فیلیپ تریسی ، طراح کلاه
کافه خواندنی

فیلیپ تریسی ، طراح کلاه

1.84Kبازدید

بی شک یکی از مطرح ترین طراح های کلاه در جهان “Philip Treacy” ( فیلیپ تریسی ) به شمار می رود. در طی دو دهه گذشته میلادی، طراحی های او جزء استثنایی ترین و خلاقانه ترین آثار در صنعت مد قرار گرفته اند و کلاه های منحصر به فرد او در دنیای مد به طور کامل شناخته شده هستند.

او در بیست و ششمین روز ماه می سال ۱۹۶۷ میلادی در غرب ایرلند متولد شد. در سال ۱۹۸۵ میلادی به شهر دوبلین رفت تا تحصیلات خود را در زمینه مد آغاز کند. در ابتدا برای تکمیل لباس هایی که ارائه می کرد به طراحی کلاه نیز می پرداخت اما کم کم علاقه او به طراحی کلاه های استثنایی و خاص باعث شد که این کار را به طور انحصاری دنبال کند. تا جایی که در سال ۱۹۹۰ میلادی و هم زمان با فارغ التحصیلی از دانشگاه به شهرت چشمگیری در صنعت مد دست یافت.

او در زمینه طراحی کلاه به تبحر زیادی دست یافت تا جایی که با طراح های مطرح و شناخته شده ی بی شماری از جمله Karl Lagerfeld ، Alexander McQueen ، Donna Karen ، Valentino ، Ralph Lauren همکاری کرده است. وی همچنین برای طیف وسیعی از افراد مشهور و برای فیلم ها و مراسم های سلطنتی زیادی کلاه طراحی کرده و جوایز بی شماری را دریافت کرده است. او یکی از طراح های مشهور ایرلندی به شمار می رود که آثارش بر روی تمبر پستی ایرلند چاپ شده است.

فیلیپ تریسی ، طراح کلاه فیلیپ تریسی ، طراح کلاه

تریسی یک طراح کلاه لاکچری و اوت کوتوغ و فروشنده آن ها به شمار می رود که در لندن ساکن است و مجله Vogue به او لقب “بهترین و بزرگ ترین فروشنده کلاه عصر” را داده است.

در سال ۲۰۰۰ میلادی، فیلیپ تریسی به عنوان اولین طراح و فروشنده کلاهی شناخته شد که در ۸۰ سال گذشته به شو های اوت کوتوغ پاریس دعوت شده است.
او با برند های لاکچری و مشهور جهانی مانند شنل و ژیوانشی همکاری کرده است و برای ستاره ها و سلبریتی های شناخته شده و معروفی نظیر Isabella Blow، لیدی گاگا، مدونا، سارا جسیکا پارکر و البته اعضا خانواده سلطنتی بریتانیا برای مراسم های رسمی و سلطنتی کلاه های شگفت انگیزی طراحی کرده است.

همچنین طراحی کلاه یونیفرم مدرسه دختران Beauxbatons در چهارمین سری از فیلم های هری پاتر به نام “هری پاتر و جام آتش” را نیز فیلیپ تریسی بر عهده داشته است.

فیلیپ تریسی ، طراح کلاه فیلیپ تریسی ، طراح کلاه

زندگی خصوصی فیلیپ تریسی

فلیپ آنتونی تریسی همان طور که پیش تر نیز گفتم در ۲۶ ماه می سال ۱۹۶۷ میلادی (۵۲ ساله) در روستای کوچک Ahascragh در منطقه County Galway در جمعوری ایرلند به دنیا آمد که در حدود ۵۰۰ نفر بیشتر جمعیت نداشت.

تریسی خود می گوید که علاقه او به خیاطی از پنج سالگی آغاز شد و اولین عروسی که او در راه کلیسای نزدیک خانه اش دید، به او این انگیزه را داد که وارد دنیای فشن شود.

در ۱۷ سالگی و در سال ۱۹۸۵ میلادی، فیلیپ به شهر دوبلین، پایتخت و بزرگ ترین شهر جمهوری ایرلند، رفت تا در دانشگاه ملی هنر و طراحی، مد و فشن بخواند که این فرصت را برایش فراهم کرد تا به مدت ۶ ماه نزد Stephen Jones، طراح و فروشنده کلاه لندن، کارآموزی کرد.

در سال ۱۹۸۸ میلادی، فیلیپ تریسی توانست بورسیه دوره تحصیلی کارشناسی ارشد برای رشته طراحی مد و فشن در لندن را دریافت کند که دو سال بعد با رتبه برجسته فارغ التحصیل شد.

فلیپ می گوید وقتی در حال تحصیل در دانشکده سلطنتی انگلستان بوده است، هنوز تصمیمی نگرفته بود که به طراحی لباس بپردازد یا طراحی کلاه به همین منظور چند واحد طراحی کلاه برداشت که پس از آن با طراحی های فوق العاده چشمگیری که انجام داد، استادش، Sheilagh Brown، به او پیشنهاد داد که طراحی کلاه را به صورت تخصصی دنبال کند.

فیلیپ تریسی ، طراح کلاه فیلیپ تریسی ، طراح کلاه

در سال ۱۹۸۹ میلادی تریسی یکی از کلاه هایش را نزد Michael Roberts، ویراستار مد و فشن و Isabella Blow، ویراستار استایل مجله Tatler برد که Blow از فلیپ خواست که کلاهی برای او برای مراسم عروسی اش طراحی کند.

یک سال بعد یعنی در سال ۱۹۹۰ میلادی از فلیپ تریسی دعوت کرد که همراه با او و همسرش، Detmar Blow، در لندن زندگی کند و این گونه شد که تریسی در زیر زمین منزل آن ها شروع به کار کرد.

الکساندر مک کویین (Alexander McQueen) دومین کشف شگفت انگیز Blow به شمار می رفت که به فلیپ در منزلش برای کار پیوست.

در ژولای سال ۲۰۰۲ میلادی موزه طراحی لندن، نمایشگاهی از ۳۰ کلاه شگفت انگیزی که تریسی برای Blow طراحی کرده بود، به نام “When Philip met Isabella” برگزار کرد. این نمایشگاه با استقبال فوق العاده زیادی همراه شد به طوری که تور جهانی آن به مدت هفت سال در سراسر دنیا برگزار شده و بیش از ۴۳ هزار نفر نسخه ضبط شده این نمایشگاه را در شهر دوبلین در سال ۲۰۰۵ میلادی تماشا کردند.

فلیپ تریسی در مصاحبه با روزنامه پر تیراژ روزانه ایرلند یعنی Irish Independent که فوریه سال ۲۰۱۱ میلادی منتشر شده، درباره Isabella Blow عنوان کرده است: “الهام بخش ترین شخص در زندگی من، Isabella Blow بوده است. من در دهه دوم زندگی ام تمامی قهرمان های زندگی ام را ملاقات کرده ام و برای من هیچ کس مهم تر از Isabella Blow نبوده است. او فوق العاده است. من فکر می کردم انسان های زیادی مانند او وجود دارد ولی این طور نبود. هر کسی در مقابله با او خسته کننده است.”

فیلیپ تریسی ، طراح کلاه فیلیپ تریسی ، طراح کلاه

زندگی حرفه ای فلیپ تریسی

در سال ۱۹۹۱ میلادی، با کمک هایی که Isabella Blow برای تریسی ۲۳ ساله انجام داد، او توانست اولین همکاری اش را با برند شنل و مدیر خلاقیت افسانه ای این برند لاکچری یعنی کارل لاگرفلد، آغاز گرداند؛ آغازی که به یکی از طولانی مدت ترین همکاری های او با برند شنل منجر شد.

اولین کلاهی که تریسی برای این برند فرانسوی مشهور طراحی کرد، را مدل معروف کانادایی، Linda Evangelista، به سر گذاشت و تصویر او روی جلد مجله British Vogue قرار گرفت.

فلیپ تریسی در مصاحبه مشهور خود در فوریه سال ۲۰۱۱ میلادی با روزنامه پر تیراژ ایرلندی درباره این همکاری خود با کارل لاگرفلد گفته است: “من ۲۳ سال داشتم و تازه مدرسه هنر را ترک کرده بودم. من نمی دانستم باید او را آقای لاگرفلد خطاب کنم یا چیز دیگر. من واقعاً ترسیده بودم ولی Issie [Blow] به طور کامل بر خودش مسلط بود. او به خانه مد شنل چا گذاشت و گفت ما یک فنجان چای می خواهم و اینگونه من برای یک دهه برای برند شنل کلاه طراحی می کردم”.

در همان سال ۱۹۹۱ میلادی، فلیپ اولین شو روم خود را در لندن افتتاح کرد و توانست یکی از پنج جایزه طراحی اکسسوری سال را از آن خود کند.

فیلیپ تریسی ، طراح کلاه فیلیپ تریسی ، طراح کلاه

در سال ۱۹۹۳ میلادی تریسی برای اولین بار با برند لاکچری انگلیسی Harvey Nichols در فشن شو هفته مد پاریس شرکت کرده و کلاه های شگفت انگیز او که همگی به رنگ مشکی طراحی شده بودند، بر روی سر مدل های مشهور و شناخته شده ای مانند Naomi Campbell, Yasmin le Bon, Kate Moss, Christy Turlington و Stella Tennantجلوه گری می کرد.

در سال ۱۹۹۴ میلادی، فلیپ بوتیک خود را در لندن، Belgravia، خیابان الیزابت، پلاک ۶۹ را درست در کنار ملک Isabella Blow در پلاک ۶۷ افتتاح کرد.

فلیپ تریسی برای الکساندر مک کوئین کلاه طراحی کرده است؛ در سال ۱۹۹۹ میلادی، در طراحی کلکسیون سفید برند ژیوانشی برای فشن شو اوت کوتوغ پاریس همکاری کرد و با برند های مشهوری دیگری نظیر برند شنل، Valentino, Ralph Lauren, Donna Karan, Versace و Rifat Özbekکار کرده است.

در ژانویه سال ۲۰۰۰ میلادی او اولین طراح و فروشنده کلاهی شناخته شد که برای ۸۰ سال به شو های پاریس برای برگزاری نمایشگاه دعوت شد.

در نوامبر سال ۲۰۱۵ میلادی، مجله Vogue بیست طراحی شگفت انگیز تریسی در فشن شو های مختلف را که خود “most awe–inspiring chapeaux” پوشش داد.

علاوه بر فشن شو ها و کت واک های گوناگون، فلیپ تریسی کلاه های یونیفرم مدرسه دختران فرانسوی مدرسه Beauxbatons در سری چهارم از فیلم های هری پاتر به نام “هری پاتر و جام آتش“، برای سارا جسیکا پارکر برای اکران های ویژه سریال “جنسیت و شهر” در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱ میلادی و مراسم مت گالا در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ میلادی، برای مدونا سر پوش طلایی رنگش را برای شوی نیم وقت Super Bowl در سال ۲۰۱۲ میلادی طراحی کرده است.

فیلیپ تریسی ، طراح کلاه فیلیپ تریسی ، طراح کلاه

منبع : منودلیار

نظر بدهید