کاربرد مس در دکوراسیون داخلی منزل
کافه دکوراسیون

کاربرد مس در دکوراسیون داخلی منزل

2.09Kبازدید

مس در دکوراسیون داخلی منزل و جذابیت خانه شما چه نقشی دارد ؟

یک واقعیت غیرقابل‌انکار این است که ما انسان‌ها با دیدن اشیای درخشان، چشمانمان برق می‌زند  و  زیبایی آن را تحسین می‌کنیم. مس با درخشش گرمابخشی که دارد به‌راحتی می‌تواند در هر مکانی زیبایی خود را به نمایش بگذارد؛ به‌خصوص اگر با دیگر فلزاتی مانند نقره و برنج ترکیب شود، زیبایی‌ها به نهایت خود خواهند رسید، البته بازهم تأکید می‌کنیم که خود مس می‌تواند به‌تنهایی در دکوراسیون مورداستفاده قرار بگیرد؛ زیرا به ‌اندازه کافی زیبا و برجسته است.حال وقت آن رسیده تا مس؛ این فلز گران‌بهای محبوب را در فضای خانه‌های خود در کانون توجه قرار دهیم.

از دیروز تا امروز…

مس، فلزی است که از دیرباز موردتوجه همگان بوده است. در روزگاران قدیم از مس برای تولید گرما و برق استفاده می‌کردند و به دلیل خاصیت شکل‌پذیری و با توجه به نرم و چکش‌خوار بودن آن به‌وفور در ساخت مجسمه، اشیای تزئینی، وسایل موسیقی و به‌خصوص وسایل و ظروف آشپزخانه با طرح‌های متنوع دیده می‌شد، تا به امروز که ما شاهد حضور این نوع از مصالح در صنعت طراحی جواهرات، عناصر و تزئینات طراحی داخلی، مبلمان و به‌خصوص ابزارهای روشنایی هستیم. جای تعجب نیست که تضاد بافت سرد فلز و طیف رنگی گرم در بین طراحان از محبوبیت قابل‌توجهی برخوردار باشد. مس با ظاهری پرزرق‌وبرق و متالیک که سایه‌هایی قوی از رنگ‌های نارنجی و قرمز و صورتی بژ به‌اصطلاح (Rose gold) را در خود دارد، به زیبایی هر چه تمام در فضای شما جلوه می‌کند.
از سبک‌های سنتی قرون‌وسطایی مانند سبک روستایی گرفته تا طراحی‌های مدرن و معاصر مانند سبک‌های صنعتی و مینیمال، مس با ظاهر دل‌فریب و براق خود، پا به عرصه گذاشته و همگان را شیفته خود می‌کند.

تعادل زیبایی و عملکرد

از دیرباز آشپزخانه و حمام، مکان‌هایی بوده‌اند که مس هم در غالب عناصر تزئینی و هم کاربردی آنها بسیار دیده می‌شد، چراکه با توجه به طبیعت ضد میکروبی و هم‌چنین خاصیت قارچ کشی و ویروس کشی آن بهترین انتخاب در مکان‌هایی است که با رطوبت سروکار دارند. در حقیقت میکروب‌های مضر پس از چند ساعت مأنوس شدن با مس، بدون نیاز به هیچ‌گونه پاک‌کننده و یا حلال شیمیایی خشنی، نابود می‌شوند.
یک شستشوی سریع با صابون ملایم و آب، تنها عامل موردنیاز برای پاکیزگی کامل آشپزخانه و حمامی است که در آنها از فلز مس به‌خصوص در سینک استفاده شده است. به همین سادگی…!
عامل دیگری که بسیار حائز اهمیت است، این است که مس فلزی زیست دوست و قابل بازیافت بوده و قابلیت پرداخت دوباره آن همیشه وجود دارد؛ به همین دلیل، طراحان، روزبه‌روز تمایل بیشتری برای استفاده از این فلز در طراحی‌های خود و توسعه آن در فضاهای داخلی دارند.

 خانه را با مس روشن کنید …

طراحان داخلی همیشه برای ایجاد درخشش و انعکاس نور در فضا علاوه بر نورپردازی اصولی، استفاده از آینه و هم‌چنین استفاده از عناصری با سطوح براق مثل طلایی و نقره‌ای را پیشنهاد می‌دهند؛ حال‌آنکه مس علاوه بر ایجاد درخشش، گرمابخش فضا نیز به شمار می‌آید. طراحان معتقدند که این فلز با قرار گرفتن در قالب اشکال هندسی متنوع که از زوایای مختلفی از ورقه‌های مسی در آنها استفاده شده، درخشش خود را بهتر نمایان می‌سازد. ابزارهای روشنایی که در آنها از فلز مس استفاده شده از انواع آویزان گرفته تا لوسترهای پرتلالو، جذابیت بی‌بدیلی به فضا می‌بخشند. با توجه به تنوع در سطوح مسی که شامل سطوح صاف، سطوح پتینه‌کاری‌شده و سطوح زنگاری است، می‌توان مس را در طیف وسیعی از سبک‌ها مانند روستایی و خودمانی، غربی، صنعتی، شهری و مدرن مشاهده کرد.

مس در آشپزخانه

با توجه به اینکه مس خاصیت ضد باکتریایی دارد و از گسترش قارچ‌ها جلوگیری می‌کند، انتخاب مناسب و صدالبته متفاوتی برای سطوح کانتر، سینک ظرفشویی، شیرآلات، قابلمه‌ها، تابه‌ها و وسایل لازم برای پخت‌وپز به شمار می‌آید.
علاوه بر این با آوردن مس درخشان با رنگ زیبا و زنانه‌ رزگلد (Rose gold) در ظروف دکوری و پذیرایی، بشقاب‌‌ها و قاشق و چنگال، فضایی فاخر و متفاوت را به وجود آورید.
می‌توان تنها با به نمایش گذاشتن یک عنصر از جنس مس مثل ظروف عتیقه، قوری‌های مسی و یا حتی یک گلدان مسی کوچک در دکور آشپزخانه خود، چشم هر بیننده‌ای را خیره کنید.
کاربرد مس در دکوراسیون داخلی منزل
با آویزان کردن یک منبع روشنایی از جنس مس در بالای سطح جزیره آشپزخانه، زیبایی آشپزخانه مدرن خود را دوچندان نمایید.
به‌تازگی با افزایش محبوبیت این فلز، شرکت‌های تولیدکننده لوازم برقی آشپزخانه، اقدام به استفاده از ورقه‌های مس در تولیداتی مانند چایی ساز، تستر و قهوه‌ ساز کرده‌اند.
راه دیگر برای ارائه مس در فضای آشپزخانه به کار بردن آن در دستگیره‌های درب‌های کابینت به شیو‌ه‌ای شیک و ظریف است.

مس در حمام و سرویس بهداشتی

مس به دلیل ایجاد حس گرما و عمق بخشیدن به فضا، انتخابی وسوسه‌انگیز برای حمام است. پیچیدگی سبک  مدرن با مصالح مسی در غالب کاشی‌ها و سرامیک‌هایی که از شیشه و ورق‌های نازک مس ساخته شده‌اند در تلفیق با رگه‌های سنگ مرمر و در کنار نورپردازی متناسب، ترکیب لوکس و البته هنرمندانه‌ای ایجاد می‌کند. آینه‌ای با قاب مسی و با فرمی ساده و مدرن، همراه ظرافتی دل‌انگیز در کنار دوش و شیرآلات مسی و هم‌چنین سینک مسی، هماهنگی بی‌نظیری را خلق می‌کند.
کاربرد مس در دکوراسیون داخلی منزل

 مس در اتاق نشیمن

در ابتدا بهتر است بدانید که برای نشان دادن مس به بهترین شکل ممکن از پس‌زمینه‌ای خنثی بهره بگیرید. رنگ‌های خنثی، بیشتر شامل سیاه، خاکستری، قهوه‌ای و کرم هستند که در مورد مس، پس‌زمینه سفید خالص بهتر جواب می‌دهد. درنهایت هم برای افزودن جذابیت بصری در فضای خود از موادی طبیعی چون چوب و سنگ‌های مرمر استفاده کنید.
در فضای نشیمن می‌توان با داشتن آینه‌ای با قاب مسی، شمعدان‌ها، ساعت، مجسمه‌های مسی، اقلام دکوری و ابزارهای روشنایی مشتمل بر انواع لامپ‌های دیواری، چلچراغ‌ها و انواع چراغ‌های آویز مسی، میزان و اندازه قابل‌توجهی از مس را وارد فضا  کرد.
اخیرا طراحان از هم‌نشینی این فلز با مواد طبیعی دیگر مانند چوب، سنگ‌های شفافی چون مرمر و بتن در طراحی مبلمان و عناصر دکوراسیونی استفاده کرده و درنهایت اثر هنری زیبایی را خلق می‌نمایند. ترکیب بتن سخت و مات در کنار سطوح براق و درخشان مسی، عناصری نو و جذاب را می‌آفریند که اخیرا طراحان زیادی را مجذوب خود کرده است.
کاربرد مس در دکوراسیون داخلی منزل
اگر در نشیمن شما شومینه‌ای گرمابخش فضا است با استفاده از قاب و یا تزئینات مسی، آن را در کانون توجه قرار دهید. مس به‌خوبی با شعله‌های نارنجی‌رنگ آتش همراه می‌شود و خانه شما را تبدیل به پناهگاهی امن برای رهایی از سرمای زمستان می‌کند.
جالب است بدانید که حتی مس راه خود را به منسوجات هم پیدا کرده است؛ به مخصوص زمانی که در مورد کوسن‌ها حرف می‌زنیم. مدل‌های کوسن با روکش فویل مسی، هر دکوراسیونی را زنده و بسیار شیک نشان می‌دهد. در کوسن‌ها می‌توان یا کاملا از فویل مسی استفاده نمود و یا از رگه‌های فویل به‌وسیله ایجاد طرح‌های هندسی جالب بر روی پارچه‌های مخملی بهره برد.
یک پیشنهاد فوق‌العاده لوکس و متفاوت، استفاده از مس در طراحی کف‌پوش فضای نشیمن است که ایده‌ای هزینه‌بر، اما بسیار جالب‌توجه است که فضایی بی‌نهایت فاخر ایجاد می‌کند.
هم‌چنین با استفاده از مس در دستگیره‌های درب‌های خانه و یا حتی صفحه‌کلید و پریز برق با لمس هرلحظه‌ این فلز جذاب، حس متفاوت بودن در شما متبلور می‌شود.

مس در اتاق‌خواب

کاربرد مس در اتاق، کمی مشکل است، چراکه باید همواره به این موضوع توجه داشت که مس یا هر فلز دیگری حس آرامش را در این فضا مختل نکند.
 می‌توان با به کار بردن مس در تاج تخت به میزان اندک در کنار کف‌پوش‌های چوبی که طیف قابل‌توجهی از رنگ‌های گرم مثل قرمز و آجری در آن وجود دارد، حسی روستایی در اتاق‌خواب خود ایجاد کنید.
کاربرد مس در دکوراسیون داخلی منزل
هم‌چنین استفاده از مس در طبقه‌های کتابخانه و قرار دادن چندین دکوری مسی در کنار کتاب‌ها پیشنهادی جالب‌توجه است.
استفاده از منابع روشنایی مسی با فرم هندسی مشبک، به‌وفور در اتاق‌خواب‌هایی به سبک مراکشی مشاهده می‌شود که با استفاده از منسوجاتی مانند پتو و ملحفه‌هایی با رنگ‌های گرمی مثل قرمز آتشین و پرتقالی، جذابیت و حس صمیمیت در فضا دوچندان می‌شود.
ترکیب رنگ‌های مات و مس متالیک در کاغذدیواری از دیگر ایده‌های الهام‌بخش برای آوردن این رنگ گرم و لوکس در دکوراسیون داخلی است.

مس در فضای سبز

کاربرد مس در دکوراسیون داخلی منزل
درنهایت با قابلیت‌هایی که برای مس برشمردیم، پیشنهاد استفاده از آن در فضای سبز خارج خانه، خالی از لطف نیست؛ برای مثال می‌توان با مبلمانی که پایه‌های آن مسی است و یک میز قهوه‌خوری مسی مدرن و ساده، فضای دل‌انگیزی را رقم زد.
منبع : مجله منزل

نظر بدهید