روانشناسی بالینی چیست
کافه سلامت

روانشناسی بالینی چیست

880بازدید

روانشناسی حوزه های مختلفی داشته و همین موضوع باعث شد تا افرادی که در حوزه روانشناسی درس خوانده و مطالعه می کنند، می توانند متناسب با سلیقه و علایق خود به سراغ هر یک از این حوزه ها رفته و در آن فعالیت کنند. موضوعی که باید بدانید این است که روانشناسی بالینی در واقع شاخه ای از روان شناسی است که در آن پیش بینی و درمان ناهنجاری ها، ناتوانی ها، آشفتگی های شناختی، هیجانی، زیست شناختی، اجتماعی و… مورد بررسی قرار گرفته، پرداخت شده و در آن تلاش می شود تا این موارد را برطرف کنند.

اگر بخواهیم با مثالی روانشناسی بالینی به شما معرفی کنیم در واقع می توان گفت که افرادی که در حوزه روانشناسی بالینی فعالیت می کنند مانند تور لیدرهایی هستند که شما را هدایت می کنند .برای مثال در روانشناسی بالینی روانشناس قلق ها و تکنیک های به دست آوردن آرامش را به شما می گوید و تور لیدر قلق هایی که در خرید تور مشهد به شما گفته نمی شود را می دانند و به این مسئله تسلط دارند که چگونه می توان اقدام به خرید یک تور حرفه ای کرد را به شما توضیح می دهد..

روانشناسان بالینی در حقیقت اطلاعات فوق العاده ای در رابطه با ناهنجاری و آشفتگی های روانشناسی داشته و همین موضوع باعث می شود تا افرادی که با مشکلات روانشناختی مواجه هستند، برای حل مشکلات خود به سراغ این دسته از روانشناسان بروند و از آن ها کمک بگیرند.

 

روانشناس بالینی چیست؟

یکی از سوالات بسیار مهمی که مطرح می شود این است که روانشناس بالینی به چه کسی گفته می شود و این فرد چه کارهایی انجام می دهد.

در پاسخ به این سوال باید گفت که روانشناس بالینی کسی است که در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا این شاخه را انتخاب کرده و سپس اقدام به تحصیل در گرایش روانشناسی بالینی می کنند.

این دسته از افراد قادر هستند تا اقدام به حل مشکلات گوناگونی روانی افراد کنند. در حقیقت می توان گفت که افرادی که با مشکلات روانشناسی و روانشناختی مواجه هستند، برای حل مشکل از خود باید از روانشناس بالینی کمک بگیرند.

موضوع مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که کسی می تواند به عنوان روانشناس بالینی فعالیت کند که در این حوزه دوره های مختلف را گذرانده و اطلاعات فوق العاده ای را به دست بیاورد. در حقیقت یکی از شاخه های بسیار سخت و کلیدی رشته روانشناسی، روانشناسی بالینی است و افراد نخبه که رشته روانشناسی انتخاب می کنند تنها قادر خواهند بود که در مقاطع بالاتر به سراغ روانشناسی بالینی بروند.

در تاریخ علم روانشناسی روانشناسان مهم و تاثیر گذاری در طبقه بندی روانشناسی بالینی تحقیق و فعالیت می کردند و در واقع دانسته ها، آزمون ها و تحقیقات این دسته از افراد است که باعث شکل گیری روانشناسی بالینی به صورت آکادمیک شده است.

روانشناسی بالینی چیست

کار روانشناس بالینی چیست

یکی از سوالاتی که مطرح می شود این است که روانشناسی بالینی در حقیقت چه کاری انجام می دهد. اگر بخواهیم به صورت دقیق کار روانشناس بالینی را به شما معرفی کنیم باید گفت که فعالیت این دسته از روانشناسان به نحوی است که آن ها با کاربرد اصول روانشناختی به منظور تشخیص و درمان مشکلات گوناگون آشنا شده و اقدام به حل مشکلات افراد می کنند.

از مهم ترین فعالیت هایی که روانشناسان بالینی انجام می دهند، می توان به حل و درمان بیماری های روانی، بزهکاری نوجوانان، اعتیاد، رفتارهای مجرمانه، عقب ماندگی ذهنی، کشمکش های خانوادگی، کشمکش های زناشویی و… اشاره کرد. روانشناسان بالینی تمام تلاش خود را می کنند تا تمامی دانسته های این موضوع را به ورطه عمل کشانده و به صورت کاربردی از دانسته های خود استفاده کنند.

 

نظر بدهید