سندرم ری در کودکان
کافه سلامت

سندرم ری در کودکان

1.78Kبازدید

سندرم ری بیماری نادر ولی بسیار خطرناکی است که معمولاً در سنین 3 تا 12 سالگی دیده می‌شود.

این بیماری می‌تواند تمام اعضای داخلی بدن را مبتلا کند اما بیشترین آسیب آن متوجه مغز و کبد است.بسیاری از کودکانی که به این بیماری دچار می‌شوند، اگر زنده بمانند، هیچ آثاری از بیماری در آنها بر جای نمی‌ماند ولی با وجود این، این بیماری می‌تواند باعث آسیب دائمی مغز یا مرگ شود.

سندرم ری بعد از بروز یک عفونت ویروسی نظیر آبله مرغان یا آنفلوآنزا عارض می‌شود ولی چون تنها تعداد معدودی از بیماران مبتلا به عفونت‌های ویروسی را مبتلا می‌کند، ممکن است علاوه بر عفونت ویروسی، عامل اضافی دیگری نیز در این امر دخیل باشد. هنوز کسی به طور قطع نمی‌داند عامل دوم چیست، بنابراین برای توجیه آن، سه نظریه عمده را بیان می‌کنند:

سندرم ری در کودکان

1- بروز یک واکنش غیرعادی نسبت به دارویی که به طور عمومی تجویز می‌شود، مثل آسپرین که معمولاً در جریان ابتلا به یک بیماری ویروسی به مصرف می‌رسد.

2- تولید یک ماده سمی به وسیله بدن خود کودک، هنگام ابتلا به یک بیماری ویروسی.

3- پیدایش تغییرات شیمیایی در بدن بعضی از کودکانی که به ویروس حساسیت ویژه دارند.

چون بسیاری از کودکانی که دچار بیماری ویرال می‌شوند، قبل از بروز سندرم ری، آسپرین دریافت کرده‌اند، امروزه نظریه اول به طور وسیعی مورد قبول قرار گرفته است.

علائم و نشانه‌های سندرم ری

هر زمان که کودکتان دچار یک بیماری ویروسی شد، نسبت به علائم زیر که مشخص‌کننده سندرم ری هستند، گوش به زنگ باشید.

1- کودکی که دچار یک بیماری ویرال مثل آنفلوآنزا، بیماری دستگاه تنفسی فوقانی یا آبله مرغان بوده است و به نظر می‌رسد رو به بهبود می‌رود، یک‌باره ظرف مدت بیست و چهار تا سی و شش ساعت بعد دچار استفراغ‌های مکرری می‌شود که یک یا دو ساعت یک بار تکرار می‌شود.

2- در مدت یاد شده تغییراتی نیز در سطح هوشیاری او پدید می‌آید. ممکن است سست و بی‌حال یا خواب‌آلود باشد و به دنبال آن حالت بی‌قراری پیدا کند. بعد امکان دارد دچار گیجی و حتی بی‌توجهی شود.

3- چنانچه بیماری رو به پیشرفت باشد، احتمال دارد دچار تشنج شود و به کمای عمیقی فرورود. به محض اینکه چنین نمایی را در دنباله بیماری اولیه کودکتان مشاهده کردید، صبر را جایز ندانسته و او را فوراً به نزدیک‌ترین بیمارستان کودکان برسانید. تشخیص زودرس این بیماری بسیار اهمیت دارد. بچه‌های مبتلا به سندرم ری باید در بیمارستان بستری شوند.

تشخیص بر اساس آزمایش خون و امتحان مایع نخاع داده می‌شود. چون بعضی از بیماری‌ها ممکن است خود را به صورت سندرم ری نشان دهند، گاه لازم می‌شود که نمونه‌ای از نسج کبد، در زیر میکروسکوپ تحت بررسی قرار گیرد.

پیشگیری از سندرم ری

از آنجا که دقیقاً نمی‌دانیم علت واقعی سندرم ری چیست، بنابراین جلوگیری از آن نیز مشکل است. در هر حال، چون جامعه پزشکان آمریکا، مصرف آسپرین را در بیماری‌های ویروسی قطع کرده است، از زمان قطع این دارو، موارد ابتلا به این سندرم نیز به طور چشمگیری کاهش یافته است. بنابراین ما قویاً توصیه می‌کنیم که در زمان ابتلای کودکان و نوجوانانتان به بیماری‌های ویروسی، به خصوص در آبله مرغان و آنفلوآنزا از دادن آسپرین به آنان جداً خودداری کنید. اگر برای کاهش تب یا ناراحتی دیگر به دادن دارو نیازمند شدید، به او استامینوفن یا ایبوپروفن بدهید. ایبوپروفن از شش ماهگی به بالا استفاده می‌شود اما در کم‌آبی بدن یا استفراغ‌های مکرر نباید داده شود.

منبع:بامام نت

نظر بدهید