عادات صبحگاهی و افزایش وزن
کافه سلامت

عادات صبحگاهی و افزایش وزن

1.4Kبازدید

ممکن است کارهای ساده‌ای که صبح هنگام انجام می‌دهید و حتی به نظرتان کار بدی نمی‌آیند، باعث افزایش وزن شما شوند. این عادات خاموش را بشناسید!

چاقی یکی از بیماری‌های همه گیر عصر ما است. مبارزه با چاقی بسیار مهم و ضروری است چرا که این وضعیت باعث بروز بیماری‌های دیگری مثل فشار خون بالا، کلسترول بالا، تری گلیسیرید بالا، قند خون زیاد، آماس، به خطر افتادن سلامت استخوان‌ها و تعداد زیادی مشکلات سلامتی دیگر می‌شود. این به آن معنی است که اگر بتوانید با چاقی مبارزه کنید، می‌توایند از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کنید.

عادات صبحگاهی و افزایش وزن

بر هیچ کس پوشیده نیست که داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش مرتب باعث جلوگیری از چاقی و کاهش وزن می‌شود. اما بر خلاف این، گاهی افراد حتی با وجود انجام دادن این روش‌ها، هیچ وقت به نتیجه دلخواه‌شان نمی‌رسند. اگر این حالت برای شما هم پیش آمده ناامید نشوید، با تغییر چند عادت صبحگاهی ساده می‌توایند مشکل‌تان را حل کنید.به محض اینکه از خواب بیدار می‌شوید، این عادات غلط‌تان را تغییر دهید تا با سرعتی باور نکردنی وزن کم کنید!

عادات صبحگاهی و افزایش وزن

۱- خوابیدن بیش از حد

خوابیدن زود هنگام و بلند شدن به موقع سلامتی شما را تضمین می‌کند. این تنها یک شعار نیست، در حقیقت زود بیدار شدن از خواب باعث سالم ماندن شما می‌شود و وزن‌تان را هم در حد معقولی نگه می‌دارد. خوابیدن بیش از حد باعث می‌شود چاق شوید.

خوابیدن بیش از اندازه و یا کم خوابی باعث می‌شوند میزان هورمون افزایش اشتها، کورتیزول در بدن افزایش یابد و به این ترتیب شما بیشتر غذا بخورید و اضافه وزن پیدا کنید. پس همانطور که به آن اشاره شد خوابیدن کم هم برای سلامتی و تناسب وزن‌تان خوب نیست.تحقیقات نشان داده بزرگسالان به ۷ تا ۹ ساعت خواب شب نیاز دارند نه بیشتر و نه کمتر!

۲- پشت گوش انداختن صبحانه

صبحانه اولین وعده غذایی روز است و شما حتما باید قبل از ترک خانه صبحانه‌ای کامل بخورید. اگر از صبحانه‌تان غافل شوید نمی‌توانید آن طور که دل‌تان می‌خواهد وزن کم کنید. نخوردن صبحانه باعث می‌شود متابولیسم بدن‌تان به هم بریزد و بدن نتواند چربی سوزی را به درستی انجام دهد. وقتی صبحانه‌ای کامل می‌خورید در واقع انرژی بدن‌تان افزایش پیدا می‌کند و نیرویی که برای شروع عملکرد و تثبیت گلوکز لازم دارد را دریافت می‌کند. به علاوه با خوردن صبحانه میزان هورمون کورتیوزل در خون‌تان هم کاهش پیدا می‌کند و باعث می‌شود اشتهاتان بیش از حد نشود و چاق نشوید.

عادات صبحگاهی و افزایش وزن

اگر بعد از بیدار شدن بلافاصله صبحانه نخورید و آن را به تعویق بیاندازید، مقدار زیادی مایع اسیدی در معده‌تان ترشح می‌شود که می‌تواند باعث التهاب و آماس معده شود. پس به خاط داشته باشید که باید در مدت زمان کمی بعد از بیداری‌تان صبحانه‌ای کامل بخورید.

۳- خوردن غذاهای فراوری شدن برای صبحانه

در حالی که نخورد صبحانه باعث افزایش وزن‌تان می‌شود، خوردن صبحانه‌ای غلط هم می‌تواند شما را چاق کند. صبحانه ناسالم و نامناسب باعث می‌شود تنبل و کرخت شوید و به علاوه ریسک ابتلا به بیماری‌های مزمن را هم افزایش می‌دهد. پس برای اینکه هم وزن کم کنید و هم سالم بمانید، صبحانه‌ای بخورید که شامل فیبر، کربوهیدرات، پروتئین و چربی‌های مفید باشد تا انرژی مورد نیاز برای شروع روزتان را به شما بدهد و شما را سیر کند.

انتخاب‌های خوب برای صبحانه شامل آجیل‌ها، میوه، چای سبز، کوینو، جو دوسر و ماست هستند. از پنکیک، شیرینی‌ها، دونات، صبحانه‌های شیرین و آبمیوه‌های بسته بندی دوری کنید.

عادات صبحگاهی و افزایش وزن

۴- لذت نبردن از خورشید صبحگاهی

وقتی صبح از خواب برخواستید، در خانه نمانید. بیرون بروید و از آفتاب لذت ببرید. دوری کردن از آفتاب صبحگاهی باعث می‌شود نتوانید به خوبی وزن کم کنید. آفتاب باعث افزایش سرعت متابولیسم بدن‌تان می‌شود. پس صبحگاه به بیرون از خانه بروید و قد بزنید و یا یوگا کنید. حتی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه آفتاب هم کفایت می‌کند. تحقیقات نشان داده انجام حرکات ورزشی در طبیعت باعث افزایش انرژی، کاهش استرس و اضطراب، کاهش خشم و کاهش افسردگی می‌شود.

عادات صبحگاهی و افزایش وزن

۵- ننوشیدن آب

قبل از اینکه بخواهید قهوه یا چای‌تان را بنوشید، باید یک لیوان آب یا آب به علاوه چند قطره آب لیمو بنوشید. نوشیدن آب باعث می‌شود دمای بدن‌تان در حد نرمال بماند و مواد مغذی بدن‌تان متناسب شوند. به علاوه این کار کمک می‌کند هضم غذا بهتر انجام شود. نوشیدن آب باعث می‌شود معده‌تان به سرعت پر شود و جای اضافه‌ای برای پرخوری در صبحانه باقی نماند. پس اگر می‌خواهید وزن کم کنید، روزتان را با یک لیوان آب ولرم آغاز کنید. برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید، به آن مقداری آب لیمو و مقداری عسل اضافه کنید. ترکیب آب گرم، لیمو و عسل محیط معده را قلیایی می‌کند و کمک می‌کند سریع تر وزن کم کنید.

عادات صبحگاهی و افزایش وزن

۶- ورزش نکردن

اگر می‌خواهید تحرک‌تان را افزایش دهید تا وزن کم کنید، صبح بهترین زمان برای انجام این کار است. به همین علت است که باید زمانی برای ورزش کردن در صبح در روتین روزانه‌تان قرار دهید.

تحقیقات هم نشان داده ورزش کردن با معده خالی در صبح هنگام باعث می‌شود سوختن چربی بدن ۲۰ درصد افزایش یابد. اما قبل از این که ورزش را شروع کنید ابتدا باید وزن‌تان را بررسی کنید. چرا که تحقیقات هم نشان داده افرادی که هر روز صبح خودشان را وزن می‌کنند بیشتر از بقیه در کاهش وزن موفق هستند. وقتی که هر روزه وزن خود را بسنجید، انگار هر روز به خودتان یادآروری می‌کنید که چرا دارید این ورزش‌ها را انجام می‌دهید. همچنین این کار باعث می‌شود بفهمید چه تغییراتی در رژیم غذایی و ورزش‌تان بدهید تا وزن بیشتری کم کنید. وقتی صحبت از ورزش صبحگاهی می‌شود، نیازی نیست حتما در یک باشگاه نام نویسی کنید، به جای باشگاه رفتن می‌توانید ورزش‌هایی مانند دوییدن، پیاده روی، شنا یا دوچرخه سواری انجام دهید.

 

منبع:فوت و فن

نظر بدهید