حقایق آرایشی و بهداشتی بانوان 2
کافه سلامت

حقایق آرایشی و بهداشتی بانوان

1.33Kبازدید

استفاده از کرم های لاغری موثر است ؟

به دنبال مصرف مواد غذایی ، بیش از حد نیاز ، سلول های چربی یا ادیپوسیت ها بزرگ و تکثیر می شوند تا بتوانند چربی ها را درون خود ذخیره کنند . این سلول ها زیر پوست و بین اندام های داخلی جمع می شوند و تشکیل بافت چربی می دهند . کرم های لاغری از ذخیره چربی در بافت چربی زیر پوست پیشگیری می کنند و حالت زیباتری به پوست می دهند . البته راه حل های دیگری هم جز مصرف کرم های لاغری وجود دارد مثلا برخی از مواد مانند کافئین بخصوص وقتی صبح مصرف شوند ، سوخت و ساز چربی را بالا می برند . برخی دیگر مانند فلورید زین هم که در سیب وجود دارند، به خصوص اگر عصر مصرف شوند ، ذخیره ی چربی را کاهش می دهند . مشکل اصلی کرم های لاغری این است که باید به طور مرتب و روزانه مصرف شوند در غیر اینصورت چربی دوباره زیر پوست ذخیره می شود و حالتی نازیبا به آن می دهد .

حقایق آرایشی و بهداشتی بانوان

آیا اتوبرنزه ها مضرند ؟

اتوبرنزه ها از مرطوب کننده و شیر و DHA دی اکسیداستون که ماده اصلی اتوبرنزه هاست ساخته شده اند . DHA مولکولی است که از ذرت بدست می آید و در سطح بدن در تماس با اسیدهای امینه سلول های پوست ، باعث رنگی شدن سلول های مرده می شود . هر بار که حمام می روید سلول های مرده می ریزند و رنگ ناشی از اتوبرنزه ها هم از بین می رود . خود اتوبرنزه ها مضر نیستند بلکه این باور که درصورت استفاده از اتوبرنزه ها نیازی به استفاده از کرم ضد آفتاب یا هیچ نوع حفاظت دیگری درمقابل آفتاب نیست ، مشکل ساز می شود .

چرا گاهی پوستمان سریع تر برنزه می شود و این رنگ مدت بیشتری دوام دارد ؟

اواخر هر سال ، دوره تجدید سلولی کند می شود و بیش از ۲۱ روز ، زمان استاندارد ، لازم است تا سلول های اپیدرم که اشعه UV را جذب کرده اند و برنزه شده اند ، به سطح پوست برسند ، بمیرند و جای آنها را سلول های تازه و روشن بگیرد . به طور کلی ، پوست افرادی که به بلوغ رسیده اند ، نسبت به کودکان رنگ برنزه را مدت طولانی تر حفظ می کند .

چرا برخی از ریمل ها ضد آب هستند ؟

فرمول تهیه ریمل هر تولیدکننده ای متفاوت است . به طور کلی ریمل ها به دو گروه اصلی کلاسیک یا معمولی و واترپروف یا ضدآب تقسیم می شوند . ریمل کلاسیک ، مخلوطی از آب و موم های گیاهی است که به آن رنگ و پلیمرهایی افزوده می شودکه به آن حالتی کرمی با قابلیت کشسانی می دهد . در ریمل ضد اب به جای آب ، از حلال های قابل تبخیر استفاده شده است . مزیت این نوع ریمل بر ریمل کلاسیک این است که در صورت گریه کردن یا رفتن زیر باران یا شستن صورت ، پاک نمی شود و مژه ها را دانه دانه از هم جدا می کند و حالت زیبایی به آنها می دهد . برای پاک کردن ریمل کلاسیک ، آب و صابون کافی است اما برای پاک کردن ریمل های ضد آب باید از آرایش پاک کن های مخصوص که حاوی چربی و آب هستند ، استفاده کرد . این محلول ها را قبل از استفاده خوب به هم بزنید .

چرا شامپوهای بیولوژیک مانند سایر شامپوها کف نمی کنند ؟

بسیاری از افراد گمان می کنند شامپویی که بهتر کف می کند ، اثر پاک کنندگی بهتری دارد اما این باور اشتباه است زیرا کف شامپو ، موها را تمیز نمی کند بلکه مواد شوینده داخل آن است که چربی و کثیفی را از بین می برد . در شامپوهای بیو ، برعکس شامپوهای کلاسیک که در آنها سدیم لوریل سولفات روی چربی مو تاثیر می گذارد ، ماده ای به نام تانسیو که یکی از مشتقات شکر است ، وجود دارد . این ماده به اندازه سدیم لوریل سولفات موثر است اما کف کنندگی کمتری دارد . همیشه در هنگام خرید شامپوی سر خود و یا صابون مناسب و همچنین تشخیص لوازم آرایش تقلبی بسیار دقت کنید .

چرا برخی از عطرها پوست را تحریک می کنند ؟

برخی از ترکیب ها مانند انواع نگهدارنده ها یا روغن های گیاهی موجود در عطرها ، محرک هستند . لینانول، گرانیول و سیترونلول که هر سه از ترکیبات معطر گیاهی اند ، از محرک ترین مواد درون عطرها هستند که متاسفانه استفاده از آنها هنوز ممنوع نشده است . الکل نیز به ندرت می تواند باعث تحریک پوست شود . در صورتی که در اثر استفاده از عطر دچار علائم حساسیت می شوید ، می توانید با مراجعه به متخصص و انجام تست آلرژی ، دریابید به کدام ترکیب عطر حساسیت دارید . بهترین راه حل ، اسپری عطر روی لباس است تا ترکیبات آلرژی زا با پوستتان در تماس نباشند .

 

منبع : راستینه

نظر بدهید