نشستن بیش از حد برای سلامتی مضر است
کافه سلامت

چرا نشستن بیش از حد برای سلامتی مضر است؟

1.44Kبازدید

جامعه مدرن طوری است که اکثر امور به طور نشسته انجام می‌شود و بیشتر برای نشستن طراحی شده است. در نتیجه انسان‌ها زمان بیشتری را برای نشستن نسبت به گذشته صرف می‌کنند. با این حال مطالعات اخیر نشان می‌دهد که این نشستن‌ها آسیب‌های جدی برای سلامتی انسان‌ها وارد می‌کند. این مقاله به بررسی مضرات نشستن زیاد برای سلامتی می‌پردازد.

نشستن بیش از حد برای سلامتی مضر است

این ایده که نشستن می‌تواند مضر به نظر برسد در ابتدا مضحک به نظر می‌رسد. به طور کلی نشستن یک حالت بدنی پیش‌فرض است. یعنی زمانی که افراد کار می‌کنند یا به معاشرت، مطالعه و سفر می‌پردازند، اغلب در موقعیت نشسته قرار دارند. اما این بدان معنی نیست که نشستن زیاد بی ضرر است. نشستن نیز مانند خوردن لازم است، اما اگر بیش از حد مجاز باشد بسیار مضر است. متاسفانه رفتا غیرمتحرک بودن یا نشستن بیش از حد در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری در طول تاریخ صورت می‌گیرد. افراد در این زمانه بیش از نیمی از روز را برای انجام کارهایی نظیرِ رانندگی، کارهای پشت میزی یا تماشای تلویزیون به طور نشسته انجام می‌دهند. در حقیقت یک کارمند معمولی می‌تواند حدود ۱۵ ساعت در روز بنشیند. از سوی دیگر کارگران کشاورزی فقط ۳ ساعت در روز می‌نشینند. در ادامه به بررسی مضرات نشستن زیاد می‌پردازیم.

نشستن زیاد به قلب شما آسیب می‌رساند

محققان در ابتدا دو گروه یکسان را مورد بررسی قرار دادند. این دو گروه رانندگان حمل و نقل عمومی که کل روز را در هنگام رانندگی می‌نشینند و مسئول کنترل بلیط یا نگهبان که این کار را انجام نمی‌دهند. گرچه رژیم غذایی و سبک زندگی آن‌ها بسیار شبیه هم بود اما رانندگان ترانزیت نسبت به افراد ایستاده برای کنترل بلیط مشکلات قلبی بیشتری داشتند. پس یکی از مضرات نشستن زیاد آسیب‌های جدی به قلب می‌باشد.

نشستن بیش از حد برای سلامتی مضر است

نشستن زیاد باعث کوتاه شدن عمر می‌شود

کسانی که در طول روز به مدت طولانی می‌نشینند شاید جدی‌ترین دلیل برای کوتاهی عمر آن‌ها همین نشستن باشد. اگر هر روز ورزش کنید یا نه، این کار به شما کمک نمی‌کند. البته این هیچ بهانه‌ای برای نرفتن به باشگاه ورزشی نیست. بهترین کار این است که در طول روز زمان‌های نشستن خود را کاهش دهید.

احتمال ابتلا به آلزایمر بیشتر است

کسانی به مدت طولانی در طول عمرشان می‌نشینند، مغز آن‌ها می‌تواند با گذشت زمان مانند یک فرد مبتلا به زوال عقل یا آلزایمر ظاهر شود. نشستن همچنین خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت، سکته مغزی، فشار خون بالا و کلسترول بالا را افزایش می دهد که همه در این شرایط نقش دارند. حرکت در طول روز می تواند حتی بیشتر از ورزش کمک کند تا خطر ابتلا به تمام این مشکلات سلامتی را کاهش دهد.

تنبل می‌شوید

یکی دیگر از مضرات نشستن بیش از حد افزایش تنبلی در طول روز می‌شود. نشستن بیش از حد و تنبلی رابطه‌ی مستقیمی باهم دارند. اما نباید فراموش کرد که انسان تنبل به دنیا نیامده است. یکی از اثرات تنبلی و نشستن بیش از حد این است که ما می‌توانیم با ورزش نکردن، کنار بیاییم. حتی اگر شما ۷ ساعت در هفته ورزش کنید، نمی‌توانید اثرات نشستن بیش از حد ۷ ساعت در روز را معکوس کنید. تمام این مشکلات را با پشت کردن به کاناپه برای سلامتی بیشتر از خودتان دور کنید.

نشستن بیش از حد برای سلامتی مضر است

شانس ابتلا به دیابت افزایش می‌یابد

اگر تمام روز بنشینید، احتمال ابتلا به دیابت در شما افزایش پیدا می‌کند و این تنها به این خاطر نیست که کالری کمتری مصرف می‌کنید این تنها به دلیل نشستن بیش از حد است. روشن نیست که چرا اما پزشکان فکر می‌کنند نشستن ممکن است روش واکنش بدن شما به انسولین را تغییر دهد، هورمونی که به آن کمک می‌کند تا قند و کربوهیدرات را به خاطر انرژی بسوزاند.

ابتلا به ترومبوز سیاهرگی عمقی

ترومبوز سیاهرگی عمقی (DVT)، لخته‌ای است که در پای شما شکل می گیرد، اغلب به دلیل اینکه شما بیش از حد طولانی نشسته‌اید. این لخته اگر آزاد شود و در ریه شما قرار گیرد، می‌تواند بسیار جدی‌تر از این حرف‌ها باشد. ممکن است توم و درد را متوجه شوید، اما در برخی افراد نشانه‌ای وجود ندارد. ترس از این مشکل می‌تواند، یک بهانه خوب برای شکستن نشستن طولانی باشد.

افزایش وزن و چاقی

کسانی که بیش از حد تلویزیون تماشا می‌کنند یا برای ساعت‌های طولانی به وبگردی مشغول هستند، باید بدانند که احتمال افزایش وزن و چاقی در آن‌ها بسیار بالا است. اگر هر روز تمرین و ورزش انجام می‌دهید، بسیار خوب است، اما نشستن‌های طولانی می‌تواند نتیجه‌ای که دلخواه‌تان است را به تاخیر بیاندازد و تمام تلاش‌های شما را از بین ببرد.

نشستن بیش از حد برای سلامتی مضر است

افسردگی

زنان میانسالی که بیشتر از هفت ساعت در روز می‌نشینند به احتمال زیاد نشانه‌های افسردگی بیشتری نسبت به سایر افراد خواهند داشت.زمانی را در طبیعت بگذرانید. افرادی که در هوای آزاد و طبیعی به مدت ۹۰ دقیقه پیاده روی می‌کنند، قادرند احساسات منفی را از خود دور سازند. سرگرم بودن با افکار منفی می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی و سایر بیماری‌های ذهنی را افزایش دهد.

نشستن بیش از حد برای سلامتی مضر است

نشستن بیش از حد باعث درد کمر می‌شود

یکی دیگر از مضرات نشستن زیاد و بیش از حد مجاز، مشکلات کمر است. نشستن پشت میز به مدت طولانی می‌تواند در ابتدای کار باعث ایجاد دردهای کم در ناحیه کمر شود اما بعدها این نوع درد افزایش پیدا خواهد کرد. موقعیت بدنی ضعیف در پشت میز می‌تواند به ستون فقرات فشار وارد کند و همین امر نیز باعث ایجاد درد خواهد شد. طرز نشستن خود را بهبود ببخشید و سعی کنید زمان نشستن‌های خود را کمتر نمایید. از کیبوردی استفاده کنید که از رایانه شما جدا می‌شود. سپس آن را در موقعیتی قرار دهید که آرنج شما در نزدیکی بدن خم می‌شود و مچ دست به خوبی گسترش یافته است.

نشستن بیش از حد برای سلامتی مضر است

منجر به واریس می‌شود

دهمین نوع از مضرات نشستن زیاد ایجاد واریس و تشدید آن است. زیاد نشستن رگ‌های‌تان را هم جور دیگری تحت تاثیر قرار می‌دهد. نشستن‌های طولانی مدت می‌تواند رگ‌های واریسی را بدتر کرده و کسانی که دچار واریش نیستند را هم مستعد ابتلا به آن کند. خوشبختانه، واریس به اندازه‌ی DVT خطرناک نیست، اما چه کسی هست که با ابتلا به آن مشکلی نداشته باشد؟ فشار زیادی وارد بر پایین تنه می‌تواند به دریچه‌هایی که جریان خون به سمت پاها را تنظیم می‌کنند آسیب زده و وقتی این دریچه‌ها آسیب ببینند، خون به سمت پاها کشیده شده و موجب تورم رگ‌ها می‌شود و آن‌ها برجسته‌تر خواهند شد. اما زمانی که عضلات پای خود را منقبض می‌کنید یا راه می‌روید، این عضلات خون را به سمت قلب می‌فرستند و فشار از روی رگ‌ها برداشته می‌شود. پس در طول روز بیشتر راه بروید و عادت کنید وقتی نشسته‌اید عضلات ساق پای خود را منقبض کنید.

خطر سرطان بالا می‌رود

آخرین مضرات نشستن زیاد این مورد است که ممکن است احتمال ابتلا به سرطان کولون آندومتر و ریه افزایش یابد. هرچه بیشتر بنشینید احتمال ابتلا به این مشکل بیشتر است. همچنین در زنان سالخورده احتمال ابتلا به سرطان سینه نیز افزایش می‌یابد.

چگونه مضرات نشستن زیاد را کاهش دهیم

همانطور که در طول مقاله اشاره شد تنها راه چاره این است که فعالیت بیشتری در روز خود داشته باشید. برای مثال هر نیم ساعت یک بار از جای خود بلند شوید و حرکات کششی انجام دهید. در محیط دفترتان کمی قدم بزنید. بخشی از کارهای خود را به صورت ایستاده انجام دهید. به ملاقات همکارانتان بروید و تمام کارهایی که حتی باعث شود شما چند لحظه از جای خود بلند شوید، می‌توانند بسیار کمک کننده باشند.

نشستن بیش از حد برای سلامتی مضر است

برگرفته شده از: webmd.com
منبع : مجله صورتی ها

نظر بدهید