سرآستین در پیراهن مردانه
مدل لباس مردانه

سرآستین در پیراهن مردانه

2.78Kبازدید

یکی از جزئیات مهم پیراهن مردانه که اغلب توجه زیادی به آن نمی‌شود، سرآستین پیراهن مردانه است. اما این جزئیات کوچک در استایل و ظاهر شما تاثیرگذار هستند. سرآستین پیراهن مردانه هم بخش دیگری است که معمولا در هنگام خرید به مدل و اندازه آن توجه‌ای نمی‌شود. در این مطلب به معرفی انواع سرآستین پیراهن مردانه و چند نکته‌ی مهم درباره‌ی این بخش از لباس آقایان خواهیم پرداخت.
سرآستین‌ها را از نظر اندازه، برش لبه‌های سرآستین و نوع بسته‌شدن آن با دکمه یا دکمه سردست در انواع مختلفی دسته‌بندی می‌کنند. هر کدام از این سرآستین‌ها در موقعیتی متفاوت استفاده می‌شوند و ویژگی‌هایی را به استایل شما اضافه می‌کنند.

سرآستین در پیراهن مردانه

سرآستین لبه گرد

سرآستین لبه گرد یا Round، اغلب در پیراهن‌هایی با طراحی ظریف استفاده می‌شود. معمولا این سرآستین پیراهن مردانه یک دکمه دارد و بسیار حرفه‌ای به نظر می‌رسد. میزان رسمیت این نوع سرآستین بیشتر مناسب موقعیت‌های رسمی کاری است و اگر دو دکمه داشته باشد رسمی‌تر خواهد بود. به‌خاطر لبه‌های گرد، این مدل کمتر به زیر دست فرد یا میز گیر می‌کند و احتمال ساییدگی پارچه کمتر می‌شود و از همین جهت عمر طولانی‌تری دارد.

سرآستین در پیراهن مردانه

سرآستین زاویه‌دار یا Angled

سرآستین زاویه‌دار یا Angled، در قسمت لبه‌ها برشی زاویه‌دار و تیز دارد. این مدل سرآستین پیراهن مردانه برای موقعیت‌های رسمی و مهمانی استفاده می‌شود. به‌خاطر زاویه‌دار بودن آن، فضایی هفت شکل در لبه‌‌ی سرآستین ایجاد می‌شود که نمایی جالب از ساعت و اکسسوری‌ها به وجود می‌آورد. این سرآستین هم اگر دو دکمه باشد، رسمی‌تر دیده می‌شود و به آن ماتریکس هم می‌گویند.

سرآستین در پیراهن مردانه

سرآستین فرانسوی یا دوبل

سرآستین فرانسوی یا دوبل، رسمی‌ترین سرآستین پیراهن مردانه است. اندازه این سرآستین دو برابر سرآستین‌های معمولی است و قسمت اضافه تا زده می‌شود تا فرم آهاردار سرآستین حفظ شود. این نوع سرآستین به استایل جذابیت و اعتبار می‌بخشد و برای مردان کلاسیک انتخاب محبوبی است. این سرآستین در موقعیت‌های کاملا رسمی، مهمانی و حتی در موقعیت‌های رسمی بیزینس کاربرد دارد و انتخاب بسیار مناسبی برای تاکسیدو است. سرآستین فرانسوی به جای دکمه با دکمه سردست بسته می‌شود.

سرآستین در پیراهن مردانه

نوع دیگری از سرآستین دوبل یا فرانسوی وجود دارد که با دکمه بسته می‌شود و بهخاطر استفاده این سرآستین برای شخصیت جیمز باند به سرآستین جیمز باند معروف است. این مدل کمی راحت‌تر از سرآستین سنتی فرانسوی است و برای موقعیت‌های غیررسمی‌تر قابل استفاده است.

سرآستین در پیراهن مردانه

برخی از سرآستین‌ها قابل تنظیم و قابل تبدیل هستند. یعنی دو دکمه در کنار هم و معمولا با فاصله دو سانتی‌متر در نظر گرفته شده تا اگر دور مچ سرآستین تنگ یا گشاد بود بتوانید آن را تنظیم کنید. مثلا ممکن است ساعت بزرگی بیندازید و لازم باشد کمی فشار سرآستین را برای آن بازتر کنید تا هم جلوه خوبی داشته باشد و هم به مچ دستتان فشار نیاورد. به‌علاوه در بعضی دیگر از سرآستین‌ها جادکمه در دوطرف درنظر گرفته شده است. همچنین دکمه طوری دوخته شده که در صورت تمایل، فرد بتواند به‌جای دکمه از دکمه سردست هم استفاده کند. این نوع سرآستین‌ها معمولا در پیراهن‌های کژوال‌تر طراحی می‌شوند تا در هر دو موقعیت رسمی و غیر رسمی استفاده شوند.

سرآستین در پیراهن مردانه

اندازه سرآستین

اندازه‌ی معمول بلندی سرآستین پیراهن مردانه حدود 7.5 سانتی‌متر است. اما سرآستین کوتاه که بلندی آن 6 سانتی‌متر است برای پیراهن‌های اسلیم فیت، اسپرت و کژوال که یقه‌هایی ظریف و باریک دارند، استفاده می‌شود. اندازه سرآستین می‌تواند کوتاه‌تر یا بلندتر هم باشد که در آن صورت فرمی فانتزی پیدا می‌کند.

سرآستین در پیراهن مردانه

تعداد دکمه‌های سرآستین هم می‌تواند به آن‌ ویژگی جدیدی ببخشد. برای مثال سرآستین‌های تک دکمه اغلب کلاسیک هستند و برای پیراهن‌های استاندارد و بیزینس بیشتر استفاده می‌شوند. سرآستین‌های دو دکمه مدرن‌تر هستند و گاهی برای افزودن کمی جذابیت به استایل یکی از دکمه‌ها بسته نمی‌شود. اگر سرآستین سه دکمه باشد حسی کاملا مدرن و فانتزی به استایل خواهد بخشید.

سرآستین در پیراهن مردانه

نکاتی درباره‌ی اندازه‌ی سرآستین پیراهن مردانه

میزان گشادی سرآستین باید براساس میزان راحتی شما سنجیده شود. به‌طور تقریبی، گشادی سرآستین باید حدود 4 سانتی‌متر بیشتر از اندازه دور مچ باشد. در این اندازه میزان روی هم آمدن دوطرف سرآستین برای بسته‌شدن دکمه درنظر گرفته شده است. اگر می‌خواهید اکسسوری و ساعت شما دیده شود سراغ سرآستین‌های گشادتر یا قابل تنظیم بروید. حتی ممکن است کت بلیزر مدرنی بپوشید که آستین‌های تنگی دارد و لازم باشد کمی سرآستین را با دکمه اضافه تنگ‌تر کنید.

سرآستین در پیراهن مردانه

بسیاری از آقایان تصور می‌کنند که آستین کت نباید کوتاه‌تر از آستین پیراهن باشد اما در این مورد هم یک قاعده کلی وجود دارد. سرآستین فرانسوی می‌تواند 1.5 تا 2.5 سانتی‌متر از آستین کت بیرون بزند، مثلا اگر حدودا لبه‌ی آستین کت وسط دکمه سردست قرار بگیرد، اندازه بسیار مناسبی است. در آستین‌های دکمه‌دار این اندازه 0.5 تا 1.25 سانتی‌متر است. به‌طور کلی اگر سرآستین تنگ باشد و روی مچ سفت شود، بالاتر از خط مچ قرار می‌گیرد و ممکن است از آستین کت بیرون نزند.

سرآستین در پیراهن مردانه

خط انتهایی سرآستین پیراهن مردانه نباید بالاتر از استخوان مچ باشد و از طرفی اگر روی دست را بپوشاند، ظاهری شلخته به استایلتان خواهد داد.

سرآستین در پیراهن مردانه

اگر استایلی رسمی و نیمه‌رسمی دارید و اغلب اوقات پیراهن مردانه می‌پوشید، نکاتی که در این مقاله خواندید مطمئنا برایتان کاربردی خواهد بود.

منبع : مجله اینترنتی مدوپیا

نظر بدهید