عوارض مصرف پودر پروتئین برای ورزشکاران
کافه سلامت

عوارض مصرف پودر پروتئین برای ورزشکاران

1.22Kبازدید
متاسفانه اکثر جوانانی که می خواهند تناسب اندام داشته باشند و به باشگاه رفت و آمد می‌کنند بیشتر درگیر تبلیغات این پودرها و مکمل ها می‌شوند و البته مشتریان اصلی این مواد نیز هستند. در تبلیغات پودرهای پروتئینی ادعا می‌شود که مصرف آن ها باعث کاهش وزن و عضله سازی سریع می‌شود.با اینکه برخی از این محصولات به وعده های تبلیغاتی خود عمل کرده و مصرف کننده ها را به هدفشان می رساند اما سوال این است که به هدف رسیدن به چه قیمتی؟! قبل از اینکه دوباره به سراغ این مکمل ها بروید بدانید که با مصرف آنها، از کمبود ویتامین گرفته تا مشکلات قلبی عروقی در انتظارتان خواهد بود. با ما باشید تا بیشتر با آسیبهای این قبیل مکمل ها آشنا شوید.
عوارض مصرف پودر پروتئین برای ورزشکاران

پودرهای پروتئینی؛ دور شدن از تغذیه ی متعادل و سالم

ساده ترین و البته شایع ترین خطری که با مصرف آن مکمل ها گریبان مصرف کننده را می گیرد افتادن در دام تغذیه نامتعادل و ناسالم است. چون با افزایش پروتئین دریافتی، میزان مواد مغذی دریافتی از طریق مصرف مواد غذایی، ناکافی و نامتعادل خواهد بود.زمانیکه به جای خوردن غذا، نوشیدنی های پروتئینی مصرف می‌کنید از تمام مواد مغذی یک غذای کامل و سالم مانند ویتامین ها، کلسیم و دیگر مواد مغذی محروم خواهید بود. اگر لازم است که حتما از این مکمل ها استفاده کنید فراموش نکنید که بدن تان به مواد مغذی دیگر نیز نیاز دارد که باید روزانه و به میزان کافی جذب شوند آن هم از طریق مصرف مواد غذایی سالم.

مصرف پودر پروتئین و کمبود کلسیم

پروتئین نقش موثری در تقویت استخوان ها و جلوگیری از نابودی بافت استخوانی دارد. اما با این حال نتایج برخی از پژوهش ها نشان می دهند که داشتن تغذیه ای سرشار از پروتئین باعث افزایش ترشح اسیدی می‌شود که بدن را وادار به آزاد کردن کلسیم می‌کند. داشتن تغذیه ی متعادل که حاوی میزان مناسبی کلسیم و پروتئین است برای حفاظت و تقویت استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوان لازم و ضروری است. هر چه میزان کلسیم از دست رفته بیشتر باشد مصرف این مکمل ها تاثیر بیشتری روی کاهش میزان کلسیم خواهد داشت و آسیب های جدی به استخوان ها خواهد زد.

مصرف پودر پروتئین و افزایش وزن

با وجود اینکه مصرف پودر پروتئین به شما کمک می‌کند تا وزن کم کنید، چربی هایتان بسوزد و حجم عضلاتتان بیشتر شود در عین حال می‌تواند باعث چاقی و اضافه وزن نیز بشود. زمانیکه از نوشیدنی ها و پودر پروتئین استفاده می‌کنید فقط پروتئین جذب نمی‌کنید بلکه همزمان میزان زیادی مواد افزودنی و کالری اضافی نیز نصیب تان می‌شود. در اینصورت اگر حواستان به مصرف کالری ها نباشد امکان اینکه به جای لاغر شدن چاق شوید زیاد است. از آنجایی که این پودرها به افزایش حجم عضلانی کمک می‌کند شما مجبور می‌شوید تا ورزش های سنگین تر انجام دهید تا بتوانید کالری بسوزانید و به جای چربی به عضله برسید.

پودرهای پروتئینی و مشکلات قلبی

داشتن رژیمی سرشار از پروتئین می‌تواند مشکلات جدی برای قلب به وجود بیاورد. با وجود اینکه مصرف مکمل های پروتئینی به طور مستقیم باعث افزایش کلسترول خون نمی‌شود اما اگر علاوه بر پروتئین موجود در غذا مکمل نیز مصرف کنید خطر ابتلا به مشکل کلسترول بالا را به جان می خرید. برخی از مکمل ها به خودی خود حاوی کلسترول هستند برای همین بهتر است بدانید که این مکمل ها می‌توانند چه بلایی سر بدن تان بیاورند. یادتان باشد مصرف همزمان این مکمل های سرشار از کلسترول با مواد غذایی حاوی این ماده مانند تخم مرغ و غیره می‌تواند قلب تان را دچار مشکل کند.
مصرف مکمل های پروتئینی و افزایش میزان چربی دریافتیآیا تا به حال اطلاعات مربوط به ارزش غذایی نوشیدنی پروتئینه ی خود را مطالعه کرده اید. اگر نه این بار اینکار را انجام دهید. با وجود اینکه بیشتر این نوشیدنی ها سرشار از پروتئین و حاوی میزان کمی چربی هستند اما برخی از انواع آن ها حاوی میزان قابل توجهی چربی می باشند. این نوشیدنی ها همچنین حاوی مواد نگهدارنده نیز هستند. اگر شما به طور مرتب ورزش نمی‌کنید و کالری و چربی های موجود در این مکمل ها را نمی سوزانید هیچ دلیلی برای مصرف آن ها وجود ندارد. باید بدانید که در صورت ورزش نکردن، مازاد پروتئین تبدیل به چربی می‌شود.

پودرهای پروتئینی و مشکلات گوارشی

مکمل های پروتئینی باعث بروز مشکلات گوارشی می‌شوند. کرامپ های عضلانی معده، یبوست، نفخ و گاز معده از جمله علائمی است که بعد از مصرف این مکمل ها بروز می‌کنند. پروتئین ها برای هضم شدن نیاز به زمان دارند و اگر شما به میزان کافی کربوهیدرات مصرف نکرده باشید مدت زمان طولانی تری در معده خواهند ماند. افرادی که از مشکل عدم تحمل لاکتوز رنج می برند بیشتر در معرض مشکلات گوارشی قرار می‌گیرند چون اکثر این مکمل ها حاوی لاکتوزروم و کازئین هستند که مشکل را چند برابر می‌کنند.

پودرهای پروتئینی و ترکیبات پنهان

روی بسته بندی پودرها و نوشیدنی های پروتئینه به ندرت لیست کامل ترکیبات آن نوشته می‌شود. در نتیجه مصرف کننده از وجود ترکیباتی مانند مواد نگهدارنده بی اطلاع می مانند. بهتر است بدانید که برخی از ترکیبات این مکمل ها بدون رعایت اصول و بدون کنترل به آن ها اضافه می‌شوند که خیری برای شما نخواهند داشت.

پودرهای پروتئینی و دهیدراته شدن بدن

مصرف آب کافی و تامین آب بدن برای افرادی که بدن سازی، کار یا ورزش‌های شدید دیگر انجام می دهند لازم و ضروری است. اگر شما عادت به مصرف این پودرها داشته باشید امکان اینکه بتوانید به میزان کافی آب بدن تان را تامین کنید سخت می‌شود. نتایج پژوهش ها نشان می دهند که پودرهای پروتئینی می‌توانند بدن را کمابیش در معرض دهیدراته شدن قرار دهند. این خطر متناسب با میزان مصرف و شدت ورزش کم یا زیاد می‌شود. باید بدانید که بدن برای سوخت و ساز مازاد پروتئین دریافتی، نیاز به آب بیشتری دارد و بدون آن بدن شما دچار بی آبی خواهد شد. علاوه بر این باید بدانید که کلیه ها نیز به زحمت می افتند برای اینکه مجبور می‌شوند برای دفع اسید موجود در مکمل ها بیشتر کار کنند. اگر از این پودرها استفاده می‌کنید حتما میزان مصرف آب را افزایش دهید.

پودرهای پروتئینی شما را در معرض فلزات سنگین قرار می‌دهد

برخی از مکمل های پروتئینی حاوی ترکیبات خطرناکی بویژه فلزات سنگین مانند آرسنیک، جیوه، سرب و کادمیوم هستند. نتایج بررسی هایی که روی 15 نوشیدنی پروتئینه انجام شده نشان می‌دهد که برخی از این نوشیدنی ها به دلیل دارا بودن این ترکیبات، سلامتی را با خطرات جدی رو به رو می‌کنند. با وجود اینکه این ترکیبات به میزان کمی در این نوشیدنی ها وجود دارند اما اگر عادت داشته باشید که روزانه سه مرتبه از آن ها استفاده کنید تبدیل به میزان قابل توجهی می‌شوند که بدن را در معرض خطر قرار می دهند.

منبع: برترینها

نظر بدهید