متهم شدن برند معروف به کپی از یک طراح نیویورکی
کافه خواندنی

متهم شدن برند معروف به کپی از یک طراح نیویورکی

867بازدید

ژی وان ژی متهم به دزدیدن طرح کلاه چرمی از یک طراح نیویورکی شد. این شرکت فرانسوی که برند شناخته شده در زمینه تولید پوشاک عطر لوازم آرایشی و بهداشتی است متهم به کپی کردن شده است. سرپرست بخش هنری این شرکت در اوایل این هفته در صفحه اینستاگرام خود یک عکس سلفی را به اشتراک گذاشت که در آن کلاه لبه دار مشکی بر سر دارد.

متهم شدن برند معروف به کپی از یک طراح نیویورکی

طراح سیاه پوست ” تیسون پترز ” کامنتی زیر عکس وی گذاشت و نوشت ” به نظرت شبیه طرح من نیست”؟!
‏پترز ادعا نموده که کلاه چرمی از طرح وی در سال ۲۰۱۳ کپی شده است.

متهم شدن برند معروف به کپی از یک طراح نیویورکی

کلاهی که پیترز در سال ۲۰۱۳ طراحی کرده و کلاه امسال برند ژی وان ژی

او در یک پست طولانی اینستاگرامی نوشت این نوع از تصاحب غیرقانونی اموال دیگران از طرف برند‌های بزرگ و مشهور اروپایی چیز جدیدی نیست، اما این کثافت کاری باید تمام شود.
وی اضافه کرد: ژی وان ژی از طرحی استفاده کرده است که من آن را طراحی، تکمیل و رواج داده ام.

متهم شدن برند معروف به کپی از یک طراح نیویورکی

سرپرست و طراح برند معروف ژی وان ژی و طراح سیاهپوست پترز

این یک مثال از فشار سیستماتیک‌ای است که در صنعت مد از مدت‌ها پیش وجود داشته است. بزرگان این صنعت در اروپا مدتهاست که کار‌های دیگران را تصاحب می‌کنند و این واقعاً چندش آور است و این کار با عدالت اجتماعی همسو نیست.

این در حالی است که امسال برند‌های مد، فروشگاه‌ها و مدیران آن به علت عدم تنوع در محصولات حسابی مورد انتقاد قرار گرفتند. مردم معتقدند که آن‌ها بیشتر از آنکه به خواست مشتری توجه کنند، خواسته‌های خود را به آنان تحمیل می‌کنند. در ماه امسال سردبیر روزنامه Vogue به علت عدم بکارگیری رنگین‌پوستان و در کل غیر سفیدپوستان در مجله خود مورد انتقاد قرار گرفت. شرکت‌های مد و زیبایی نیز متهم شدند که به طور سیستماتیک نژادپرستانه عمل می‌کنند اغلب اوقات به طور علنی به آن افتخار می‌کنند.

نمونه شناخته شده برند‌های مد که از روی طراحان کوچک کپی برداری کرده اند خانه مد شنل است که در زمینه لباس جواهرات و عطر کار می‌کند. این برند متهم به کپی از آثار طراح اسکاتلندی به نام”ماتی” است.

گوچی برند دیگری است که متهم به کپی از آثار Dapper Dam قبل از استخدام وی شده است. لویی ویتان نام آشنای صنعت مد، که متهم به تصاحب فرهنگی پارچه‌های پیچازی از قبیله ماسایی شد.

طراحان غیر سفیدپوست و بومی آفریقا و آسیا میگویند: گویا ما باید این کپی برداری از اثار و طرح یمان را تعریف و تمجید تلقی کنیم! و به آن افتخار کنیم. طرح‌های ابداعی ما به وسیله خانه‌های قدرت در اروپا دزدیده می‌شود.

ابهامات قانونی بسیار زیادی درمورد سرقت‌های انجام شده وجود دارد. اما تایید و صحت اغلب آن دشوار می‌باشد. پروفسور ” النورا روساتی “می‌گوید هر کپی کردنی تخلف از قانون نیست. اگر کسی طرح خود را ثبت کند می‌تواند شکایت خود را مطرح کند وی باید اثبات کند که دسترسی به طرح او و کپی از آن میسر بوده است.

منبع:تابناک باتو

نظر بدهید