لباس مناسب مصاحبه شغلی و حرفه‌ای
کافه خواندنی

لباس مناسب مصاحبه شغلی و حرفه‌ای

2.43Kبازدید

دعوت شدن به یک مصاحبه شغلی اتفاقی استرس آور است و شما باید به بهترین شکل خودتان را برای این اتفاق آماده کنید. لباس مناسب مصاحبه شغلی هم یکی از فاکتورهایی است که در پذیرفته شدن شما تاثیر زیادی دارد و شما علاوه بر آمادگی علمی و داشتن رزومه مناسب باید به لباس مناسب مصاحبه شغلی هم توجه داشته باشید. لباس مناسب مصاحبه شغلی باید حرفه‌ای بودن، منظم بودن، متخصص بودن، اعتماد به نفس و همه ویژگی‌های مثبت شخصیت شما را نشان دهد و به کارفرما اعلام کند که شما بهترین گزینه برای او هستید. اما لباس مناسب مصاحبه شغلی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد و چطور باید آن را آماده کرد؟

لباس مناسب مصاحبه شغلی و حرفه‌ای

چند نکته برای انتخاب لباس مناسب مصاحبه شغلی خانم‌ها

خانم‌هایی که به یک مصاحبه شغلی دعوت می‌شوند باید نکات متعددی را برای انتخاب لباس مناسب مصاحبه شغلی در نظر داشته باشند، مساله مهم در انتخاب این لباس بحث تعادل است. یعنی شما باید یک شیک پوشی، راحتی، اعتماد به نفس و حرفه‌ای بودن تعادل مناسبی برقرار کنید و همه این فاکتورها را به میزان مناسبی در ترکیب لباس‌های خود به کار ببرید. نکات مهم برای انتخاب لباس مناسب مصاحبه شغلی را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

همیشه مرتب و شسته رفته باشید: مرتب بودن و تروتمیز بودن اولین اصل در شیک پوشی است و شما باید لباس‌هایی تمیز و اتو کشیده و نو انتخاب کنید. برخی از لباس‌ها بافت و کیفیتی دارند که سطح بالا و مرتب‌تر از لباس‌های دیگر به نظر می‌رسند مثلا یک پالتو از جنس پشم، یک کیف شیک و ساده از جنس چرم، بوت جیر ساده و لباس‌هایی از این دست می‌توانند بهترین گزینه برای استایلی مرتب و شسته رفته برای مصاحبه شغلی باشند.

یک لباس رویی مناسب انتخاب کنید: بسته به فصل این لباس رویی می‌تواند متفاوت باشد مثلا در تابستان مانتویی که می‌پوشید لباس رویی شما است اما در بهار و پاییز کت و بارانی شما نقش لباس رویی را بازی می‌کند و در زمستان پالتو و کاپشن به عنوان لایه رویی به کار می‌رود. این لایه رویی هرچه ساده‌تر، سطح بالاتر و هماهنگ‌تر با لباس‌های دیگر شما باشد و از نظر کاربردی و استایل مناسب‌تر باشد بهتر است.

قانون ۸۰/۲۰ را رعایت کنید: قانون ۸۰/۲۰ از مهم‌ترین قوانین کلی در علوم مختلف است که در مد و فشن هم کاربرد دارد و شما می‌توانید از این اصل برای انتخاب استایل و لباس مناسب مصاحبه شغلی بهره بگیرید. طبق این اصل شما می‌توانید ۲۰ درصد از لباس‌ها و اکسسوری‌های خود را منطبق بر استایل شخصی و هشتاد درصد باقیمانده را از لباس‌های کلاسیک ساده و مرسوم انتخاب کنید تا تعادل کاملی بین سادگی و شخصی بودن استایل شما برقرار شود.

لباس مناسب مصاحبه شغلی و حرفه‌ای

مانتو شلوار دست یک لباس مناسب مصاحبه شغلی است: مانتو و شلوار دست جزو لباس‌های رسمی زنانه در کشور ما به شمار می‌رود و شما می‌توانید از این ترکیب برای مصاحبه شغلی هم استفاده کنید. اما از نظر بیشتر مردم این لباس‌ها ترکیب خسته کننده‌ای دارند و برای جلوگیری از بروز این حالت در ترکیب لباس‌های شما توصیه می‌شود با اضافه کردن اکسسوری‌های مناسب و انتخاب لباس‌ها از رنگ‌هایی که کمتر تکراری هستند کمی آن‌ها را شخصی‌تر کنید.

دانش و تجربه خود را در لباس‌هایتان نشان دهید: این که چه لباسی برای مصاحبه شغلی بپوشید به موقعیت و نوع شغل مورد نظر هم بستگی دارد مثلا برای شغل‌های رسمی و دولتی لباس‌های رسمی‌تر و محدود‌تر هستند اما برای مشاغل آزاد و غیررسمی دامنه انتخاب شما گسترده‌تر است و شما می‌توانید از این فرصت برای نشان دادن تجربه و دانش خود در شغل مورد نظر بهره ببرید. مثلا اگر برای یک شغل هنری درخواست داده‌اید می‌توانید با اکسسوری‌های خاص و هنرمندانه تسلط خود را بر این موضوع نشان دهید و شانس استخدامتان را افزایش دهید.

کفش مناسب بپوشید: منظور از کفش مناسب کفشی است که به راحتی و با اعتماد به نفس بتوان به مدت طولانی با آن راه رفت، بنابراین کفش پاشنه بلندی که در آن لق می زنید و پای شما را می‌زند و نمی‌تواند تعادل خود را با آن حفظ کنید انتخاب مناسبی برای این شرایط نیست و بهتر است به جای آن از یک کفش رسمی کلاسیک و ساده استفاده کنید.

حرفه‌ای بودن را قربانی شیک پوشی نکنید: لباسی که شما برای مصاحبه می‌پوشید بیش از آن چه که تصور می‌کنید در موفقیت شما اهمیت و تاثیر دارد. پس به خاطر داشته باشید که ظاهر حرفه‌ای و متخصص همیشه مهم‌تر از انتخاب لباس‌های شیک و سطح بالا است چون اگر بیش از حد به شیک پوشی اهمیت دهید جنبه حرفه‌ای و تخصصی شخصیت شما فراموش خواهد شد و همه به شما به چشم یک خانم مدپرست که به کار اهمیتی نمی‌دهد نگاه خواهند کرد.

لباس‌های اندازه بپوشید: پوشیدن لباس‌های بیش از حد تنگ یا بیش از حد گشاد یا خیلی کوتاه و خیلی بلند ظاهر مناسبی به استایل شما نخواهد داد و نه تنها برای پوشیدن در مصاحبه شغلی بلکه برای هیچ موقعیت دیگری هم توصیه نمی‌شود. لباس شما باید کاملا اندازه بدن شما باشد تا تصویر درستی از شما نشان دهد. پس حتما قبل از پوشیدن لباس آن را اندازه کنید و تغییرات لازم مثل کوتاه کردن آستین‌ها، درست کردن یقه و هر تغییر دیگری را که از نظر شما لازم است در آن اعمال کنید سپس مورد استفاده قرار دهید.

لباس مناسب مصاحبه شغلی را از شب قبل آماده کنید: فراموش نکنید که شما همیشه باید به موقع در مصاحبه شغلی حضور پیدا کنید و اگر از همین ابتدا خود را بی‌نظم و وقت نشناس معرفی کنید شانس چندانی برای گرفتن این شغل نخواهید داشت. پس حتما از روز قبل در مورد لباس‌های خود تصمیم بگیرید (حتی در صورت لزوم لباس‌های مناسب را خریداری کنید) و از شب قبل همه چیز را آماده و تمیز و اتو کرده ر دسترس قرار دهید تا در روز مصاحبه استرس و نگرانی کمتری داشته باشید.

لباس مناسب مصاحبه شغلی و حرفه‌ای

پس از استخدام و شروع به کار همیشه خانم‌ها با این پرسش درگیر هستند که کدام لباس‌ها و اکسسوری‌ها مناسب محیط کار است؟ لباس‌ و کفشی که هم راحت باشد و هم به اندازه کافی رسمی و حرفه‌ای باشد چه ویژگی‌هایی دارد؟ در این بخش از مقاله به معرفی تعدادی از این لباس‌ها خواهیم پرداخت.

مانتوی شیک و زیبا: مانتو ضروری‌تری بخش استایل رسمی زنانه به خصوص در محیط کار است. اما مانتوی مناسب مانتویی است که به اندازه کافی رسمی، ساده و راحت باشد و در عین حال از شیک بودن آن کاسته نشود. ترجیحا در محیط کار از پوشیدن مانتوهای تنگ و کوتاه اجتناب کنید و البته لباس‌های گشاد و بلند را هم طوری انتخاب کنید آستین‌های اندازه‌ای داشته باشد و مدل آن گشاد باشد نه این بخواهید که مانتویی دو سایز بزرگ‌تر از اندازه خود بپوشید. مانتوهای مشکی همیشه گزینه خوبی هستند اما برخی رنگ‌های دیگر مثل سرمه‌ای، ذغالی و خاکستری و یا مانتوهای طرح‌دار ظریف مثل راه راه ریز هم می‌تواند گزینه‌های مناسبی برای محیط کار باشند.

لباس مناسب مصاحبه شغلی و حرفه‌ای

بوت ساق کوتاه کلاسیک: اگر به دنبال کفشی هستید که در عین راحتی کاملا رسمی هم باشد بوت ساق کوتاه چرم یا جیز بهترین گزینه است. این بوت‌ها را در رنگ‌های کلاسیک مثل مشکی، شتری و … و با پاشنه متوسط انتخاب کنید و استایل محیط کار خود را کامل کنید.

کیف شیک و ساده: اگر می‌خواهید استایلی کلاسیک و رسمی داشته باشید در انتخاب کیف دقت زیادی به خرج دهید. کیف ساده کلاسیک و سطح بالا از جنس چرم همیشه بهترین گزینه برای محیط کار است. فراموش نکنید که کیف محیط کار باید به اندازه کافی جادار باشد تا بتوانید وسایل روزمره و شغلی خود را در آن جا دهید.

کفش راحت و سطح بالا: همیشه نمی‌توان بوت ساق کوتاه پوشید، گاهی یک جفت کفش کتانی مشکی کلاسیک راحت‌ترین و زیباترین انتخاب شما برای محیط کار است. این کفش‌ها را می‌توان با هر مدل شلواری پوشید و استایل اداری نیمه رسمی را با آن شکل داد.

 

منبع:مجله قرمز

نظر بدهید