نگهداری از بیماران دارای کرونا در خانه
کافه سلامت

نکاتی درباره نگهداری از بیماران دارای کرونا در خانه

757بازدید

محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با انتشار مطلبی نکاتی را در خصوص مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا مطرح کردند. آن‌ها می‌گویند: بهتر است بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در یک اتاق مجزا از سایر افراد خانه مراقبت شود. اتاقی که بیمار در آن مراقبت می‌شود، باید تهویه مناسب داشته باشد و در و پنجره آن باز باشد. همچنین حرکت بیمار در منزل محدود و حداقل شود.

بهتر است فضاهای مشترک مانند حمام و سرویس بهداشتی فرد مبتلا از سایر اعضای خانواده جدا شود. در صورتی که امکان این کار وجود ندارد این فضاها از تهویه مناسب برخوردار باشند. سایر اعضای خانواده در اتاق دیگری باشند و در صورت عدم امکان حداقل دو متر با فرد بیمار فاصله داشته باشند. این نکته باید در خصوص سایر اعضای خانواده که در معرض خطر کووید-۱۹ هستند ( مانند افراد مسن یا افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای) بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

به طور کلی پیشنهاد می‌شود حداقل موارد زیر برای مراقبت از بیمار مبتلا به کرونا در منزل وجود داشته باشد:

ماسک‌های ساده(جراحی) یک بار مصرف- دستکش یک بار مصرف-سطل زباله دردار و کیسه‌های زباله یک بار مصرف- عینک محافظت از چشم-حوله‌های کاغذی یک بار مصرف- دماسنج طبی- داروهای تب‌بر مثل استامینوفن(پاراستامول)- مایع ضدعفونی‌کننده حاوی الکل ۷۰ درصد- صابون برای شست‌وشوی دست- مایع ظرفشویی و لباسشویی- دستمال مرطوب الکلی و مایع سفیدکننده(هیپوکلریت سدیم پنج درصد) و یک ظرف جداگانه برای رقیق‌سازی( یک درصد سفیدکننده به ۹ درصد آب).

این محققان توصیه کرده‌اند فرد مراقبت‌کننده از بیمار دارای کووید-۱۹ نیز نکاتی را رعایت کنند مثلا تعداد مراقبان از بیمار مبتلا به کووید-۱۹ تا حد امکان محدود شود و شخصی که این کار را انجام می‌دهد خود از سلامت کافی برخوردار بوده و بیماری زمینه‌ای نداشته باشد. مراقبت‌کننده باید بعد از هر گونه تماس با بیمار یا محیطی که بیمار در آن حضور دارد، قبل و بعد از تهیه غذا، بعد از استفاده از سرویس بهداشتی و هر زمان که دست‌ها کثیف به نظر می‌رسند، دست‌های خود را با آب و صابون بشوید.

نگهداری از بیماران دارای کرونا در خانه

علاوه بر آن، فرد مراقبت ‌کننده از بیمار دارای کووید-۱۹ هنگام شستن دست‌ها با آب و صابون، بهتر است از دستمال کاغذی برای خشک کردن دست استفاده کند. در غیر این صورت استفاده از حوله تمیز نیز امکان‌پذیر است به شرط آن که آن را مرتب تعویض کرده و شست‌وشو دهند. بیمار باید در ظروف شخصی غذا بخورد و پس از هر بار غذا خوردن ظروف بیمار باید به طور کامل شسته شود.

ملحفه یا پتوی مورد استفاده برای بیمار نیز باید از سایر اعضای خانواده مجزا باشد. مراقبت کننده باید در نظر داشته باشد که از تماس مستقیم با مایعات بدن، به خصوص ترشحات دهان، بینی و مدفوع بیمار خودداری کند و در صورت ضرورت تماس، حتما از دستکش و ماسک یک بار مصرف استفاده کند.

مراقبت‌کننده از بیمار کووید-۱۹ با علائم خفیف نیز باید نکاتی را رعایت کند مثلا سعی کند از بقیه افراد خانواده جدا باشد چون ممکن است ناقل بیماری باشد. بیمار نیز باید از ماسک پزشکی استفاده کند. با این حال اگر نمی‌تواند ماسک را تحمل کند باید حتما در هنگام سرفه یا عطسه، جلوی دهان و بینی خود را با دستمال کاغذی بپوشاند و سپس دستمال را به طور مناسب دور بیندازد و دست‌ها را با آب و صابون بشوید.

برای دور انداختن ماسک استفاده شده، باید ضمن خودداری از دست زدن به قسمت جلوی ماسک، آن را داخل یک کیسه پلاستیکی قرار داده و پس از بستن کیسه در داخل سطل زباله دردار انداخته شود و بلافاصله دست‌ها با آب و صابون شسته شوند. نباید از ماسک یا دستکش مجددا استفاده شود.

این پژوهشگران درباره نکاتی که باید در خصوص از بین بردن ماسک و نظافت سطوح و اجسام مورد توجه قرار گیرد می‌گویند: سطوح مختلف اتاقی که بیمار در آن استراحت می‌کند و نیز حمام و توالت باید به طور روزانه تمیز و ضدعفونی شوند. بهترین تمیزکننده آب و صابون و بهترین ضدعفونی‌کننده، محلول خانگی مایع سفیدکننده یک درصد است. لباس، ملحفه و حوله‌های استفاده شده توسط بیمار را باید با استفاده از صابون‌های معمولی و آب و یا ماشین لباسشویی در دمای ۹۰-۶۰ درجه سانتی‌گراد شست‌وشو داد و کاملا خشک کرد.

در صورتی که علائم هشدار اضطراری برای بیمار مبتلا به کرونا ایجاد شود باید بیمار فورا توسط پزشک معاینه شود. این علائم عبارتند از: تنگی نفس، گیجی یا آشفتگی ذهنی، درد مداوم یا فشار در قفسه سینه و متمایل شدن رنگ لب یا صورت به رنگ آبی.

داروهای بیماران مبتلا به کرونا، علاوه بر بیمارستان‌ها در داروخانه‌هایی که توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی هر استان، معرفی شده‌اند عرضه می‌شود. دارو فقط به بیمارانی که اطلاعات آن‌ها در سامانه سیب وزارت بهداشت ثبت شده، تعلق می‌گیرد. بیماران مبتلا به کرونا به هیچ عنوان نباید از قرنطینه خانگی( مدت زمان اعلام شده به بیمار از سوی پزشک معالج) خارج شوند و اطرافیان بیمار باید جهت دریافت نسخه دارویی به داروخانه‌های اعلام شده مراجعه کنند.

منبع: ایسنا

نظر بدهید