مزایای بافتنی
کافه سلامت

مزایای بافتنی؛ افزایش اعتمادبه‌نفس و کاهش افسردگی

1.48Kبازدید

فصل پاییز بهترین زمان برای شروع یک پروژه بافندگی جذاب است! معمولاً در این زمان اکثر افراد به سراغ کاموا‌هایی خوش‌رنگ و زیبا می‌روند و شروع به بافتن شال، کلاه و یا هر چیز جذاب دیگری می‌کنند تا در فصل سرما و زمستان لباس‌های گرمی داشته باشند و از پوشیدن آن‌ها وجودشان را گرم کنند. نه فقط مادربزرگ‌ها، بلکه بافت انواع بافتنی برای همه افراد جذابیت‌هایی فراتر از داشتن یک لباس را به همراه دارد.

مزایای بافتنی

امروزه انواع و اقسام نخ‌ها و کاموا‌هایی در بازار موجود هستند که شما می‌توانید با کمک آن‌ها خلاقیت و هنر خود را به کار بگیرید و دست به بافتن بزنید، از مدل‌های ساده‌تر گرفته تا انواع حرفه‌ای‌تر و پیچیده‌تر، همه و همه می‌توانند افراد مختلفی را با میزان حوصله و ظرافت‌کاری‌های متفاوت به سمت خود جلب کند.

اما جدا از اینکه شما لباسی می‌بافید تا از سرما جلوگیری کنید، امروزه تحقیقات نشان می‌دهد که بافندگی و بافت کاموا مزایای دیگری نیز دارد که می‌تواند تأثیر زیادی در سلامت جسمی و البته روحی شما داشته باشد. در این مطلب همراه ما باشید تا با هم مزایای بافت انواع بافتنی را مرور کنیم و از این کار بیشتر بدانیم.

۱. افزایش اعتماد به نفس و احساس رضایت نسبت به خود

مزایای بافتنی

بسیاری از افراد اصلاً بلد نیستند که میل بافتنی را در دستشان بگیرند و شروع به بافتن کاموا کنند. وقتی شما بتوانید به خوبی از پس این کار ظریف برآیید احتمالاً احساس خوبی نیز نسبت به خودتان پیدا خواهید کرد.

شما با این کار می‌توانید هر مدل شال، کلاه و یا هر چیز دیگری را که می‌خواهید برای خودتان و اطرافیانتان ببافید. استفاده از هنر دستان خودتان باعث می‌شود که هم از لباسی که بر تن می‌کنید بیشتر لذت ببرید و هم اینکه نسبت به خودتان احساس رضایت بیشتری پیدا کنید.

۲. فرآیندی شبیه به مدیتیشن

مزایای بافتنی

وقتی بدانید که در فرآیند بافتن کاموا باید دقیقاً چه کاری انجام دهید احساس آرامش وجود شما را فرا خواهد گرفت. کار با کاموا و بافتن آن دارای نکات ظریف و حساسی است که دقت شما را به کار می‌اندازد و در تقویت حافظه‌تان تأثیرگذار است.

حرکات آرام‌بخش، تکراری و دقیق باعث می‌شود که ذهن شما همراه با بدنتان حرکت کند، از این جهت می‌توان گفت که بافتن کاموا می‌تواند فرآیندی شبیه به مدیتیشن به شمار آید.

۳. کاهش علائم اضطراب، استرس و افسردگی

مزایای بافتنی

حرکت ریتمیک و متمرکز در روند بافت کاموا باعث می‌شود که علائم اضطراب، افسردگی و استرس در فرد به شدت کاهش پیدا کند. علاوه بر این بعد از چند دقیقه از شروع بافت، فشار خون شما کاهش پیدا خواهد کرد.

اگر احساس می‌کنید که بی‌حوصله هستید و یا علائم افسردگی در شما نمایان است بهتر است هر چه زودتر به سراغ بافندگی بروید و روح خود را آرام کنید.

مزایای بافتنی

تنوع در طرح‌های بافندگی و استفاده از رنگ‌های متنوع برای این کار نیز می‌تواند زیبایی بصری فرآیند را نیز افزایش داده و در روحیه شما تأثیر مثبتی بگذارد.

۴. کمک به بهبود عملکرد ذهنی

مزایای بافتنی

از آنجایی که در زمان بافندگی، تمامی قسمت‌های مغز شما به یک‌باره تحریک می‌شوند و به کار می‌افتند بخش‌هایی از جمله لوب فرونتال (مربوط به پردازش، توجه و برنامه‌ریزی)، لوب پاریتال (مربوط به بخش اطلاعات حسی)، لوب اکسیپیتال (مربوط به اطلاعات بصری)، لوب موقتی (مربوط به ذخیره خاطرات و تفسیر زبان) به همراه مخچه (مربوط به هماهنگی دقیق و زمان حرکت) همگی با فعالیت خود می‌توانند به افرادی که در عملکرد حرکتی خود دچار مشکل هستند کمک کنند، به همین دلیل نیز می‌توان گفت که بافندگی می‌تواند علاوه بر بهبود عملکرد حرکتی باعث تحریک ذهن شما از مسائل ناراحت‌کننده و درد نیز بشود.

عملکرد ذهنی شما پس از هر گرهی که می‌زنید و رجی که می‌بافید ارتقا پیدا خواهد کرد و این موضوع تأثیر بسیار زیادی در سلامت ذهنی‌تان خواهد داشت.

۵. کند شدن روند زوال عقل

مزایای بافتنی

علاوه بر تمام مزایایی که تا به حال در رابطه با بافندگی و بافت کاموا ذکر کردیم باید این مورد را نیز اضافه کنیم که هنر بافندگی باعث می‌شود سلامت مغزی شما از نظر کند شدن روند کاهش حافظه و یا همان زوال عقل افزایش پیدا کند.

تحقیقات نشان می‌دهد سالمندانی که به ساخت صنایع‌دستی مثل بافتنی مشغول هستند حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد کمتر از سایر افراد در معرض اختلال شناختی و زوال عقل قرار می‌گیرند، به همین دلیل نیز معمولاً توصیه می‌شود افرادی که سالمند هستند با کمک بافندگی ذهن خود را فعال کنند تا از احتمال آلزایمر و زوال عقل خود جلوگیری نمایند.

۶. جلوگیری از آرتروز

مزایای بافتنی

همان قدر که شما با انجام بافندگی و بافت کاموا به سلامت مغز خود کمک می‌کنید می‌توانید در سالم‌تر نگه داشتن مفاصلتان نیز تأثیرگذار باشید. پزشکان معتقدند که استفاده از دست و انجام حرکات آرام با کمک انگشتان باعث می‌شود که غضروف‌های دست تقویت شده و قدرت بیشتری پیدا کند.

شاید بتوان گفت که بافندگی مثل تایپ کردن و یا حتی بهتر از آن عمل می‌کند و بدون آنکه فشاری بر روی انگشتان وارد کند آن‌ها را تقویت می‌نماید، به همین دلیل هم هست که بعد از مدتی بافندگی خودتان احساس می‌کنید.

منبع : برترینها

1 نظر

نظر بدهید