رفتار پرخاشگرانه در نوجوانان….
کافه سلامت

رفتار پرخاشگرانه در نوجوانان…

2.06Kبازدید

یکی از مواردی که والدین را نگران می کند و سوال می پرسند و مرتبا به دنبال راه حل هستند پرخاشگری در نوجوانان است.
دلایل این مورد را باهم بررسی می‌کنیم..

دلایل فراوانند و اما چرا این رفتار در نوجوانان بروز می‌کند ؟

یکی از عوامل تاثیر گذار رفتار تند پرخاشگرانه و عصبی ما والدین در دوره ی کودکی آنهاست اگر ما در برابر رفتارهای کودکانه ولی پراز شیطنت آنها رفتار تند نشان دهیم فریاد بکشیم یا حتی توهین کنیم آنان یاد می گیرند که مانند پدر و مادرشان در برابر هر رفتاری که  مطابق میل آنها نباشد  می‌توانند رفتاری تند و خشن نشان دهند چون دیده اند که پدرو مادر با این روش با آنها برخورد کرده و تاحدودی نیز با اعمال ترس و خشونت به نتیجه میرسند.
پس به گذشته برگردیم و ببینیم با آنهاچه کرده ایم .

رفتار نوجوان در مدرسه…

والدین می پرسندکه در مدرسه نوجوان ما با دوستان و همکلاسی هایشان مرتبا بر سر مسایل جزیی درگیری و خشونت از خود نشان می دهند. حتی گاها با معلمان در مدرسه نیز به مشکل بر میخورند. من در مقالات قبل نیز موکدا تاکید کرده ام در خانه محیط امن فراهم کنیم بدور از تنش دعوا توهین و درگیری.

وقتی فرزند می‌بیند که ما در برابر مسایل مختلف رفتاری صبورانه و منطقی داریم (اگر شده حتی به ظاهر ) طبیعتا راه مقابله با مشکلاتش رادر صبر  و منطق می‌بیند و کمتر در خانه و مدرسه رفتار تند نشان می دهد.به نوجوان اعتماد به نفس بدهیم در مورد دوست یابی راهنمایی شان کنیم و احترام به معلم را به او بیاموزیم .

حتما در جلسات اولیا و مربیان در مدارس شرکت کنید و از مشاوران در آنجا کمک حرفه ای برای برخورد صحیح با فرزندتان بگیرید.حضور شما بطور منظم به دلایل مختلف در مدرسه به دانش آموز تان  می‌فهماند که برای او ارزش قایل هستید به درس و رفتار او توجه دارید و این خود می شود یک انگیزه عالی برای اینکه نوجوان تان در مدرسه و درس موفق تر عمل نماید.

احترام در فرهنگ ما…

آموزش احترام به بزرگترها ها حتی کوچکتر ها و معلمان را به طور مشخص هرروزه به نوجوان گوشزد کنید او باید احترام ببیند تا احترام بگذارد.
در فرهنگ غنی ما ایرانیان همیشه احترام اهمییت بالای داشته و دارد پس وقتی من نوعی به فرزندم احترام میگذارم اونیز می آموزد که من بعنوان مادر و یا پدر قابل احترام هستم و طبیعتا با این روش برخورد صحیح ما در مدرسه نیز محترمانه تر رفتار خواهد کرد و‌کمتر والدین شاهد رفتار های غیر معقول فرزند در مدارس می شوند.

عدم اعتماد به نفس..

عامل مهمی که باعث مشکلات رفتاری نوجوان در مدارس می شود نداشتن اعتماد به نفس و سرکوب شدن و انتقاد بیش ازحد و کنترل شدید والدین است که باعث فشار روانی بر نوجوان شده و این مسئله باعث بروز رفتار های خشن و غیر قابل کنترل درآنان می شود.

دانش آموزی که دراین شرایط بد یا سخت گیرانه رشد می‌کنند قاعدتا در امور درسی نیز موفقیت زیادی کسب نمی کنند و این مورد نیز می تواند دانش آموز نوجوان را تحت فشار قرار دهد و خود را کمتر از همکلاسی هایش احساس کند .

والدین عزیز باید در خانه آنها را تشویق به رفتار شایسته در همه جا کنید و اگر در امور تحصیلی ناموفق هستند بجای سرکوب و اهانت و دادن صفات بد به آنان سعی کنید در تقویت دروس به او کمک کنید و درصورت لزوم در کلاس های فوق العاده ی  درسی برای پیشرفت تحصیلی برای تقویت روحیه شخص او را شرکت دهید .

و اما نکته مهم و قابل تذکر…

با نوجوان تان مهربان باشید و به او احترام بگذارید به احساساتش پاسخ به موقع و دوستانه‌ بدهید و مطمین باشید نتیجه خواهید گرفت .
با سپاس

نویسنده: اعظم عسگری

نظر بدهید