فواید شگفت انگیز روغن آرگان
کافه سلامت

فواید شگفت انگیز روغن آرگان

1.05Kبازدید

قرن هاست که از روغن آرگان استفاده می‌شود تا مرهمی بر زخم‌ها باشد، عفونت‌های پوستی را درمان کند، پوست را مرطوب و مو‌ها را در سلامت نگه دارد. روغن آرگان که همچنین به نام «مایع طلایی» معروف است، قدرتی دارد که می‌تواند با جوش، دیابت، بیماری قلبی، بیماری کبد و حتی با سرطان مبارزه کند.

فواید روغن آرگان بسیار زیاد است، چون سرشار از ویتامین ای، ویتامین آ، اسید اولئیک، اسید لینولئیک و اسکوالن است. کاربرد روغن آرگان فقط به شکل استفاده موضعی نیست که فایده‌مند است، بلکه خوردن آن البته نوع خوراکی آن هم بسیار پر ارزش است. آنتی اکسیدان‌های این روغن خالص از هر روغن گیاهی دیگری بالاتر است.

فواید شگفت انگیز روغن آرگان

روغن آرگان از کجا می‌آید؟

روغن آرگان از درختان آرگان در مراکش به دست می‌آید. هسته میوه درخت آرگان را در می‌آورند و آن را می‌شکنند. مغز هسته یا دانه در درون آن قرار دارد. مغز هسته‌ها را تحت فشار قرار می‌دهند تا روغن آن خارج شود. این کار زمان بر و پر زحمت، برای کشور مراکش درآمد و اشتغال زیادی ایجاد می‌کند. زن‌ها بخش اصلی کار را انجام می‌دهند. شرکت‌های تعاونی نیمه دولتی هم تشکیل شده است تا بتوانند تقاضای بالا برای این محصول را جوابگو باشند.

آشنایی با ۲ نوع روغن آرگان: خوراکی و آرایشی

۲ مدل از روغن آرگان ساخته می‌شود: یک نوع آن خوراکی و نوع دیگر فقط مخصوص استفاده خارجی یا آرایشی است. هر کدام با فرآیند متفاوتی تولید می‌شوند. در نوع خوراکی، مغز هسته‌ها قبل از فشرده شدن، پخته می‌شوند. این مدل روغن آرگان معطر است و می‌تواند به صورت خام با سبزیجات و سالاد مصرف شود. این روغن همچنین می‌تواند برای طبخ غذا نیز مورد استفاده قرار گیرد، اما برای استفاده در پخت با مدت زمان طولانی گزینه مناسبی نیست.

نوع آرایشی آن برای استفاده موضعی به عنوان مرطوب کننده پوست و حالت دهنده مو استفاده می‌شود. این روغن غالبا به نرم کننده و لوسیون‌های بهداشتی اضافه می‌شود. در طی فرآیند تولید روغن آرایشی، مغز هسته‌ها به صورت خام فشرده می‌شوند و مانند روغن خوراکی پخته نمی‌شوند.

فواید روغن آرگان چیست؟

۱. درمان جوش و دیگر ناراحتی‌های پوستی

روغن آرگان التهابات پوست مانند جوش، پسوریازیس و اگزما را کاهش می‌دهد. استفاده از این روغن باعث جوان سازی و اکسیژن رسانی سلول‌ها می‌شود.

۲. سلامت کبد را افزایش می‌دهد

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف روغن آرگان در مقابله با بیماری‌های کبدی مفید است. در طول آزمایشات نارسایی کبدی، روغن آرگان تولید انسولین را حتی پایین‌تر از سطحی که آسیب رسان به کبد است، نگاه داشت.

۳. جلوگیری از سرطان

این روغن سرشار از آنتی اکسیدان است و به کاهش رشد تومور سرطانی و دیگر سرطان‌ها کمک می‌کند. اسکوالن موجود در روغن آرگان، شما را در مقابل سرطان پوست محافظت می‌کند.

۴. زخم‌ها و سوختگی‌ها را درمان می‌کند

یکی دیگر از فواید روغن آرگان بالا بردن سرعت فرآیند درمان و جلوگیری از عفونت زخم‌ها است. مطالعه‌ای بر روی سوختگی درجه ۲ نشان داد که سوختگی‌ها با این روغن سریع‌تر درمان می‌شوند.

۵. جوان سازی پوست

قرارگرفتن در معرض اشعه UV می‌تواند آسیب پوست را سرعت ببخشد. استفاده از روغن آرگان تولید سلول‌های پوستی را افزایش می‌دهد و خطوط و نقاط پیری را از بین می‌برد. این روغن فرایند اکسیژن گیری و تجدید و دوباره سازی سلول‌ها را تحریک می‌کند، که باعث صاف شدن و انعطاف پذیری پوست می‌شود.

۶. توسعه دادن سلامت سیستم قلبی عروقی

اسید‌های چرب لینولئیک و اولئیک به کاهش LDL یا همان کلسترول بد خون کمک می‌کند، در حالی که سطح HDL یا همان کلسترول خوب، دست نخورده باقی می‌ماند، که از حمله‌ها و سکته‌های قلبی جلوگیری می‌کند و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

چگونه استفاده از روغن آرگان را در برنامه روزانه خود وارد کنیم؟

۱. مرطوب کننده پوست

این روغن که برای خواص مغذی خود مشهور است، به عنوان مرطوب کننده پوست و حتی در شب به عنوان مرطوب کننده صورت استفاده می‌شود. مقداری از آن را در کف دست خود بریزید و بر روی سطح پاها، دست ها، گردن و صورت بمالید. بر روی سطح زمخت پوست مانند آرنج و زانو بسیار اثرگذار است. با دقت استفاده کنید، چون مقدار کم آن نیز اثر گذاری بالایی دارد.

 

۲. حالت دهنده مو

روغن آرگان به عنوان یک حالت دهنده پرقدرت برای مو‌های خشک و شکننده است. بسته به بلندی مو، یک یا دو قطره از روغن را بر کف دست‌تان بریزید و از سطح پوست سر شروع یه ماساژ دادن مو‌ها بکنید، یا بر انتهای مو‌های شکسته خود بگذارید تا مرطوب بشود.

۳. به عنوان سس در غذا‌ها (فقط روغن خوراکی)

به عنوان جایگزینی برای انواع دیگر روغن، نوعع خوراکی روغن آرگان می‌تواند به عنوان سس بر روی سالاد‌ها و یا حتی سسی که نان خود را در آن بزنید مورد استفاده قرار گیرد. شما می‌توانید آن را بر روی سطح سالاد بپاشید یا اسپری کنید، یا به سبزی‌هایی که سرخ می‌کنید اضافه کنید، یا به عنوان کره، روغن زیتون، یا کره آب شده استفاده کنید.

آیا مصرف روغن آرگان عوارض جانبی دارد؟

روغن آرگان از مغز هسته است، پس اگر به بادام زمینی، گردو یا حتی کنجد حساسیت دارید، در مورد مصرف این روغن احتیاط کنید. همیشه قبل از مصرف محصولات آرایشی برای اولین بار، حتی یک محصول تماما طبیعی یک آزماش حساسیت بر روی قسمت کوچکی از سطح پوست خود انجام دهید. ساعدتان بهترین جا برای آزمایش است.

از کجا می‌توانید روغن آرگان را خریداری کنید و قیمت آن چقدر است؟

این روغن فقط در مراکش، یعنی جنگل‌های آرگان در کنار صحرای بزرگ تولید می‌شود. این جنگل به عنوان پارک حیات وحش از طرف سازمان یونسکو اعلام شده است. جایی که درختان آن، با شرایط خشکسالی آن جا تطبیق پیدا کرده اند و مانند سپری در مقابل گسترش کویر هستند.

روغن آرگان ارزان به دست نمی‌آید. روغنی که نیروی کار زیادی برای تولید آن لازم است با برچسب قیمتی مطابق با ارزش این طلای مایع همراه است، در حدود ۴۰ دلار برای هر ۵۰ میلی لیتر انواع روغن‌های آرایشی و ۱۳۰ دلار برای نصف گالن معادل تقریبا ۲ لیتر، برای انواع روغن‌های خوراکی.

شما می‌توانید بر روی سایر محصولات زیبایی قابل رقابت با روغن آرگان سرمایه گذاری کنید، تا نتایج مشابه را به دست بیاورید، اما محصولات این تولید کنندگان سرشار از مواد شیمیایی، با اسم‌های عجیب و غریب است که در بدن ذخیره می‌شوند و در بسته بندی‌های زیبا قرار می‌گیرند تا شما را به خود جذب کنند. شما ترجیح می‌دهید سیب بخورید یا یک کره که با پرینتر ۳ بعدی تهیه شده و به شکل سیب است و مزه سیب می‌دهد، ولی هیچ کدام از خواص سیب واقعی برای سلامتی را ندارد؟ پس سعی کنید همیشه مشتری باهوشی باشید.

فواید شگفت انگیز روغن آرگان

چگونه مطمئن شوید که روغن آرگان اصلی می‌خرید؟

روغن آرگان اصلی گران و رقیق نشده است. اگر دیدید که ارزان است، روغن آرگان اصلی نیست. به بسته بندی آن نگاه کنید. باید ۱۰۰% آن روغن آرگان باشد و باید بر روی پوست احساس نرم بودن و صاف بودن بدهد، نه چرب بودن. دیدن ته مانده ابری شکل در پایین شیشه روغن آرگان امری طبیعی است. محصولات زیادی از روغن آرگان تولید می‌شوند: مرطوب کننده ها، حالت دهنده‌ها و شامپوها. اما این‌ها محصولاتی هستند که در آن‌ها از روغن آرگان رقیق شده استفاده می‌کنند.

چگونه این روغن را نگهداری کنیم؟

روغن آرگان اصلی تاریخ انقضای کوتاهی دارد: ۲۴ ماه برای محصولات آرایشی و بهداشتی و تنها ۱۲ ماه برای محصولات خوراکی. بهترین شرایط برای نگهداری این روغن نگهداری در ظرف شیشه‌ای و به دور از نور خورشید در دمای ۲۵ درجه سانتی گراد (۷۷ درجه فارنهایت) است. اگر روغن شما بوی ترشیدگی بدهد، یعنی خراب شده است.

روغن آرگان بهتر است یا روغن درخت چای؟

دیگر روغن قدرتمند ضد التهاب روغن درخت چای است، که از برگ درختان چای به دست می‌آید و به عنوان درمانگر قدرتمند زخم‌ها و از بین برنده عالی جوش‌ها به کار می‌رود. در حالی که قیمت روغن درخت چای از روغن آرگان کمتر است، غلظت و عطر تند روغن درخت چای برای بسیاری از افراد غیر قابل تحمل است.

روغن درخت چای باید با روغن‌های دیگری رقیق شود، تا قابل استفاده بر روی پوست باشد؛ در حالی که روغن آرگان رقیق نشده را می‌توان مستقیما بر روی پوست مالید. همچنین روغن درخت چای فقط قابلیت استفاده موضعی را دارد و قابل خوردن نیست. روغن درخت چای می‌تواند عوارض جانبی مانند سوزش، تورم، خشکی پوست، خارش و زخم به همراه داشته باشد.

روغن آرگان هم از درون بدن و بیرون بدن برای شما مفید است. فواید آن برای شما بی شمار است. آیا برای تغییری در سلامتی خود آماده هستید؟ پس همین امروز به سراغ محصولات طبیعی بروید و حتما این روغن را امتحان کنید.

 

منبع:برترین ها

منبع: lifehack

 

نظر بدهید