طرز تهیه ماست خانگی
آموزش آشپزی

طرز تهیه ماست خانگی

931بازدید

ماست یکی از مفیدترین مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. اما تا به حال خودتان در منزل ماست خامه‌ای و کشدار و البته سفت درست کرده‌اید؟ درست کردن ماست در خانه یا به اصطلاح ماست بندی یکی از آسان‌ترین کارهاست. شما به راحتی و با کمترین مواد می‌توانید درست کردن ماست با شیر را در منزل امتحان کنید. البته می‌توانید موادی مثل خامه و نشاسته هم به ماست‌تان اضافه کنید که در ادامه توضیح خواهیم داد. طرز تهیه ماست کشدار سفت خانگی با شیر، خامه یا نشاسته به علاوه علت نبستن ماست و ترفند کشدار شدن ماست و طرز تهیه ماست چکیده را در این مطلب بخوانید.

طرز تهیه ماست خانگی

مواد لازم:

شیر محلی پرچرب: ۲ لیتر
ماست با کیفیت: ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه ماست خانگی

طرز تهیه:

مرحله اول:

ماستی که قرار است مایه شیر باشد را دو ساعت قبل از ماست زدن بیرون از یخچال نگه دارید تا هم دمای محیط شود. برای درست کردن ماست خانگی با شیر ابتدا باید در یک قابلمه تمیز شیر را بجوشانید. از زمان به جوش آمدن شیر شعله گاز را ملایم کنید تا شیر به مدت ۲۰ دقیقه بجوشد. به این ترتیب هم میکروب‌های شیر از بین می‌روند و هم آب اضافی شیر تبخیر می‌شود. بعد از ۲۰ دقیقه شیر را در ظرفی بریزید که می‌خواهید ماست را در آن درست کنید.

مرحله دوم:

اجازه دهید شیر خنک شود. برای امتحان کردن اینکه شیر خنک شده یا نه انگشت در شیر بزنید و اگر انگشت نسوخت، ولی گرمای شیر را حس کردید یعنی دمایش برای ماست بندی آماده و مناسب است. با دماسنج هم می‌توانید دمای شیر را اندازه بگیرید. دمای ۴۲ الی ۴۵ درجه سانتی‌گراد مناسب است.

حالا ماستی که قرار است مایه ماست باشد و هم دمای محیط شده را در یک کاسه با مقداری شیر مخلوط کنید. وقتی ماست و شیر خوب با هم ترکیب و یکدست شدند آن را به شیر اضافه کنید و با قاشق به آرامی هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب و یکدست شوند.

مرحله سوم:

درب ظرف را کیپ و محکم ببندید و با یک حوله یا پتوی تمیز کاملا ظرف را بپوشانید. بسته به گرمای محیط ۴ الی ۶ ساعت طول می‌کشد تا ماست به اصطلاح ببندد و خودش را بگیرد. بعد از اینکه ماست بسته شد ظرف ماست را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال بگذارید تا ماست هم سرد و هم سفت‌تر شود.

طرز تهیه ماست خانگی

طرز تهیه ماست چکیده

طرز تهیه ماست چکیده هم آسان است. برای درست کردن ماست چکیده بعد از اینکه ماست را درست کردید (یا اگر ماست آماده دارید) در یک قابلمه گود یک پارچه تمیز نخی بیندازید. ماست را در پارچه بریزید تا آب اضافی ماست در قابلمه بریزید. سپس پارچه را گره بزنید. سپس ماست داخل پارچه را در یک ظرف در یخچال قرار دهید تا آب آن خارج شود. همچنین می‌توانید آن را از جایی آویزان کنید و اجازه دهید آبش خارج شود که در این صورت در محیط بیرون کمی مزه آن ترش خواهد شد، البته به مرور زمان ماست چکیده، ترش می‌شود.

بنا به ذائقه خودتان می‌توانید ماست چکیده کمی آبدار یا سفتی را تهیه کنید که سفتی آن بستگی به زمان آبگیری دارد. آب اضافی ماست چکیده در واقع سرم ماست است. اگر سوال شما این است که با آب اضافی ماست چکیده چه کنیم این است که آن را بخورید که سرشار از ویتامین B است. ماست چکیده و ماست خامه‌ای برای درست کردن ماست و خیاز مجلسی در روز‌های گرم تابستان عالی هستند.

طرز تهیه ماست خانگی

فوت و فن‌های طرز تهیه ماست سفت خانگی و ماست خامه‌ای کشدار

برای درست کردن ماست خانگی به ازای هر لیتر شیر ۱ قاشق غذاخوری ماست به عنوان مایه ماست استفاده کنید.
مایه ماست حتما باید با دمای محیط برابر باشد.
برای درست کردن یک ماست سفت و خوب باید از مایه ماست سنتی و خانگی باکیفیت استفاده کنید.
به ازای هر یک لیتر شیر، یک قاشق غذاخوری مایه ماست به شیر اضافه کنید.
علت نبستن ماست اضافه کردن مقدار بیشتر ماست است. اگر مایه ماست از این مقدار بیشتر باشد ماست ترش و رقیق می‌شود و خودش را خوب نمی‌گیرد.
برای داشتن یک ماست خانگی سفت و پرچرب باید از شیر پرچرب استفاده کنید.
یک دلیل دیگر نبستن ماست داغ بودن شیر است. اگر شیر داغ باشد ماست شل و ترش می‌شود.
دمای ظرفی که شیر را برای درست کردن ماست داخل آن می‌ریزید باید هم دمای محیط باشد.
بهتر است ظرف ماست را لای حوله بپیچید و در یک جای گرم نگه دارید تا ماست ببندد. هر چه ظرف را گرم‌تر نگه دارید ماست زودتر می‌بندد و سفت می‌شود.
ظرف ماست را بعد از ۴ الی ۶ ساعت بدون تکان دادن به مدت ۲۴ ساعت در یخچال بگذارید.
طرز تهیه ماست کشدار با ماست میش است. اگر از شیر میش برای درست کردن ماست استفاده کنید ماست شما کشدار می‌شود.
طرز تهیه ماست با خامه مثل ماست یونانی هم مرسوم است که در این صورت ماست خامه‌ای خواهید داشت. برای درست کردن ماست خامه‌ای به ازای هر یک لیتر شیر ۳ قاشق غذاخوری خامه صبحانه نیاز داریم. خامه صبحانه را با مایه ماست و مقداری شیر به همان ترتیب با هم ترکیب کنید و به شیر اضافه کنید و هم بزنید و همان پروسه بالا را برای درست کردن ماست ادامه دهید.
طرز تهیه ماست با نشاسته هم مرسوم است که ماست را کشدار و خوشمزه می‌کند. می‌توانید به ماست خامه‌ای نشاسته هم اضافه کنید. به این ترتیب علاوه بر ۳ قاشق غذاخوری خامه صبحانه، ۱ قاشق مرباخوری سر پر نشاسته آسیاب شده هم به خامه و شیر و ماست اضافه کنید، هم بزنید و سپس به شیر اضافه کنید.
طبع ماست چکیده سرد است. به همین خاطر معمولا ماست یا ماست چکیده را با موسیر میل می‌کنند.

منبع:مجله افق کوروش

نظر بدهید