راهنمای جامع انتخاب کاپشن پـَــــر
مدل لباس مردانه

راهنمای جامع انتخاب کاپشن پـَــــر

1.33Kبازدید
چرا کاپشن‌های پَــــــر؟!

بسیاری از زمان های چرت های سبکِ بدون کیسه خواب، رفتن به دل جنگل ها برای ماجراجویی و کوهنوردی های سبک ما، به همراهی یک سری تجهیزات سبک و کاربردی سپری میشود که از جمله ی مهمترین آنها میتوان به کاپشن پَـــر اشاره کرد.بعد از کفش همانگونه که در مقاله های پیشین بدان اشاره کردیم، مهمترین بخش تجهیزات ما کاپشن و لباس های رویی هستند. یک پوشش خوب میتواند به راحتی به جای اینکه زمستانی با خداحافظی با ورزش های فضای باز برایمان تداعی کند،یادآور جمله ی “یک زمستان لذت بخش!!…” باشند.

آیا واقعا این کاپشن ها از پر ساخته میشوند؟!

پاسخی که میخواهم به این سوال بدهم کمی شگفت آور خواهد بود، زیرا پاسخ هم بله و هم خیر است!خیر به این دلیل که درواقع این کاپشن ها عموما از Down یا همان کرک طبیعی پرندگان ساخته میشوند که با پَــر تفاوت زیادی دارد. اشتباها درزبان فارسی به همه ی انواع آن ها کاپشن پَــر گفته میشود ، البته روشن است که کرک و پر باهم تشابه زیادی دارند و هر دو بر پوست پرندگان برای محافظت در برابر سرما و گرما تعبیه شده اند، اما اساسا یکی نیستند. پَـــــر خارجی ترین لایه ی روییده بر پوست پرنده است و با چربی رویش، ضد آب بودن بدن پرندگان را سبب میشود. ساختار منظم و دقیق واسکلت بندی مناسب خود را داراست.

راهنمای جامع انتخاب کاپشن پـَــــر

کُــرک یک لایه ی فوق العاده سبک و نرم که بین پوست و پَــر پرنده‌هایی مانند اردک و غاز قرار گرفته است. خاصیت عایق بودن به پوست پرندگان میبخشد.عموما کرک بکار رفته برای این کاپشن ها از اُردک و غاز تهیه میشوند که آنها را قادر میسازند در دماهای بسیار پایین و سرد در حد انجماد هم دوام بیاورند. و البته از این نظر تشابهاتی که بین کرک و پر وجود دارد دلیل جواب بله به سوال بالا است.رنگ کرک معمولا سفید یا خاکستری است و حباب مانند است. کرک که با پَــر پرندگان فاصله ی کمی دارد و رویه ی آن چرب است،در این قسمت لایه ی رویی کرک ها به بدن پرندگان خاصیت ضد آب بودن و خیس نشدن میبخشد. کرک ها ساختار نامتقارن مرکزی دارند که اجزای آنها از مرکز پراکنده شده اند.

کرک ها میان خود حباب هایی از هوا را به دام می اندازند. این حباب ها به حدی کوچک و با تعداد زیاد هستند که لایه ی عایقی از هوا در اطراف خود بوجود می آورند. هدف از استفاده از این الیاف در کاپشن های کوهنوردی این بوده است که متخصصین و طراحان هوای به دام افتاده بین اجزای کرک ها را بعنوان لایه ی ایزوله بین بدن کاربر و هوای سرد بیرون قرار بدهند. و در این کار بسیار موفق بوده اند. ساختار کرک ها بهترین و مناسب ترین گزینه برای ساخت کاپشن های پَــر است چرا که بسیار سبک و انعطاف پذیر هستند و بشدت بدن کاربران آنها را در شرایط دشوار جوی گرم نگه میدارد.

ویژگی های یک کاپشن پَـــر مناسب
  • گرمی

ساختار کرک ها بشدت یک حصار هوایی ایجاد میکند و این باعث میشود بدن کاربران از دریافت هوای سرد بیروندر امان بماند. در میان کرک های موجود در بازار که با Down شناخته میشوند، آنکه متعلق به غاز است از تمامی مدل های موجود گرمتر و مرغوب تر است.

  • قابلیت بسته بندی

تمام خاصیت هایی که کرک ها را گرم و نرم میکنند ، دقیقا همان ها باعث قابلیت فشرده سازی خیلی خوب آنها میشوند. علاوه بر این مزیت ها، کاپشن های اصطلاحا پَــر را از جنس های پلاستیکی بسیار نازک و مقاوم میسازند تا راحتتر بسته بندی بشوند.

  • مقاوم بودن در برابر آب

تقریبا میتوان گفت که تمام خصوصیات مربوط به ضدآب بودن و اصول اولیه ی لباس های زمستانی مانند ضد باد بودن، در این کاپشن ها رعایت میشود. و این به خودی خود بر خاصیت ضدآب بودن کرک افزوده و آن را کاراتر برای کاربران خواهد نمود.

عایق بندی: الیاف مصنوعی در مقایسه با پر

اولین و مهمترین تصمیمی که باید در  زمان خرید کاپشن خود داشته باشید توجه به این نکته است که در وهله ی اول شما میخواهید کاپشن پر خریداری کنید یا الیاف مصنوعی مشابه آن را؟!اینکه کاپشن های پر نسبت به وزنشان بسیار گرمتر از سایرین هستند و راحتتر و بهتر بسته بندی میشوند بر کسی پوشیده نیست. اما نکته ی منفی در مورد این کاپشن ها اینست که وقتی که خیس بشوند حالت اولیه ی خود را از دست میدهند و این حتی میتواند به معنای از دست دادن قدرت گرم نگه داشتن بدن فرد هم باشد.

الیاف پلاستیکی مصنوعی به نسبت قبلی وزن بیشتری دارند و هرچه گرمای بیشتری به بدن ببخشند وزن آنها به شدت افزایش می یابد. در مورد بسته بندی این نوع از کاپشن ها هم باید ذکر کنم که به خوبی بسته بندی نمیشوند یا اینکه نسبت به انواع پَــر، فضای بیشتری میگیرند. اما نکته ی بسیار مهم در مورد این کاپشن ها اینست که حتی در زمان خیس شدن هم میتوانند به خوبی از بدن در برابر سرما محافظت نمایند. شستشوی این کاپشن ها راحت تر است و بعد از شستشو هیچ تغییری در بافت آنها احساس نمیشود. در حالیکه ر مورد کاپشن های پَــر باید دقت زیادی برای شستشوی آن با روش های خاص به خرج داد تا بتوان آن را سالم و صحیح نگهداری کرد.

منبع: کوه مارکت

نظر بدهید