نحوه تعمیر شوفاژ
کافه دکوراسیون

نحوه تعمیر شوفاژ

832بازدید

اطمینان حاصل کردن از سلامت سیستم گرمایشی منزل، یک امر الزامی است. یک سیستم گرمایشی کارآمد نه تنها از نظر اقتصادی سودمند است بلکه راحتی شما را نیز به ارمغان می‌آورد. هر کسی تمایل دارد که گرمای مطبوعی را در کل محل زندگیش حس کند، پس اگر خودتان بتوانید از پس حل مشکلات جزئی مربوط به آن برآیید، نیازی نیست از مهندسین این امر، کمک بگیرید.

 

قاعدتا برای راه اندازی سیستم گرمایشی مرکزی، نیاز به کمک متخصصین دارید ولیکن نگهداری و رسیدگی به آن‌ها، کار دشواری نیست. با ما همراه باشید تا متوجه شوید چه زمانی نیاز به کمک متخصصین دارید و چه زمانی خودتان می‌توانید از پس مشکلات مربوط به رادیاتور، بر آیید.

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید قیمت تعمیر شوفاژ را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال تعمیرکار شوفاژ در تهران باشید می‌توانید سفارش تعمیر شوفاژ ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

نحوه تعمیر شوفاژ

در پایان مقاله، علاوه بر آشنایی با ساز و کار رادیاتور،‌ می‌توانید مشکلاتی نظیر سرد بودن رادیاتور و غیره را حل کنید.

 

رادیاتور چطور کار می‌کند؟

در یک شوفاژخانه، بویلری وجود دارد که در آن آب به حرارت می‌افتد. این آب با استفاده از پمپ به درون لوله‌ها جریان می‌یابد و سپس به رادیاتورها می‌رسد. هر رادیاتور یک شیر فلکه دارد که جریان آب ورودی به آن را کنترل می‌کند. پس میزان حرارتی که از رادیاتور انتظار داریم، تحت کنترل خودمان است. بعد از اینکه آب درون رادیاتور، حرارت خود را از دست می‌دهد، دوباره به بویلر برمی‌گردد تا دوباره گرم شود.

مقداری گرما از طریق لوله‌ها خارج می‌شود و در واقع اتلاف انرژی رخ می‌دهد. برای جلوگیری از چنین اتفاقی، لوله‌ها را با قطر کم می‌سازند تا آب به سرعت در آن‌ها حرکت کند و اتلاف انرژی گرمایی به کمترین میزان ممکن برسد.

 

چگونه رادیاتور را هواگیری کنیم؟

لازم است برای جلوگیری از اتلاف انرژی، به خوبی از رادیاتور نگهداری کنید. در این حالت رادیاتور به درستی خانه را گرم می‌کند. اگر قسمت بالایی رادیاتور سرد بود، بدین معناست که در مسیر آب درون رادیاتور، هوا وجود دارد. پس نیاز است که رادیاتور را هواگیری کنیم.

 

وسایلی که نیاز دارید:

  • پیچ مخصوص هواگیری رادیاتور یا پیچ گوشتی یک سر
  • یک پارچه

 

قدم اول:

سیستم را از مرکز خاموش کنید و اجازه دهید که رادیاتورها خنک شوند. اول رادیاتورهای موجود در طبقات زیرین را مورد بررسی قرار دهید.

 

قدم دوم:

تمام رادیاتورها یک شیر برای هواگیری دارند که با استفاده از آن می‌توان عمل هواگیری را انجام داد. در غیر این صورت از یک پیچ گوشتی استفاده کنید. در جهت پادساعتگرد، پیچ گوشتی را بچرخانید تا شیر باز شود. پیچ گوشتی یک دور کامل نچرخانید.

نحوه تعمیر شوفاژ

قدم سوم:

در این مرحله، یک صدای هیس مانند خواهید شنید که صدای همان هوای محبوس شده است. یک پارچه زیر شیر بگیرید تا آب اضافی روی آن بریزد. تمام رادیاتورهای موجود در منزل را چک کنید و در صورت نیاز هواگیری کنید. بعد از پایان یافتن هواگیری رادیاتورهای طبقه‌ی پایین، به طبقه بالا بروید.

بعد از اتمام هواگیری، دوباره سیستم را روشن کنید. حالا رادیاتورهای شما به خوبی شروع به کار می‌کنند. اگر به طور مداوم باید هواگیری کنید، احتمالا یک مشکل اساسی‌تر وجود دارد. از یک متخصص کمک بگیرید تا مشکل اساسی را پیدا و حل کند و مشخص شود که چگونه هوا وارد رادیاتورها می گردد.

 

صداهای مربوط به رادیاتور:

 

صدای موتورخانه:

 

مدل‌های مختلف بویلر و دیگ، عملکردهای گوناگونی دارند. به دستورالعمل‌های مربوط به بویلرها دقت کنید تا در صورت نیاز، بتوانید مشکلات مربوط به آن‌ها را تشخیص دهید و درصدد حل آن‌ها برآیید.

خودتان می‌توانید بسیاری از مشکلات را رفع و رجوع کنید. در غیر این صورت لازم است با یک فرد متخصص در این زمینه تماس بگیرید.

 

صدای لوله‌ها:

 

لوله‌های داغ منبسط می‌شوند و با برخورد به دیوارها یا سایر لوله ها، صدا ایجاد می‌کنند.

 

چگونه این مشکل را حل کنیم؟

لوله‌ها را عایق کنید تا از به وجود آمدن چنین صداهایی جلوگیری کنید.

نحوه تعمیر شوفاژ

صدای وزوز در لوله‌ها:

 

یا سرعت پمپ خیلی بالاست یا قطر لوله‌ها برای جریان آب، بسیار کم است.

 

چگونه این مشکل را حل کنیم؟

با یک متخصص تماس بگیرید.

 

صدای سوت مانند در لوله‌ها:

 

حباب‌ها گاز یا هوا در لوله‌ها محبوس شده اند.

 

چگونه این مشکل را حل کنیم؟

هواگیری کنید و اگر مشکل رفع نشد، با یک متخصص تماس بگیرید.

 

صدای بلند یا هیس مانند:

 

یا ترموستات بویلر خراب است که در این صورت باید از یک متخصص کمک بگیرید و یا مشکل از جای دیگری است.

ممکن است مسیر آب، آهک گرفته باشد. زیرا آب موجود در سیستم، آبی سخت است و دارای مواد معدنی می‌باشد. این مواد در مسیر، روی هم انباشته شده و ایجاد صدا می‌کنند.

برای حل این مشکل، از یک متخصص کمک بگیرید تا مسیر را برای عبور آب باز کند. ممکن است برای انجام این کار، از یک فیلتر استفاده نماید.

همچنین در سیستم‌های گرمایشی‌ای که از چوب برای گرم کردن سیستم استفاده می‌شود، این صداها به علت درست کار نکردن پمپ رخ می‌دهند.

این مشکل به این طریق حل می‌شود. ابتدا باید بویلر را خاموش کنید. سپس پمپ را روشن کنید و ببینید آیا حالت لرزشی دارد یا خیر. اگر جریان برق وصل است اما پمپ کار نمی‌کند، اتصالات و سیم‌کشی‌ها را بررسی کنید. اگر پمپ کار می‌کرد اما لوله‌ی خروجی خنک است، شیر فلکه را باز کنید تا هوای محبوس شده، خارج شود. اگر مشکل کماکان حل نشده بود، از یک متخصص کمک بگیرید.

 

مشکل بعدی، پایین بودن سطح آب در سیستم است.

 

چگونه این مشکل را حل کنیم؟

 

قدم اول:

پمپ و بویلر را خاموش کنید. سپس مخزن آب را بررسی کنید؛ اگر خالی بود، فلکه را چک کنید و مطمئن شوید که گیر نکرده باشد. حتی ممکن است لوله‌های ورودی یخ زده باشند.

 

قدم دوم:

اگر توانستید مشکل را شناسایی و حل کنید، دوباره سطح آب را می‌توانید بالا بیاورید. لازم به ذکر است که دستورالعمل‌های مربوط به بویلر را با دقت دنبال کنید. اگر نتوانستید ایراد را بیابید، با یک متخصص در این زمینه، تماس بگیرید.

 

قدم سوم:

برخی از شیرفلکه‌ها، یک دسته‌ی فلزی دارند و برخی دیگر با یک پیچ و مهره قفل می‌شوند. برخی از آن‌ها در حالت عمودی قرار دارند. حواستان باشد که فلکه بتواند به راحتی باز شود.

 

چگونه رادیاتورهای سرد را تعمیر کنیم؟

اگر از درستی بویلر، اطمینان دارید ولی کماکان رادیاتورها گرم نمی‌شوند، می‌توان چندین علت برای این مشکل برشمرد:

 

مشکل اول، پمپ کار نمی‌کند.

برای حل این مسئله، قسمت مربوط به صداهای هیس مانند را بخوانید.

 

مشکل دوم، ترموستات پمپ به درستی کار نمیکند و یا تایمر آن خراب است.

اگر امکان ریست کردن وجود دارد، ترموستات و یا تایمر را ریست کنید. اگر مشکل کماکان باقی ماند، جریان برق را قطع کنید و اتصالات را بررسی کنید. اگر مشکل حل نشد، با یک متخصص تماس بگیرید.

 

همچنین ممکن است که کل سیستم بالانس نباشد. در چنین حالتی یک سری از رادیاتورها کار می‌کنند و باقی سرد می‌مانند. در چنین موقعیتی باید از یک متخصص کمک بگیرید تا سیستم را بالانس کند تا گرما به تمام رادیاتورها برسد.

اگر شیرفلکه‌ی اصلی خراب بود، آن را تعویض کنید.

 

اگر تنها یک رادیاتور کار نمی‌کرد، امکان دارد که شیر اصلی رادیاتور بسته باشد. شیر را با دست باز کنید تا جریان آب در رادیاتور به راه بیفتد و گرم شود.

مشکل بعدی این است که امکان دارد ورودی و خروجی آب، زنگ زده باشد و این خوردگی جلوی عبور آب را بگیرد. برای حل این مشکل، رادیاتور را تعویض کنید. می‌توانید برای جلوگیری از رخ دادن چنین مشکلی، از مقداری ماده‌ی ضد زنگ و خوردگی استفاده کنید.

 

اگر قسمت بالایی رادیاتور سرد بود، باید هواگیری کنید که مراحل انجام این کار به تفصیل توضیح داده شده است ولیکن اگر مشکل با هواگیری رفع نشد، از یک متخصص کمک بگیرید.

 

اگر قسمت مرکزی یا پایینی رادیاتور سرد بود، تنها یک دلیل عمده دارد؛ جمع شدن کثیفی در مسیر عبور آب. این کثیفی لجن‌مانند از تجمع زنگ زدگی و آب و هوا، به وجود می‌آید.

رادیاتور را تعویض کنید و یا آن را کاملا بشویید. با استفاده از یک ضد زنگ از بروز چنین مشکلی پیشگیری کنید.

نظر بدهید