شیدینگ لب چیست؟
کافه زیبایی

شیدینگ لب چیست؟ | نحوه انجام، عوارض، مراقبت ها

594بازدید

شیدینگ لب روشی برای آرایش نیمه دائمی لب‌ها است که نوعی تاتو ملایم محسوب می‌شود. در این روش، رنگدانه‌های جوهر به کمک سوزن‌های کوچک وارد پوست لب می‌شوند و برای مدت طولانی به لب‌ها رنگ می‌دهند. در نتیجه، دیگر نیازی نیست وقت زیادی برای آرایش کردن صرف کنید یا نگران پاک شدن رژ لب خود باشید. شیدینگ می‌تواند صورت شما را جوان‌تر و زیباتر جلوه دهد.

اگر علاقه‌مند به انجام شیدینگ لب هستید، باید درباره نحوه انجام، عوارض و مراقبت های بعد از آن آگاهی داشته باشید. در ادامه این مقاله، هر آنچه که لازم است بدانید را به شما خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

شیدینگ لب چگونه انجام می شود؟

همانطور که گفتیم، شیدینگ روشی مشابه با تاتو است و طی مراحل زیر انجام می‌شود:

در گام اول، متخصص با استفاده از پماد یا کرم بی‌حسی موضعی لب‌های شما را بی‌حس می‌کند تا در حین کار احساس درد نداشته باشید. قطعاً وارد شدن سوزن (هرچند ریز) به پوست حساس لب کمی دردناک خواهد بود.

همانطور که منتظر اثر کردن بی‌حسی موضعی (حدود 40 دقیقه) هستید، متخصص از شما درباره رنگ و فرم لب دلخواهتان سوال خواهد کرد. او ممکن است به کمک مداد یک طرح اولیه روی لب‌هایتان بکشد. اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید یا دارو مصرف می‌کنید، حتماً قبل از شروع کار به متخصص اطلاع دهید.

در مرحله بعدی، متخصص با ابزار کار خود که دارای سوزن‌های کوچک است، رنگدانه‌های جوهر را به زیر پوست لب می‌فرستد. توجه داشته باشید که شیدینگ لب با رژ لب دائم فرق دارد. در شیدینگ، رنگی کاملاً طبیعی به لب‌ها داده می‌‌شود و حتی می‌توان با سایه زدن، لب‌ها را بزرگ‌تر نشان داد. اما رژ لب دائم می‌تواند پررنگ و قابل توجه باشد.

در مجموع، همه این مراحل می‌تواند چیزی بین 1 تا 3 ساعت طول بکشد.

شیدینگ لب چیست؟

آیا شیدینگ درد زیادی دارد؟

هرچه تحمل درد شما کمتر باشد، ناراحتی بیشتری در حین شیدینگ لب خواهید داشت. در مقابل ممکن است بعضی از افراد اصلاً درد زیادی حس نکنند. در صورتی که آستانه تحمل درد شما پایین است، می‌توانید قبل از مراجعه به کلینیک از استامینوفن خوراکی استفاده کنید.

یادتان باشد که ناپروکسن، ایبوپروفن، آسپرین، روغن ماهی و ویتامین E مصرف نکنید؛ چرا که رقیق کننده خون بوده و باعث تشدید خونریزی در حین کار می‌شوند.

خوشبختانه، اکثر متخصصان قبل از شروع به کار از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کنند. این باعث می‌شود تا درد خیلی کمی حس کنید.

ماندگاری شیدینگ چقدر است؟

شیدینگ لب یک روش نیمه دائمی محسوب می‌شود. این به آن معنا است که بعد از هر چند سال، لازم است مجدداً برای ترمیم به کلینیک مراجعه کنید. در غیر این صورت رنگ لب یا کمرنگ می‌شود یا کاملاً از بین می‌رود.

لایه برداری مکرر لب، قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید و استعمال دخانیات برخی از مهم‌ترین عواملی هستند که می‌توانند رنگدانه‌های جوهر را سریع‌تر محو کرده و ماندگاری شیدینگ را کاهش دهند.

عوارض جانبی شیدینگ لب چیست؟

شیدینگ دارای همان عوارض جانبی و خطرات تاتو است. معمولاً اکثر افراد بعد از انجام این روش عوارض موقتی زیر را تجربه می‌کنند:

تورم
قرمزی
درد

اما همه این موارد در صورت مراقبت صحیح از لب‌ها، بعد از چند روز رفع خواهند شد. اما در صورت عدم رعایت مراقبت‌های بعد از شیدینگ لب، ممکن است لب‌هایتان آلوده شوند و عفونت کنند. در صورت مشاهده موارد زیر -که علائم عفونت هستند- حتماً به پزشک مراجعه کنید:

تورم بیش از حد
شدیدتر شدن درد
خارج شدن چرک از لب
تب و لرز

سایر عوارض جانبی احتمالی این روش عبارت‌اند از:

خارش
راش پوستی
ماندن جای زخم روی لب
ایجاد شدن برجستگی‌های پوستی
نامتقارن یا ناهموار بودن رنگ‌ لب
ابتلا به ایدز و هپاتیت به علت آلوده بودن ابزار کار

مهم‌ترین اقداماتی که می‌توانید برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی انجام دهید، مراجعه به یک متخصص معتبر و رعایت مراقبت‌های بعد از شیدینگ لب است. در صورتی که برای انجام شیدینگ به فرد مناسبی مراجعه نکنید، احتمال بروز عوارض جانبی خطرناک بسیار زیاد خواهد بود. در بخش بعدی، با نکات مراقبتی بعد از شیدینگ لب آشنا خواهیم شد.

مراقبت های بعد از شیدینگ لب کدامند؟

در طول دوره بهبودی شیدینگ، ممکن است با درد، تورم و قرمزی دست و پنجه نرم کنید. این موارد را می‌توان به کمک قرص‌های مسکن و کمپرس سرد به راحتی تسکین داد. بسیاری از افراد دوست دارند لب‌هایشان را پانسمان کنند؛ اما نباید این کار را انجام دهید. چرا که لب‌ها برای بهبودی سریع‌تر نیاز به هوا خوردن دارند.

در کنار این موارد، نکات مراقبتی زیر را نیز رعایت کنید تا بهترین نتیجه را از شیدینگ لب بگیرید:

با شروع بهبودی لب‌ها، پوست لب حدود یک هفته پوسته پوسته می‌شود. تحت هیچ شرایطی پوست لب‌ را نکنید؛ چرا که این امر باعث ناهموار شدن رنگ لب و همچنین ماندن جای زخم خواهد شد. در موارد شدید، کندن پوست لب می‌تواند عفونت را نیز در پی داشته باشد.

برای تسکین پوست لب و محافظت از آن، مقداری وازلین روی لب‌ها بمالید.

تا بهبودی کامل لب‌ها از انجام تمرینات ورزشی شدید خودداری کنید؛ چرا که باعث تعریق و افزایش حرارت و التهاب لب خواهد شد.

تا چند هفته از قرار دادن لب‌ها در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید و تا حد امکان، از بالم لب‌های حاوی SPF (ضد آفتاب‌دار) استفاده کنید.

معمولاً تا چند روز اول لب‌هایتان تیره‌تر از رنگ حقیقی خود به نظر می‌رسند. نگران نباشید؛ بعد از چند روز رنگدانه‌های جوهر کمرنگ‌تر شده و رنگ واقعی خود را نشان خواهد داد.

از خوردن غذاهای تند، ترش، شور و پرادویه خودداری کنید تا لب‌هایتان دچار سوزش نشوند.

روبالشی خود را به طور منظم بشویید تا باکتری‌های موجود در آن باعث عفونت لب نشود.

تا چند هفته از رفتن به سونا، سولاریوم و استخر خودداری کرده و دوش آب داغ نگیرید.

انتظار می‌رود یک ماه بعد از انجام شیدینگ لب بتوانید نتیجه اصلی و نهایی کار را مشاهده کنید. در صورتی که احساس می‌کنید رنگ لب‌هایتان منظم و هموار نیست، می‌توانید برای ترمیم مجدداً به کلینیک مراجعه کنید. یادتان نرود که هر زمان با عوارض جانبی نگران کننده مواجه شدید حتماً با پزشک مشورت کنید.

مجله زیبا بمان

نظر بدهید