ترفندهای دکوراسیون
کافه دکوراسیون

چند ایده برای اتاق های بدون پنجره و نور طبیعی

1.81Kبازدید

می‌گویند تا زمانی که چیزی را از دست ندهی نمی‌توانی ارزش آن را بفهمی. این جمله در مورد پنجره‌ها بسیار درست است. وقتی اتاقی در خانه ما فاقد پنجره است ما نور طبیعی ورودی به داخل فضا را از دست می‌دهیم و فضا حالتی گرفته و کسل‌کننده به خود می‌گیرد. پنجره‌ها به فضا حس و حالی باز و سرزنده می‌دهند و باعث ورود نور طبیعی چه در روز و چه در شب به خانه ما می‌شوند. اما با استفاده از راه‌های مشخص می‌توان این حس و حال را به فضای زیرزمین، اتاق زیر شیروانی، آشپزخانه و یا هر اتاق دیگر اضافه کرد.پس با ما همراه باشید تا به شما راه هایی را معرفی کنیم تا به وسیله آن ها بتوانید مشکل خود را با اتاق های بدون پنجره حل کنید.

نقش مهم آینه ها در اتاق های بدون پنجره

ترفندهای دکوراسیون

اضافه کردن یک آینه به یکی از دیوارهای اتاق اولین راهی است که می‌تواند چیزی شبیه به تاثیر پنجره را در اتاق ایجاد کند. البته آینه نمی‌تواند باعث ورود نور طبیعی شود اما ایجاد حس عمق داشتن که حالت گرفته و کسل‌کننده اتاق را از بین می‌برد در این شیوه به دست می‌آید. در اتاقی که سقف کوتاهی دارد سعی کنید تا آن‌جا که ممکن است از یک آینه بزرگ بهره ببرید. آینه را به‌ گونه‌ای نصب کنید تا به سقف نزدیک باشد (البته نباید به آن مماس شود؛ بهترین فاصله 12 تا 18 سانتی‌متر زیر سقف است) تا خط سقف در فضا از بین برود.

دیوارهای سفید راه حلی برای اتاق های بدون پنجره

ترفندهای دکوراسیون

استفاده از دیوارهای سفید رنگ (یا آبی بسیار کم‌رنگ) به فضا همان سرزندگی و زیبایی را می‌دهد که پنجره ممکن است در فضا ایجاد کند و در عین حال نور تمام منابع نوری در فضا بازتاب داده می‌شود و این مسئله اتاق را روشن‌تر از گذشته می‌کند. انتخاب یک رنگ مشابه برای دیوارها و سقف اتاق نیز باعث از بین رفتن مرز بین این دو شده و در نتیجه اثر محدودکننده دیوارها در فضا کاهش می‌یابد. در این حالت اتاق شما بزرگ‌تر از آن چیزی که هست به نظر می‌رسد.

آثار هنری و تابلوهای بزرگ باعث ایجاد عمق در فضاهای با نور کم می شوند

ترفندهای دکوراسیون

همانند یک آینه، یک اثر هنری و یا تابلوی بزرگ (به ویژه تابلویی که دارای قابی به رنگ سفید و یا فلزی است و پس‌زمینه آن سفید رنگ است) مانند پنجره در درون دیوار حفره‌ای ایجاد می‌کند و در فضا حس و حالی روشن و سرزنده به وجود می‌آورد. این ایده برای کسانی مناسب است که دوست ندارند دیوارها و سقف اتاق سراسر به رنگ سفید باشد.

درهای فرانسوی راه حلی برای ورودنور به فضاهای فاقد پنجره

ترفندهای دکوراسیون

اضافه کردن پنجره به راهروی ورودی خانه (البته با استفاده از درهای فرانسوی) باعث بزرگ‌تر به نظر رسیدن فضا شده و حتی اگر اتاق مجاور یک انباری باشد باز هم این درها باعث ورود نور جدید به درون راهرو می‌شوند. اضافه کردن چند منبع نوری ساده و یا یک روشنایی سقفی (که دارای حباب‌های فلورسنت است) باعث بیش‌تر شدن نور در فضا شده و حس و حالی مشابه نور روز در راهروی ورودی ایجاد می‌شود.

استفاده از نورهای مخفی برای فضاهای بدون پنجره

ترفندهای دکوراسیون

تعبیه کردن چند منبع نوری در جایی که در دید دیگران نیست باعث می‌شود تا نور به صورت غیرمستقیم وارد اتاق شده و این دقیقا همان حس و حالی است که پنجره‌ها در فضا ایجاد می‌کنند. سعی کنید این منابع نوری را بین تیرچه‌های افقی در سقف، پشت مبلمان اتاق (مثلا پشت کاناپه)، و یا در فضای کناری یک کتابخانه نصب کنید تا نور ایجادشده حس و حالی رمزآمیز به اتاق اضافه کند.

پنجره بالای در راهی برای ورود نور به فضاهایی که پنجره ندارند.

ترفندهای دکوراسیون

راه معمارانه دیگر برای اضافه کردن منبع نوری غیرمستقیم به اتاق، اضافه کردن یک پنجره بین یک اتاق و فضای کناری آن است (به ویژه اگر نور طبیعی وارد اتاق کناری شود). یک پنجره را در بالای در اتاق قرار دهید تا بدون این‌که خلوت شما از بین رود فضا پرنورتر و زیباتر شود. وجود این پنجره‌ها باعث ورود نوری ملایم به فضا شده و در نتیجه حس و حالی آرام و ملایم در اتاق شما ایجاد می‌شود.

ترفندهای دکوراسیون

اضافه کردن یک پنجره در فضای فوقانی یک آینه باعث ورود نور بیش‌تر به فضای دوش گرفتن شده و به آن حس و حالی مانند نور صبح می‌دهد. این ایده برای کسانی که عادت دارند صبح دوش بگیرند بسیار مناسب است.

از پنجره های داخلی برای اتاق های کم نور استفاده کنید

ترفندهای دکوراسیون

در یک کلبه و یا یک خانه خیلی کوچک که امکان اضافه کردن پنجره‌های بیرونی وجود ندارد، پنجره‌های بزرگ بین فضاهای نشیمن (البته در جایی که خلوت و استقلال فضاها خیلی مهم نیست) باعث بزرگ‌تر شدن فضا شده و نور ورودی به داخل خانه بین دو فضا به اشتراک گذاشته می‌شود. علاوه بر این، شما می‌توانید به این پنجره‌ها یکپرده یا کرکره اضافه کرده و در هنگام نیاز ارتباط بین دو اتاق را قطع کنید.

استفاده از شیشه های مات برای اتاق های کم نور

ترفندهای دکوراسیون

اضافه کردن یک شیشه مات به آشپزخانه هم باعث ورود نور اتاق کناری به آن شده و هم منظره زشت ظرف‌های کثیف و یا بی‌نظمی‌های موجود اصلا به چشم نمی‌آید. نوری که توسط شیشه‌های مات در فضا ایجاد می‌شود بسیار ملایم و یکدست است، به همین دلیل کار کردن در آشپزخانه‌ای که دارای چنین نور ملایمی است بسیار لذت‌بخش و راحت است و در عین حال فضای آشپزخانه را دور از چشم دیگران قرار می‌دهد.

نورپردازی در زیر کابینت برای آشپزخانه های بدون پنجره

ترفندهای دکوراسیون

در آشپزخانه‌ای که فاقد هر نوع پنجره‌ای است، نورپردازی در زیر کابینت‌ها نه تنها برای روشن شدن فضا ضروری و کاربردی است، بلکه باعث روشن‌ شدن تمام گوشه‌های آشپزخانه شده و شما مشغول پخت و پز دیگر این حس را ندارید که در یک فضای تاریک و بی‌نور مشغول کار هستید. به ویژه اگر نورپردازی شما مانند عکس بالا در فضای بین دو کابینت باشد حس و حالی خاص و البته پرنور در آشپزخانه ایجاد شده و نه تنها این منابع نوری فضا را روشن می‌کنند بلکه به آن زیبایی و جذابیت هم می‌دهند.

ترفندهای دکوراسیون

همین نکته در مورد رخت شوی‌خانه نیز صادق است، به ویژه اگر در زیرزمینی واقع شده باشد که فاقد هر گونه پنجره است. اضافه کردن نورهایی در زیر کابینت‌ها، نورهای دیواری، و یا چند لوستر ساده باعث می‌شود تا فضایی که ممکن است در نظر شما خیلی مهم نباشد روشن شود. حتما این کار را در رختشوی‌خانه خانه خود انجام دهید چراکه بدون این‌که متوجه باشید ساعات زیادی را در این فضا سپری می‌کنید.

برای اتاق های بدون پنجره از پنجره های سقفی استفاده کنید.

ترفندهای دکوراسیون

اگر خوب دقت کنید متوجه می‌شوید که فضای موجود در عکس بالا دارای پنجره است. درست است، این پنجره در کف قرار گرفته و فضای زیرین آن کاملا مشخص است. استفاده از چنین ایده‌ای در اتاق‌های موجود در طبقه دوم کاربرد بسیار زیادی دارد. اگر در حین نوسازی و یا بازسازی خانه خود به قدر کافی شجاع باشید، می‌توانید یک پنجره به کف اتاق اضافه کرده تا اتاق طبقه بالا نور کافی داشته باشد. این پنجره نه تنها باعث ورود نور به اتاق شده، بلکه از نظر طراحی نیز به آن زیبایی دوچندانی اضافه کرده است.

استفاده از پرده های سرتاسری برای ایجاد حس پنجره در اتاق خواب

ترفندهای دکوراسیون

آیا می‌خواهید بدون داشتن پنجره، حس آن را در اتاق ایجاد کنید؟ پوشاندن یک دیوار با پرده باعث ایجاد این حس شده و به فضای شما عمق می‌دهد، حتی اگر هیچ‌وقت پرده را نکشید. این ایده دراتاق خواب موجود در عکس بالا به خوبی اجرا شده است.

ترفندهای دکوراسیون

از این ایده در اتاق‌های دیگر به منظور اضافه کردن حس و حالی ملایم در فضا نیز می‌توان استفاده کرد. اگر پارچه پرده سفید و کرم باشد و دیوارها نیز دارای رنگی مشابه‌ای باشند، این ایده تاثیر دوچندانی در فضا ایجاد خواهد کرد.

منبع : چیدانه

نظر بدهید