مگشت پلو
آموزش آشپزی

مگشت پلو غذای اصیل جنوبیه

654بازدید

مگشت پلو یه غذای اصیل جنوبیه که می تونید با استفاده از تن ماهی تهیه کنید و لذت خوردنش رو ببرید. این غذا در اصل با استفاده از ماهی قباد درست میشه اما از اونجایی که این ماهی در دسترس همه نیست به جاش میشه از تن ماهی استفاده کرد که هم خوشمزه است و هم خواص ماهی رو داره. اگه تا حالا غذاهای جنوبی مثل هواری میگو، قلیه ماهی یا نان چرب شوشتری و … نخوردید باید بگم که نصف عمرتون بر باد رفته!!! این خوشمزه ها با ترکیب ادویه، زعفران، سبزیجات معطر و … عطر و طعم فوق العاده ای دارند. همین الانم دیر نیست یه یاعلی بگید و خوردن غذاهای جنوبی رو با مگشت پلو شروع کنید. مطمئنم عاشق مزه بی نظیرش میشید و بعدش مشتری دائمی غذاهای جنوبی خواهید شد.

مواد لازم مگشت پلو برای 6 نفر

برنج 4 پیمانه
سبزی ماهی (شامل گشنیز و جعفری) 500 گرم
تن ماهی 2 عدد
گردو 4 عدد
پیاز 2 عدد
سیر 6 حبه
کشمش پلویی 1 پیمانه
پودر لیمو عمانی 1 قاشق چایخوری
فلفل سیاه و زردچوبه 1 قاشق چایخوری
پودر زیره 1 قاشق چایخوری
دارچین 1 قاشق چایخوری
پودر تخم گشنیز 1/2 قاشق چایخوری
نمک به مقدار لازم
زعفران آب کرده به مقدار دلخواه

مگشت پلو

طرز تهیه مگشت پلو

مرحله اول: آماده کردن مایع مگشت

ابتدا در یک قابلمه مناسب مقداری آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید، در فاصله ای که آب برنج می جوشد مایع برنج را آماده کنید. برای این منظور در یک ماهیتابه مقداری روغن بریزید و پیازهای خلالی شده را به آن اضافه کنید. وقتی پیازها طلایی و سبک شدند سیر له شده و ادویه ها را به پیاز بیفزایید و حدود 1 دقیقه تفت دهید، سپس سبزی ماهی شامل گشنیز و شنبلیله را نیز به محتویات تابه اضافه کنید. در این مرحله باید حرارت را کم کنید، درب تابه را بگذارید و حدود 15 دقیقه زمان بدهید تا سبزی ها با آب خودشان پخته شوند.

مگشت پلو

در پایان تن ماهی، گردو و مقداری نمک داخل ماهی تابه بریزید و دو تا سه دقیقه دیگر تفت دهید تا مزه ها کاملا به خورد هم بروند. در این قسمت درب تابه را نبندید تا مگشت پلو بوی زخم نگیرد. شعله را خاموش کنید و سراغ آبکش کردن برنج بروید.

مگشت پلو

مرحله دوم: دم کردن مگشت پلو

وقتی آب داخل قابلمه به جوش آمد برنج ها را به آن اضافه کنید، فراموش نکنید حدود 1 قاشق غذاخوری نمک هم داخل آب برنج بریزید وگرنه برنج شما شفته می شود. هنگامی که برنج به نرمی مناسب رسید آن را آبکش کنید.

در یک قابلمه مقداری روغن و زعفران بریزید و تکه های برش خورده نان را کف قابلمه بچینید (البته می توانید ته دیگ سیب زمینی نیز بگذارید). یک لایه برنج روی نان ها بریزید و سپس یک لایه از مایع مگشت پلو را اضافه کنید، این کار را تا جایی ادامه دهید که برنج و مایع تمام شود. در انتها مقداری زعفران آب کرده روی برنج بریزید، درب قابلمه را با دمکنی بپوشانید و حدود 20 تا 30 دقیقه زمان بدهید تا دم بکشد.

مرحله سوم: سرو کردن غذا

کشمش را بشویید و در یک صافی بریزید تا آبش کاملا کشیده شود، سپس آنها را به همراه مقداری دارچین تفت دهید. اگر برای این کار از روغن حیوانی یا کره استفاده کنید طعم غذا خیلی عالی خواهد شد. مگشت دم کشیده را روی دیس بکشید و با کشمش تزیین و سرو کنید.

نکات کلیدی برای تهیه مگشت پلو

– نسبت شنبلیه به گشنیز در سبزی ماهی 1 به 4 است، یعنی در 500 گرم سبزی ماهی 400 گرم گشنیز و 100 گرم شنبلیله وجود دارد.

– شنبلیله زیاد طعم غذا را تلخ می کند، پس نسبت سبزی را رعایت کنید.

– اگر دوست ندارید پیاز در مگشت پلو پیدا باشد به جای خلالی آن را رنده کنید.

– می توانید به جای آبکش، برنج را کته کنید، کافی است وقتی آب برنج کشیده شد مایع را روی آن بریزید؛ یا برای داشتن ته دیگ برنج را در یک قابلمه دیگر دم بگذارید.

– در برخی مناطق به این غذا یک پیمانه لوبیا چشم بلبلی پخته نیز اضافه می کنند.

– اگر طعم غالب سیر را دوست ندارید می توانید مقدار آن را کاهش دهید.

– گردو را خیلی خرد نکنید و بهتر است کمی دندانگیر باشد.

ایران کوک

نظر بدهید