فواید دوش آب سرد
کافه سلامت

روشی سرد برای رضایت از زندگی

1.29Kبازدید

دوش آب سرد دقیقاً مثل یک شوک ضعیف و گسترده در بدن عمل می‌کند. در چنین وضعی، ترشح آدرنالین افزایش می‌یابد و جریان خون رسانی به طرز قابل توجهی تقویت می‌شود، چون با سرد شدن پوست، مغز به قلب فرمان می‌دهد که برای بازگردانی حرارت مورد نیاز، خون بیشتری به لایه‌های زیرین پوست ارسال کند. چون پوست بیرونی‌ترین عضو بدن است تمام اندام‌ها نیز در مسیر این خون رسانی منتفع می‌شوند.

فواید دوش آب سرد

کل درس این است: با آب سرد دوش بگیرید؛ جمله‌ای منسوب به بوعلی سینا، پزشک نامدار ایرانی است که می‌گوید: در عجبم که زندگان با آب گرم استحمام می‌کنند و نمی‌میرند و مرده‌ها را با آب سرد می‌شویند و زنده نمی‌شوند!

تمام مطالعاتی که در سال‌های اخیر توسط مراکز معتبر علمی و دانشگاهی در جهان انجام شده، بر فواید بی همتای استحمام با آب سرد صحه می‌گذارند. در برخی کشور‌های اسکاندیناوی کودکان را در استخر‌های آب سرد قرار می‌دهند تا بدن شان به زندگی در هوای سرد عادت کند.

فواید دوش آب سرد

چگونه؟

نیازی نیست کل فرایند استحمام با آب سرد انجام شود؛ می‌توانید با آب گرم متعارف حمام کنید و در انتها با آب سرد دوش بگیرید، بدین ترتیب که زیر دوش بروید و آب را آرام آرام سرد کنید و ۳۰ ثانیه تا ۳ دقیقه زیر آب سرد بمانید.
در ابتدا، برایتان سخت خواهد بود و تنها چند ثانیه خواهید توانست زیر آب سرد دوام بیاورید، این طبیعی است و هر بار قدرت بیشتری برای ایستادن زیر دوش آب سرد خواهید داشت: هر چه طولانی تر، بهتر.

روش دوم که بیشتر برای درمان افسردگی و اضطراب از آن استفاده می‌شود و حتی در برخی مواقع جایگزین الکتروشوک نیز هست، این است: ۵ دقیقه با آب گرم ۲۰ درجه دوش بگیرید و سپس به مدت ۲ دقیقه با آب سرد ۳ درجه ای.

اگر برایتان خیلی سخت است، چند بار نخست، فقط پاهایتان را با آب سرد بشویید و رفته رفته عادت کنید به شستن اندام‌های فوقانی.
شستن پا‌ها با آب سرد، حداقل لازم است؛ در خروجی حمام‌های سنتی، همواره حوض کوچکی از آب سرد وجود داشت تا افراد هنگام خروج، پاهایشان را داخل آن بگذارند.

درباره کودکان نیز از همان دوران کودکی آن‌ها را با آب ولرم استحمام کنید و پایان حمام شان را با کمی آب سرد – نه خیلی سرد – همراه کنید.

فواید؟

دوش آب سرد دقیقاً مثل یک شوک ضعیف و گسترده در بدن عمل می‌کند. در چنین وضعی، ترشح آدرنالین افزایش می‌یابد و جریان خون رسانی به طرز قابل توجهی تقویت می‌شود، چون با سرد شدن پوست، مغز به قلب فرمان می‌دهد که برای بازگردانی حرارت مورد نیاز، خون بیشتری به لایه‌های زیرین پوست ارسال کند. چون پوست بیرونی‌ترین عضو بدن است تمام اندام‌ها نیز در مسیر این خون رسانی منتفع می‌شوند.

همچنین آنتی اکسیدان “گلوتاتیون” نیز افرایس می‌یابد؛ “گلوتاتیون” نوعی آنتی‌اکسیدان آنتی اکسیدان هاست و باعث می‌شود آنتی اکسیدان‌های دیگر در بدن پایدار باشند.
آنتی اکسیدان‌ها از سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. (رادیکال‌های آزاد از مصرف مواد شیمیایی، سیگار، آلودگی هوا، اشعه‌ها و امواج شکل می‌گیرند.)

فواید دوش آب سرد

بنابر این استمرار دوش آب سرد منجر می‌شود به؛

۱ – کاهش قطعی و آشکار بسیاری از افسردگی‌ها و افزایش احساس رضایت
۲ – بهبود سندرم خستگی مزمن و افزایش سرزندگی
۳ – تقویت قدرت دفاعی بدن در برابر بیماری‌ها از سرما خوردگی تا برخی سرطان‌ها (در یک تحقیق ثابت شد افرادی که به طور متوسط یک دقیقه پایانی حمام خود را دوش آب سرد می‌گیرند تعداد روز‌هایی که در سال بیمار هستند، ۳۰ درصد کاهش یافته است.)
۴ – افزایش اراده (چون ایستادن زیر دوش آب سرد، سخت است و لذا دوش آب سرد، تمرین اراده است و در نهایت به تقویت آن منجر می‌شود. در برخی دانشکده‌های نظامی جهان، گرفتن دوش آب سرد روزانه، اجباری است.)
۵ – بهبود سلامت پوست
۶ – بهبود روند سم زدایی از بدن (ترکیبات سمی دارای رادیکال آزاد در بدن پس از ترکیب با گلوتاتیون از بدن خارج می‌شوند.)

چه زمانی؟

بهترین زمان برای دوش آب سرد، صبح است. در ساعات پایانی شب بهتر است استحمام نکنید، چون بدن مرطوب زیر لحاف و پتو، مستعد پرورش انواع باکتری‌ها و قارچ‌ها است.
اگر بتوانید هر روز صبح دوش آب سرد بگیرید، بسیار عالی است.

آیا در روز‌های سرد زمستانی هم دوش آب سرد بگیریم؟

پاسخ مثبت است. دوش آب سرد می‌تواند مقاومت بدن در برابر سرما را افزایش داده و از سرما خوردگی جلوگیری کند. البته بعد از حمام خشک کردن بدن و در معرض سرما قرار نگرفتن بسیار مهم است. آب سرد تفاوت بسیاری با هوای سرد دارد.

نکته ۱

اگر بیماری (به ویژه بیماری قلبی) یا وضعیت بدنی خاصی دارید (مثل بارداری)، حتما درباره دوش آب سرد با پزشک خود مشورت کنید.

نکته ۲

در استخر، بلافاصله بعد از سونا یا جکوزی گرم، داخل آب سرد نپرید؛ کمی فاصله دهید و ابتدا پاهایتان را داخل حوضچه آب سرد قرار دهید تا از وارد آمدن شوک شدید به بدن جلوگیری شود.

تأکید پایانی

دوش آب سرد، یکی از راه‌های بهتر شدن زندگی است؛ آن را انجام دهید و به دیگران هم توصیه کنید؛ بچه هایتان را نیز عادت دهید.

 

منبع : سواد زندگی

نظر بدهید