زندگینامه ژان لانون طراح لباس
کافه خواندنی

زندگینامه ژان لانون طراح لباس

2.5Kبازدید

ژان لانوَن (که به اشتباه لانوین و لنوین نیز گفته می شود) یک طراح فرانسوی است که در سال 1889 برند خود را راه‌اندازی کرد. لباس‌های لانون به‌خاطر رنگ‌های خاص و مدل ویژه‌ی کمر آنها معروف بود. این برند در سال 2014، به مناسبت 125سالگی‌اش، که این برند را به قدیمی‌ترین خانه‌ی مد تبدیل می‌کرد، جشن گرفت. لانون از جمله تأثیرگذارترین طراحان دهه‌ی 19 و 20 است.

زندگینامه ژان لانون طراح لباس

ژان لانون در سال 1867 در پاریس متولد شد. او بزرگترین فرزند، در بین نه برادرش بود. وی از سال 1883 در زمینه‌ی ساخت کلاه زنانه به کارآموزی پرداخت و در سال 1885 کارگاه خودش را با سرمایه‌ی یکی از مشتریانش باز کرد. در سال 1889، لانون اولین بوتیک کلاه فروشی خود را افتتاح کرد.

زندگینامه ژان لانون طراح لباس

او در سال 1895 با اشرافزاده‌ای ایتالیایی به نام “امیلیو دی پییِترو” (Emilio Di Pietro) ازدواج کرد و حاصل آن، دختری به نام “مارگارت” (Marguerite) بود. ژان زمان و انرژی زیادی را صرف منقوش کردن طرح گل مینا بر لباس‌های دخترش می‌کرد چراکه معنی نام مارگارت به فرانسوی همان گل مینا است.

زندگینامه ژان لانون طراح لباس

آغاز کار حرفه‌ای لباس

عده‌ی بسیاری ژان را به‌خاطر طراحی لباس‌های دخترش مورد تحسین قرار دادند و او متقاعد شد تا کار طراحی لباس خود را در مقیاسی بزرگتر ادامه دهد و در سال 1908 اولین کاکشن لباس بچه‌گانه‌ی خود را به اتمام رسانید.

زندگینامه ژان لانون طراح لباس

افتخاراتی که کسب کرده بود مورد تأیید همگان بود و این باعث شد که در همان سال از همان کالکشن نسخه‌ای زنانه به بازار ارائه کند که توسط مجله‌ی وُگ مورد بررسی قرار گرفت.

توسعه در کار

در سال 1911 او اولین کالکشن لباس عروس‌اش را رونمایی کرد و در ادامه، کالکشنی از پوست و خز را در سال 1913 به بازار عرضه کرد. در سال 1915 لانون تولیداتش را در نمایشگاه “World’s Fair” در سانفرانسیسکو به نمایش گذاشت که مدرکی بر فعالیت‌های بین‌المللی اوست.در سال 1924 ژان طیفی از عطرها را ارائه داد که در بین آنها عطر “My Sin” خیلی سریع برای او موفقیت چشم‌گیری به ارمغان آورد (مخصوصاً در بازار آمریکا).

زندگینامه ژان لانون طراح لباس

در اواسط دهه‌ی 20، خانه‌ی مد لانون بدیل به یک فرمانروایی در دنیای فشن شد. دو فروشگاه جدید باز شده بود و در 23 آتلیه‌ی لانون حدوداً 800 کارمند مشغول به کار بودند و یک کارخانه‌ی رنگ مو نیز تأسیس کرد. در سال 1926، خط تولید لباس‌های مردانه را نیز راه‌اندازی کرد.

نگاه دقیق‌تر به فعالیت‌های لانون

ژان لانون استعدادی طبیعی و درونی برای تجارت و طراحی لباس داشت. در نگاه اول تمام حرکات او حساب شده به‌نظر می‌رسید و با منطقی شفاف و به دور از خطا ارزشیابی می‌شد که شامل: ابداع خط تولید لباس کودکان و به‌وجود آوردن یک بازار جدید، نشان دادن رابطه‌ی مادر و دختری در تبلیغات و لوگوی کمپانی، عطرهایش، استفاده از رنگ‌های خاص مانند آبی لانون (Lanvin Blue)، ارائه‌ی خط تولید لباس عروس، لوازم خانگی و در نهایت خط تولید لباس مردانه.

زندگینامه ژان لانون طراح لباس زندگینامه ژان لانون طراح لباس

داستان پشت خانه‌ی مد لانون، در واقع داستان بزرگترین عشق او، دخترش (مارگارت) است. خانه‌ی مد همزمان با دخترش رشد پیدا کرد و آرزوها و انتظارات دخترش را دنبال کرد. اول به عنوان یک کودک؛ و بعد به عنوان یک زن. لوگوهای شرکت، گل‌های طراحی شده مخصوص، عطر محبوب و  رنگ خاص آبی، همه تقدیم به مارگارت شدند.

آبی لانون

اگر ژان قادر به پیدا کردن رنگ مورد نظرش نبود، آن را می‌ساخت.در طی یک سفر به “Tuscany”، ژان کارِ “ّFra Angelico” را نظاره کرد. رنگ آبیِ عالی، روشن، تیز و خالصی را که نقاش استفاده کرده بود تحسین کرد. از آنجا بود که ژان تصمیم گرفت از این رنگ به عنوان تمِ اصلی لباس‌ها و کالکشن‌هایش استفاده کند. این رنگ تبدیل به رنگی خاص و ممتاز شد و توسط لانون مورد استفاده قرار گرفت. نام آبی لانون به این خاطر بود که به آن تعلق گرفت.

زندگینامه ژان لانون طراح لباس

به‌دنبال آن رنگ “سبزِ ولازکوئز” (Velazquez green) به افتخار نقاش اسپانیایی و رنگ “صورتیِ پلیگناک” (Polignac pink) به افتخار ازدواج دخترش با کنت پلیگناک به‌وجود آمدند. تمایل ژان به رنگ‌های خاص برای خانه‌ی مد، او را به سوی باز کردن کارخانه‌ی رنگ‌مو سوق داد.

جانشینانِ ژان لانون

ژان در سال 1946 درگذشت و دخترش، مارگارت، که اکنون به نام “Marie Blanche” شناخته می‌شود، ریاست خانه‌ی مد لانون را به عهده گرفت.در سال 1950، “Antonio Castillo” طراح ارشد خانه‌ی لانون شد و در سال 1963، جای خود را به “Jules-Francois Crahay” داد. در سال 1985 “Maryll Lanvin”، همسرِ “Bernard Lanvin” طراح مجموعه شد و پس از آن “Claude Montana” در سال 1989 جایگزین شد. در سال 2001 این برند توسط “Shaw-Lan Wang” خریداری شد و “Alber Elbaz” به عنوان کارفرمای خلاق این مجموعه استخدام شد. وی در گذشته در برند “Geoffrey Beene” مشغول به کار بود و در طرح عطرِ “Rive Guache” برای ایوسن‌لوران نیز فعالیت کرده بود.در سال 2014 لانون به‌خاطر فعالیت 125 ساله‌اش که او را تبدیل به قدیمی‌ترین خانه‌ی مد کرده بود، جشن گرفت.

زندگینامه ژان لانون طراح لباس

در اکتبر سال 2015، Elbaz، جدایی ناگهانی خود را از این برند اعلام کرد و پیشنهادِ بازبینی در زمینه‌ی فعالیت و آینده‌ی این برند را داد. در مارچ سال 2016، “Bouchra Jarrar” به عنوان کارفرمای هنری کالکشنِ زنانه‌ی این برند تعیین شد.

 

منبع:مدوپیا

نظر بدهید