چند ساعت بعد از لاک زدن چه اتفاقی در بدنتان می افتد؟
کافه سلامت

چند ساعت بعد از لاک زدن چه اتفاقی در بدنتان می‌افتد؟

1.25Kبازدید

از زمان‌های قدیم در میان عموم مردم این اعتقاد وجود داشت که میتوان سلامتی یک فرد را از طریق ناخن‌های آن فرد تشخیص داد. مردم معتقد بودن که یک ناخن سالم باید رنگ صورتی روشن و شفاف داشته باشد و اگر فردی ناخن‌های دست و پا سالم داشت، نشان از سلامتی فرد می‌داده است. به همین علت در گذشته برخی از لاک‌های ناخن فقط رنگ صورتی کمرنگ بوده و افراد برای تظاهر به سلامتی بدن از آن استفاده میکردند.

اما در حال حاضر انواع لاک‌های ناخن در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف در بازار ارائه میگردد که برای هر نوع سلیقه‌ای جوابگو میباشد. در برخی از انواع لاک‌های ناخن نیز مواد سمی افزوده میشود.

همانطور که همه ما میدانیم نباید از لاک ناخن بیش از حد استفاده کرد، چون استفده بیش از حد باعث خشک شدن و زرد شدن ناخن‌ها می‌شود؛ و در ضمن این نوع لوازم آرایشی آسیب‌های جدی تری به سلامتی افراد وارد می‌کند.

ما نمی‌خواهیم که شما لاک ناخن را برای همیشه کنار بگذارید، ولی در این مقاله تاثیرات مخربی که مواد آن روی بدن شما خواهد گذاشت را بیان می‌کنیم.

چند ساعت بعد از لاک زدن چه اتفاقی در بدنتان می افتد؟

خطرات اصلی لاک ناخن برای سلامت افراد چیست؟

خطرات لاک ناخن در سمیت آن نهفته است. بعضی از لوازم آرایشی مدرن شامل مواد زیر می‌باشد که می‌توانند آسیب جدی به سلامت شما وارد کنند.

مواد سمی لاک ناخن

بوتیل استئارات

نیترو سلولز

صمغ استری

استون

آمیل استات

عطر و رنگ

ا. TPHP لاک ناخن

تعدادی از مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که TPHP باعث اختلال غدد درون ریز می‌شود. در مطالعات مربوط به حیوانات، این مساله باعث مشکلات زایمان و رشد شده است. این ماده شیمیایی به عنوان پلاستیسیزر در لاک ناخن عمل می‌کند، که آن را انعطاف پذیرتر و بادوام می‌کند.

تولوئن

یک حلال است که ناخن‌ها را یکدست میکند و رنگدانه آن را حفظ میکند. تولوئن میتواند روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر بگذلرد وباعث اختلالاتی در باروری میشود، همچنین سردرد، ضعف، غش وحالت تهوع از آسیب‌های احتمالی استفاده از لاک ناخن می‌باشد.

نیتروسلولوز لاک ناخن

همان اجزای مورد استفاده در رنگ خودرو، همچنین در برخی مواد منفجره مانند آتش بازی و دینامیت. با این حال، این ماده شیمیایی بیش از حد سمی نیست، اما می‌تواند موجب سمی شدن اندام‌ها شود.

بوتیل / اتیل استات لاک ناخن

این ماده شیمیایی بسیار قابل اشتعال است و وقتی استنشاق یا بلعیده می‌شود، سمی است. همچنین می‌تواند به طور جدی به اندام‌های داخلی در طولانی مدت آسیب برساند (مثلا زمانی که به مدت چند ماه یا چند سال بدون وقفه لاک دارید).

فرمالدئید

یک گاز بی رنگ است که به افزایش ماندگاری پولیش کمک می‌کند. اگر از آلرژی رنج می‌برید، تماس با فرمالدئید می‌تواند باعث درماتیت و سوختگی‌های احتمالی شیمیایی شود. در موارد شدیدتر، این بیماری باعث ایجاد اختلالات ریتم قلب، تشنج و سرطان می‌شود.

دیبوتیل فتالات (DBP)

به عنوان عطر لاک استفاده می‌شود. وجود این مؤلفه خطرناک ممکن است باعث اختلالات غدد درون ریز، بیماری‌های زنان و زایمان دستگاه تنفسی شود.

چند ساعت بعد از لاک زدن چه اتفاقی در بدنتان می افتد؟

پارابن در لاک ناخن

انواع مختلفی از پارابن‌ها وجود دارند که می‌توانند در تولید لاک مورد استفاده قرار گیرند و باید از آن‌ها اجتناب شود. وظیفه آن‌ها عمل کردن به عنوان نگهدارنده عمل است و آن‌ها با سرطان سینه مرتبط هستند. علاوه بر این، آن‌ها از دریافت ویتامین طبیعی از نور خورشید (مانند ویتامین D) و اکسیژن جلوگیری می‌کنند که هر دو برای داشتن ناخن‌های سالم و شاد مورد نیاز هستند.

کافور موجود در لاک ناخن

کافور به عنوان پلاستیزر هم استفاده می‌شود، دافع زنگ زدگی است و برای جلوگیری از فساد حشرات مرده در مجموعه‌های حشرات استفاده می‌شود. این عنصر سمی است و می‌تواند موجب تشنج، تحریک پذیری و سمی شدن بدن شود.

دانشمندان مطالعه‌ای را روی ۲۴ زن انجام دادند. ۶ ساعت پس از طراحی ناخن‌های خود، در بدن اکثر شرکت کنندگان سطح بالایی از دی فنیل فسفات را نشان داد – مشتق کننده تری فنیل فسفات است که در فرایند متابولیسم شکل می‌گیرد. ۱۰ ساعت پس از شروع آزمایش، سطح دیفنیل فسفات در بدن همه شرکت کنندگان تا ۷ برابر بالاتر از حد معمول است. این نتایج واقعاً نگران کننده است.

بعضی از لاک ناخن‌ها دارای مارک‌های ویژه‌ای هستند؛

“بدون-۵” بدان معناست که این محصول حاوی فرمالدئید، رزین‌های مشتق شده آن (رزین‌های فرمالدئید)، تولوئن، دیبتیل فتالات یا کافور نیست.

“بدون-۳” به این معنی است که لاک ناخن عاری از سه مواد مضر است: فرمالدئید، دیبوتیل فتالات و تولوئن.

قبل از خرید لاک ناخن، پیش از هر چیز به مواد اولیه آن توجه کنید و به یاد داشته باشید – سلامتی شما در دستان شماست!

منبع : زندگی آنلاین

نظر بدهید