ویژگی‌های پرده اتاق نشیمن
کافه دکوراسیون

ویژگی های پرده اتاق نشیمن

2.33Kبازدید

پرده اتاق نشیمن باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد

تزیین اتاق نشیمن با پرده، یکی از راهکارهای زیباسازی و دکوراسیون است که می‌تواند به اتاق نشیمن یک خصیصه و روحیه منحصر به فرد دهد. بهتر است قبل از اقدام به خرید یا دوختن پرده، بدانید که پرده اتاق نشیمن باید چه ویژگی هایی داشته باشد. پس با ما همراه باشید.

ویژگی‌های پرده اتاق خود را در سبک پرده، جنس پارچه، طرح و رنگ پارچه و اندازه و ابعاد پرده نشان می‌دهند. با ما همراه باشید تا با هم در مورد این ویژگی‌های مهم پرده اتاق نشیمن بیشتر بدانیم.

ویژگی‌های پرده اتاق نشیمن

سبک پرده اتاق نشیمن باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟

سبک‌های متنوع و مختلفی برای پرده‌ها وجود دارد. اتاق نشیمن از آن اتاق‌هایی است که هر نوع پرده‌ای را نمی‌توان برایش در نظر گرفت. پرده اتاق نشیمن باید در حین شیک بودن، احساس صمیمیت و گرما را نیز به اتاق القا کند. بهتر است قبل از هر چیز، به کلیت دکوراسیون و رنگ اتاق نشیمن منزلتان توجه کنید. آیا سبک اتاق نشیمن شما مدرن و امروزی است و یا سنتی و مجلل؟ اتاق نشیمن شما خلوت و ساده است و یا شلوغ و پر از لوازم دکوری؟

برای اتاق‌های نشیمن مدرن بهتر است از پرده‌های مدرن نیز استفاده کنید. منظور از پرده‌های مدرن، پرده‌هایی ساده و بدون والون است

ویژگی‌های پرده اتاق نشیمن

یا پرده‌هایی ساده با طرح‌های ساده:

ویژگی‌های پرده اتاق نشیمن

همیچین پرده‌های ساده با یک حریر ساده در زیر آنها بسیار شیک و مدرن هستند

ویژگی‌های پرده اتاق نشیمن

اگر اتاق نشیمن شما سنتی و مجلل است، می‌توانید از پرده‌هایی مثل مدل‌های زیر استفاده کرده و یک دکوراسیون ایرانی سنتی چشم نواز داشته باشید

ویژگی‌های پرده اتاق نشیمن

پرده‌های والون دار با طرح‌های مجلل برای ایجاد فضایی سنتی مناسب هستند. همچنین به سبک پلیسه‌های بالای پرده نیز توجه کنید. پلیسه مدادی، پلیسه فرانسوی، پلیسه ساده حلقه‌دار و پلیسه چین‌دار از رایج‌ترین نوع پلیسه‌های پرده هستند. البته طرح‌های متنوع و بسیار دیگری نیز در بازار وجود دارند که می‌توانید آنها را سفارش دهید. در عکس های زیر می‌توانید انواع آن‌ها را مشاهده کنید:

پلیسه مدادی

ویژگی‌های پرده اتاق نشیمن

پلیسه فرانسوی

ویژگی‌های پرده اتاق نشیمن

پلیسه ساده حلقه‌دار

ویژگی‌های پرده اتاق نشیمن

پلیسه چین‌دار

ویژگی‌های پرده اتاق نشیمن

جنس پرده اتاق نشیمن باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

جنس پرده اتاق نشیمن می‌تواند از هر نوعی باشد. ولی برخی پارچه‌ها ویژگی‌هایی دارند که برای پرده اتاق نشیمن مناسب‌ترند. انتخاب جنس پرده به آب و هوای محلی که درآن زندگی می‌کنید و همچنین فصل سال نیز بستگی دارد. مثلا پرده‌های زخیم برای فصل‌ها و مناطقی با آب و هوای سرد مناسب‌ترند و برای آب و هوا و همچنین فصول گرم‌تر می‌توانید از پرده‌های نازک‌تر استفاده کنید.

برخی از پر استفاده‌ترین بافت‌های پارچه عبارتند از:

پرده ابریشم یا حریر

ویژگی‌های پرده اتاق نشیمن

پرده‌های حریر کلاسیک و سنتی هستند و فضایی رسمی را بوجود می‌آورند، خصوصا اگر دنباله آنها روی زمین افتاده باشد و بسیار بلند باشند. یکی دیگر از خصیصه‌های پرده‌های حریر نازک بودن و خنک بودن آن‌هاست. این پرده‌ها نور را به داخل راه می‌دهند و جلوی عبور و مرور گرما و سرما را از پنجره نمی‌گیرند. البته در صورتی که حریم خصوصی برای شما مهم است و نمی‌خواهید درون خانه از پنجره نمایان باشد، پرده حریر را به صورت دولایه بدوزید.

پرده نخی

ویژگی‌های پرده اتاق نشیمن

پرده نخی یکی از پرکاربرد‌ترین پرده‌ها است و پارچه‌های نخی بسیار راحت شسته می‌شوند. این جنس از پارچه در هر رنگ و طرح و سبکی که شما فکرش را بکنید یافت می‌شوند. البته یکی ویژگی نه چندان جالب پرده‌هایی از جنس نخ این است که خیلی لخت و افتاده نیستند و بنابرین حالت‌دهی به آن‌ها کمی مشکل می‌شود.

پرده‌های نایلونی

ویژگی‌های پرده اتاق نشیمن

نایلون هم مانند حریر نازک و سبک است. با این تفاوت که به افتادگی و لختی حریر نیست. از این بافت و جنس بیشتر برای اتاق‌های نشیمنی استفاده می‌شود که ظاهری خودمانی و اکثرا مدرن دارند.

پرده مخملی

ویژگی‌های پرده اتاق نشیمن

مخمل سنگین و مجلل و با شکوه است. کشیدن و باز کردن آن کمی مشکل است، ولی عایق حرارتی خوبی برای پنجره‌ها در فصل سرما است. همچین فضای اتاق نشیمن را سنتی و مجلل می‌کند و حالت دهی به آن بسیار راحت صورت می‌گیرد.

طرح و رنگ پرده اتاق نشیمن باید چگونه باشد؟

ویژگی‌های پرده اتاق نشیمن

پرده اتاق نشیمن، یکی از بزرگترین عناصر این اتاق است و بنابراین حجم بصری زیادی از فضا را اشغال می‌کند. پس بهتر است در انتخاب طرح و رنگ آن، به همان اندازه‌ای وقت بگذارید که برای انتخاب طرح و رنگ مبلمان و دیگر عناصر اصلی زمان انرژی صرف می‌کنید.

خریدن یا دوختن پرده و اجزای جانبی آن، مانند چوب پرده، قابل و غیره، بسیار گران قیمت تمام می‌شود. پس بهتر است در انتخاب طرح و رنگ پرده اتاق نشیمن دقت کافی داشته باشید و مطمئن شوید از این طرح و رنگ به همین زودی‌ها خسته و دلزده نخواهید شد. در ضمن، کلیت دکوراسیون اتاق نشیمن شما نقش مهمی در انتخاب رنگ و طرح پرده دارد. پس سعی کنید پرده اتاق نشیمن با دیگر عناصر این اتاق هم‌خوانی داشته باشد.

اندازه و ابعاد پرده اتاق نشیمن باید چگونه باشد؟

اندازه ابعاد پرده اتاق نشیمن بسیار مهم است. عرض پارجه چین نخورده پرده اتاق نشیمن باید معمولا دو برابر عرض پنجره باشد، حتی اگر پرده‌ها را معمولا باز نگه می‌دارید. زیرا وقتی چین پرده را روی پارچه اعمال می‌کنید، اندازه آن نصف می‌شود. طول پرده نیز باید به اندازه کافی بلند باشد. برای ایجاد نمایی با شکوه و مجلل می‌توانید طول پرده را طوری بگیرید که مقداری از آن بر روی زمین رها شود.

ویژگی‌های پرده اتاق نشیمن

همچنین برای ایجاد فضایی مدرن‌تر و خودمانی‌تر طول پرده باید طوری باشد که انتهای آن درست مماس با زمین شود.

ویژگی‌های پرده اتاق نشیمن

در هر دو حالت، مساله مهم در مورد طول پرده این است که ارتفاع آن نباید به هیچ عنوان کوتاه تر از ارتفاع پنجره باشد. اگر می‌خواهید پرده‌تان را بدوزید که مشکلی در مورد طول آن نخواهید داشت. ولی اگر می‌خواهید پرده‌های آماده بخرید، بهتر است آن‌ها را خیلی بلند بخرید تا بعدا خودتان ابعاد مناسب برای پنجره مورد نظرتان را مشخص کنید.

چوب پرده را چگونه و در کجا نصب کنیم

در مورد نحوه و مکان قرار گیری چوب پرده دو سبک رایج داریم. یکی اینکه چوب پرده را چند سانتی متر بالاتر از قاب پنجره نصب کنیم. که این سبک از نصب چوب پرده حالتی مجلل و سنتی به اتاق نشمین می‌دهد و بسیار زیبا است.

ویژگی‌های پرده اتاق نشیمن

روش دوم این است که چوب پرده را درست زیر سقف نصب کنیم. این روش بسیار محبوب است و باعث می‌شود سقف خانه بلند‌تر به نظر برسد و فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهد.

ویژگی‌های پرده اتاق نشیمن

همانطور که قبلا هم گفتیم، باز هم تاکید می‌کنیم که پرده اتاق نشیمن یکی از بزرگترین عناصر بصری اتاق نشیمن است که جای زیادی را اشغال و همچنین بسیار جلب توجه می کند. پس حتما برای انتخاب پرده مناسب اتاق نشیمن وقت و انرژی کافی صرف کنید تا مطمئن شوید بعدا از آن خسته و دلزده نخواهید شد.

نظر بدهید