راز پاکسازی پوست در ۵ ویتامین 2
کافه سلامت

راز پاکسازی پوست در ۵ ویتامین

1.29Kبازدید

مدت هاست که مشخص شده است ویتامین ها در سیستم ایمنی و استخوان های سالم نقش دارند. اما، در مورد پوست چطور؟ آیا یک مکمل نیز میتواند به درمان لکه های روزانه کمک کند و عمر پوست شما را طولانی تر کند؟

بله قطعا می تواند! مراقبت از پوست با ویتامین ها مرسوم است و دلایل خوبی برای این امر وجود دارند.

راز پاکسازی پوست در ۵ ویتامین

ویتامین های مفید برای پوست

ویتامین C

این ویتامین کلید مراقبت از پوست در برابر پیری است، ویتامین C نه تنها به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک میکند، بلکه برای پوست شما فشردگی، سفتی و شفافیت نیز به ارمغان می آورد، در عین حال ناهمواری پوست را نیز از بین میبرد. سعی کنید به دنبال سرم ها و مرطوب کننده هایی باشید که ” به صورت پمپی هستند و در محفظه ای بدون هوا نگهداری می شوند”. ظاهرا، حفظ پایداری ویتامین C دشوار است، به ویژه هنگامی که در معرض هوا قرار میگیرد. منابع خوب ویتامین C عبارتند از پاپایا، فلفل دلمه ای قرمز، کلم بروکلی، کلم پیچ، پرتقال، توت فرنگی و گل کلم.

ویتامین A

این ویتامین که معمولا رتینول نامیده میشود، تقریبا در تمام داروهای آکنه موضعی وجود دارد. بنابراین چه چیزی در پس این مکمل است؟ این ویتامین سلول های پوست شما را وادار میکند تا در چرخش باشند بدین معنی که سلول های جدید و تازه به سطح پوست رانده میشوند و پوست شما شادابی و طراوت خود را به دست می آورد. ویتامین A با سفت کردن پوست چین و چروک را کاهش خواهد داد. اما مراقب باشید، چرا که رتینول می تواند بسیار سخت باشد. از این سلول های تازه با لوسیون SPF حداقل ۳۰ مراقبت کنید! خوراکی هایی همچون سیب زمینی شیرین، هویج، سبزیجات تیره، طالبی، کاهو و زردآلو خشک از منابع خوب این ویتامین به شمار می آیند.

ویتامین D

معمایی در مورد ویتامین D وجود دارد. بدن ما به طور طبیعی ویتامین D تولید نمیکند. در واقع، برای تولید ویتامین D خودمان، ما باید در معرض مستقیم اشعه UV قرار بگیریم. بله درست است، بدون هیچ کرم ضد آفتابی، فقط نور مستقیم- از این رو نام مستعار این ویتامین “ویتامین آفتاب” است. دکتر دنیز گراس که چندین سال را صرف پژوهش در مورد رابطه این ویتامین با مراقبت پوست کرده است، توضیح میدهد که به نظر میرسد ویتامین D نقش بسزایی در ایجاد “پوست زیبا” ایفا میکند. براساس گفته های دکتر گراس و تحقیقات وی، سطح کافی ویتامین D  پوست در “به حداقل رساندن آکنه، افزایش کشش، تحریک تولید کلاژن، افزایش درخشندگی، و کاهش خطوط و پیدایش لکه های تیره کمک کننده است این ویتامین را می توان در مواد غذایی مانند ماهی آزاد، غلات غنی شده، شیر، تخم مرغ، قارچ، و تن پیدا کرد.

ویتامین E

این ویتامین برای مرطوب نگهداشتن پوست شما ضروری است. ویتامین E آنتی اکسیدان شناخته شده ای برای خنثی سازی رادیکال های آزاد، حفاظت کلاژن، و ترمیم پوست است. بدن ما هفت روز پس از مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین E (مانند توفو، اسفناج، آجیل، آووکادو، میگو، روغن زیتون و بروکلی پخته شده) به طور طبیعی این ویتامین را که در سطح پوست ما را به صورت یک ماده روغنی پنهان است، ترشح میکند. این ویتامین لایه ای محافظ بر روی سطح پوست ما ایجاد میکند. سعی کنید در صورت امکان به جای مصرف مکمل این ویتامین را بطور طبیعی در رژیم غذایی خود قرار دهید. به نظر میرسد مطالعات مزایای دراز مدت مکمل ویتامین E را تایید میکنند، اما مطالعات اخیر حاکی از برخی واکنش های شدید به این مکمل هستند . حتما پیش از خرید مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

ویتامین K

با مصرف این ویتامین در رژیم غذایی خود با پف (حلقه) زیر چشم خداحافظی کنید. ویتامین K به کنترل انعقاد خون و سیستم گردش خون شما که یکی از دلایل اصلی پف زیر چشم است، کمک میکند. استفاده موضعی از آن نیز می تواند به برجسته شدن رگ ها کمک کند. ممکن است این ویتامین حاوی رتینول نیز باشد، که پوست را سفت تر میکند و به شفافیت لایه زیر چشم کمک می کند. منابع بسیار خوب این ویتامین عبارتند از کلم پیچ، اسفناج، کلم بروکلی، مارچوبه، اسفناج، بروکسل جوانه، و خربزه.

 

منبع: راستینه

نظر بدهید