تاریخچه برند زارا ZARA 1
کافه خواندنی

تاریخچه برند زارا ZARA

1.67Kبازدید

برند زارا یکی از مطرح ترین و ماندگارترین برندهای دنیا است. پشت این برند معروف فردی به نام آمانسیواورتگا قرار دارد که در مجله فوربز جز ثروتمندترین افراد دنیا معرفی گردید. وی علاوه بر زارا، مالک و مؤسس فروشگاه‌های برشکا، پول اند بر، ماسیمو دوتی و حدودا ده برند و فروشگاههای خرده فروشی پوشاک نیز می‌باشد.

آمانسیو به دلیل شرایط بد اقتصادی ادامه تحصیل نداد و در شهر لاکرونیا به عنوان پیک برای یک فروشگاه لباس فروشی مشغول به کار شد. پس از آن وی به عنوان دستیار پارچه فروشی و خیاطی کار کرد. وی با این تجربه کاری به این نتیجه رسید که با توجه به افزایش هزینه های پوشاک از مرحله طراحی تا کارخانه ها و فروشگاه ها، به فکر تحویل بدون واسطه محصولات برای کاهش هزینه ها افتاد.

تاریخچه برند زارا ZARA

او سال‌ها بعد، این استراتژی را با موفقیت بسیار در زارا پیاده کرد. هدف او از این کار، تحت کنترل داشتن تمام مراحل تولید به منظور کاهش هزینه‌ها و دستیابی به سرعت و انعطاف‌پذیری در تولید و تحویل بود.

زارا در حال حاضر در ۸۸ کشور دنیا نزدیک به ۲٬۱۰۰ فروشگاه دارد. دلیل اصلی پیشرفت سریع این برند ارتباط مستقیم با مردم است. استراتژی این شرکت استفاده از گروه طراحان به جای یک نفر است و با داشتن گروه بسیار قوی تحقیقاتی بازار با بررسی نوع پوشش افراد در کنفرانس ها، جشن ها و خیابان ها نیاز و درخواست مردم را تشخیص می دهند و در مرحله بعد به سرعت در مورد طراحی و انتخاب پارچه تصمیم‌گیری می‌کنند و در نهایت به سرعت اقدام به سرمایه گذاری و برش الگو میکنند سپس بلافاصله به بازار عرضه می گردد.

نکته قابل توجهی که در مورد برند زارا وجود دارد این است که زارا تقریبا بدون هیچ نوع تبلیغاتی رشد کرده است. زارا حتی یک اداره بازاریابی نیز نداشته و نسبت به راه‌اندازی کمپین‌های نمایشی، بر خلاف رقبای خود بی علاقه است. برخی بر این باور هستند که علت اصلی این موضوع این است که طراحان زارا بیشتر از اینکه دیزاینر باشند، مقلد مد هستند.

تاریخچه برند زارا ZARA

در سال ۲۰۱۰ اولین بوتیک اینترنتی محصولات زارا راه اندازی شد. مردم شش کشور اسپانیا، بریتانیا، پرتغال، ایتالیا، آلمان و فرانسه که بزرگترین بازارهای زارا را در بر دارند، می توانستند با انتخاب رنگ، اندازه، طرح و قیمت مورد علاقه ی خود، محصول مورد نظرشان را با همان قیمتی که در فروشگاهها عرضه می شد، خریداری کنند. همچنین مشتریان ۳۰ روز وقت دارند تا محصول خریداری شده را پس دهند. زارا بتدریج این سیستم را به کشورهای دیگری مانند اتریش، هلند، ایرلند، بلژیک و امریکا گسترش داد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که زارا بسیار دیر وارد بازار اینترنتی شد در حالی که مدیرعامل زارا، در این باره گفت: ما منتظر تقاضای مصرف کنندگان بودیم تا پس از آن وارد دنیای مجازی شویم.

محصولات

از سال ۲۰۰۷ زارا هم برای زنان و هم برای مردان لباس تولید می‌کند، هر کدام از بخش‌های پوشاک زنانه و مردانه این برند تقسیم می‌شوند، به پوشاک بالاتنه، پایین‌تنه، کیف، کلاه و کمر، زیورآلات، کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، لباس شب، لباس خواب، پوشاک کودکان و نوزادان و اجناس جانبی مانند دستکش، چتر، کیف پول، عطر و ادکلن و…در حال حاضر معیار اندازه بدن لباس‌های زنانه زارا به شماره ۱۲ آمریکا و ۱۴ بریتانیا یا اندازه‌های خیلی بزرگ نزدیک شده است.

منبع:چهارسو

نظر بدهید