواند دلایل زیادی داشته باشد و لزوماً ناشی از سرطان نیست.

اما سرطان هم می تواند یکی از علت های این مسأله باشد. در این حالت، تومور سرطانی به مجرای پشت نوک پستان هجوم می برد و آن را به عقب می کشد. در هر صورت اگر نوک پستان هایتان دچار تو رفتگی شود، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید، به خصوص اگر این اتفاق با نشانه های دیگری که در موارد قبلی از آن ها صحبت شد، همراه باشد.

منبع : روزیاتو

نظر بدهید