پیرکاردین
کافه خواندنی

پیرکاردین و هر آنچه باید درمورد این طراح مد بدانید

753بازدید

پیرکاردین، طراح فرانسوی که در ایتالیا به دنیا آمد!

پیرکاردین

پیرکاردین، این طراح بی‌نظیر و پرسابقه، در طول عمر پربارش تا به انتها، برگ‌های مهمی را به تاریخ مد جهان افزود. او که زادۀ سال ۱۹۲۲ میلادی بود، زمانی به دنیا آمد که خانوادۀ فرانسوی او برای تعطیلات به ایتالیا سفر کرده بودند. پس از این‌که پیر در این هفتم جولای به دنیا آمد، خانواده‌اش به فرانسه بازگشتند تا پیر در جنوب شرقی این کشورِ سرشار از احساس و هنر رشد کند.

این طراح تاثیرگذار در تاریخ مد جهان، استعداد خود را در طراحی لباس از هشت‌سالگی نشان داد؛ اما آنچه پیرکاردین بر قله‌های افتخار صنعت مد جهان قرار داد، در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ میلادی به وقوع پیوست. او در این دوره، اولین خط تولید لباس‌های مردانه را با طراحی مخصوص خود راهی بازار کرد. این حرکت، خود نشان از یک اوج‌گیری پیرکاردین به‌عنوان یک اسطوره در صنعت مد داشت.

پیرکاردین، از مهندسی تا طراحی مد!

پیرکاردین

خانوادۀ پیرکاردین، خانواده‌ای متمول و ثروتمند بودند و آرزو داشتند تا پسرشان مهندس شود اما در همان هشت‌سالگی، پیر استعدادش را در طراحی لباس نشان داد. او در همان سنین، برای عروسک‌های دختر همسایه لباس طراحی می‌کرد و می‌دوخت. در ۱۴ سالگی، او شاگرد یک خیاط شد و تا پایان جهان جنگ جهانی دوم به کار در آنجا ادامه داد. همین‌جا بود که پیرکاردین، هنر دوخت کت و شلوار را آموخت تا کمی بعد هنر خود را در این شاخه به کار بگیرد.

در سال ۱۹۴۶، می‌توانید هنر دست پیرکاردین را در فیلم دیو و دلبر اثر کارگردان معروف، ژان کُکتو مشاهده کنید. ککتو، از طراح جوان خوشش آمد و از ایده‌های او استقبال کرد. چندی بعد، کارگردان معروف، کاردین را برای سمت طراح کریستین دیور پیشنهاد داد. با استفاده از چنین روابط قدرتمندی، کاردین جوان به‌سرعت پله‌های ترقی را طی کرد تا در تیم سیزده‌نفرۀ خانه مد کریستین دور برای خود جای ثابتی دست‌وپا کند. در همین مدت، پیرکاردین ایده‌های خود را در طراحی ژاکت‌های تنگ و دامن‌های بلند سیاه پیاده کرد و به‌سرعت در مرکز توجه منتقدان و خریداران قرار گرفت.

آغاز موفقیت‌های پیرکاردین

پیرکاردین

به فاصله یک سال بعدازاینکه پیرکاردین به دیور راه یافت، آن را ترک کرد تا خانۀ مد خودش را با کمک مارسل اسکُفیر بسازد. طولی نکشید تا در سال ۱۹۵۳، پیرکاردین به‌عنوان طراح برتر لباس در پاریس شناخته شود. بااین‌حال، او تا چهار سال بعد همچنان به‌عنوان طراح کت و شلوار شناخته می‌شد اما این چیزی نبود که پیرکاردین را راضی کند؛ او می‌خواست یک برند مطرح جهانی داشته باشد. برای تحقق این رویا، کاردین اولین مجموعه کامل خود را با بیش از ۱۲۰ مدل مختلف در تابستان سال ۱۹۵۷ روی استیج فرستاد. این شوی لباس، بلافاصله برای پیرکاردین به یک موفقیت چشمگیر تبدیل شد تا او را به عصر جهانی مد معرفی کند.

دهۀ ۶۰ و درخشش پیرکاردین در آمریکا

پیرکاردین

در دهۀ ۶۰ میلادی، پیرکاردین همچنان به طراحی لباس برای خانم‌ها و آقایان ادامه داد. او در این طراحی‌ها از رنگ‌های درخشان استفاده می‌کرد اما به‌زودی متوجه شد که مشتریان زیادی از این حرکت آوانگارد او استقبال نخواهند کرد. به همین دلیل در سال ۱۹۶۱ پیرکاردین به این نتیجه رسید که بهتر است در بازارهای دیگر شانس خود را امتحان کند. پنج سال بعد، در نیویورک او با رنگ‌های درخشانی مواجه شد که می‌خواست از آن‌ها در طراحی‌هایش استفاده کند. همین‌جا بود که فهمید قدم به شهر درستی گذاشته است.

پیرکاردین، کار خود را در آمریکا با طراحی لباس‌های زنانه آغاز نمود و بعد از یک مجموعه لباس بچگانه رونمایی کرد تا یکی پس از دیگری از موفقیت‌های خود لذت ببرد. او برای این مجموعه، جایزۀ چرخ ریسندگی طلایی را گرفت. پیرکاردین در ادامۀ موفقیت‌هایش در آمریکا، به ژاپن رفت و دایره موفقیت‌هایش را به آسیا کشید تا زنان ژاپنی هم به خیل طرفداران لباس‎های پیرکاردین بپیوندند. او بارها به این کشور سفر کرد و حتی ملاقاتی با دولت ژاپن داشت!

موفقیت‌های طراح معروف، در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی

پیرکاردین

در دهۀ ۷۰، پیرکاردین در میان برترین طراحان مد دنیا جایگاهی را که لیاقت داشت به دست آورد تا اتاقش از تندیس‌ها و جوایز مختلف جهانی پر باشد. جوایزی ازجمله بازیلیکا پالادیانا و جایزۀ اروپا که از نظر اعتبار، با جایزۀ آکادمی ایتالیا برابری می‌کرد.

او بارها و بارها جوایز مختلف حوزۀ مد را در جهان تصاحب کرد تا از این نظر نیز به یک طراح لباس بی‌رقیب در جهان تبدیل شود. در سال ۱۹۷۷ او فروشگاه‌های زنجیره‌ای خود را تاسیس کرد تا لباس‌هایی را که طراحی کرده بود، به فروش برساند. بعد از آن، پیرکاردین در سال ۱۹۸۰، سی سال موفقیت خود را در صنعت مد جهان در موزۀ متروپلیتن در نیویورک جشن گرفت و ۵ سال بعد، اسکار مد جهان را در سال ۱۹۸۵ در سالن اپرای پاریس به دست آورد تا نشان لیاقت را نیز از دستان رییس جمهور فرانسه دریافت کند. او همچنین توانست بالاترین جایزۀ هنر در ژاپن را در سال ۱۹۹۱ از آن خود کند. سال بعد نیز، پیرکاردین کرسی آکادمی هنرهای زیبا را در فرانسه پذیرفت که بالاترین درجه‎‌ای است که یک طراح مد می‌تواند به آن دست یابد.

ادامه موفقیت‌های پیرکاردین، ستارۀ طراحان مد دنیا

پیرکاردین

وی برای بزرگداشت المپیک آتلانتا، مجموعه لباس‌های زنانه و مردانه‌ای طراحی کرد که خود به موفقیت دیگری برای این طراح بزرگ تبدیل شد. او همچنین در سال ۱۹۹۷ مدال لژیون دونور یا مدال افتخار فرانسه که بالاترین نشان افتخار این کشور است را دریافت کرد.

پیرکاردین، مجموعه‌های بیشماری از انواع لباس، کلاه و عطر را تولید نمود که هریک برای او شهرت و موفقیت چشمگیری به همراه داشت. وی در ۹۸ سالگی در روزهای منتهی به سال ۲۰۲۱ میلادی، درگذشت تا یکی از بهترین طراحان مد دنیا، سال نو را شاهد نباشد.

پیرکاردین

در این مطلب، شما را با زندگی و افتخارات پیرکاردین، این طراح برجسته مد در جهان آشنا کردیم. کسی که نامش با کت و شلوار گره خورده و البته به غلط این برند برتر جهانی را اغلب با نام پیرگاردین می‌شناسند. شما تاکنون محصولی از این برند را تهیه کرده‌اید؟ برای ما بنویسید.

منبع: بانی مگ

نظر بدهید