برای کدام علامت‌های غیر عادی باید به پزشک مراجعه کنیم؟
کافه سلامت

برای کدام علامت‌های غیر عادی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

622بازدید

شاید شما هم اتفاقی و غیر عادی خر و پف کنید یا اینکه ریزش مو پیدا کنید و یا در مدفوع تان خون را مشاهده نمایید. ممکن است این علامت‌ها را نادیده بگیرید و پیش خودتان بگویید که خود به خود برطرف میشوند؛ اما باید سریع به پزشک مراجعه کرد تا پزشک با انجام عمل‌های مورد نیاز علت آن را بفهمد و راه درمانش را به شما بگوید.

گاهی ممکن است برخی علائم به ظاهر ساده و معمولی نشان دهنده مشکلی جدی در بدن باشد؛ بنابراین بهتر است هر علامت غیرعادی را به پزشک اطلاع دهید تا با بررسی و تشخیص به موقع، تا حد امکان از بروز بیماری‌های خطرناک پیشگیری شود. در این مطلب چند علامت را عنوان می‌کنیم که بهتر است با مشاهده آن‌ها به پزشک مراجعه کنید.

خر و پف

خر و پف جزو مسائلی است که معمولا نادیده و کم اهمیت جلوه می‌کند و اکثر افراد در این خصوص با پزشک صحبتی نمی‌کنند. با این حال این صدای ناخوشایند شبانه می‌تواند علامت وجود بیماری کمابیش جدی باشد. اگر خر و پف می‌کنید و در عین حال اضافه وزن دارید، از خستگی صبحگاهی رنج می‌برید و در طول روز خواب آلوده هستید، ممکن است که علامت غیرعادی خر و پف تان علامت آلرژی یا مشکلات دیگری باشد که باید توسط متخصص گوش، حلق و بینی مورد بررسی قرار بگیرد.

وزوز گوش

آیا در گوش هایتان صدا‌های غیرعادی می‌شنوید؟ البته گاهی ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض سروصدای شدید و یا سفر هوایی گوش‌ها صدا کنند. اما این مشکل به مرور برطرف می‌شود و جای نگرانی نیست. در عوض اگر این صدا‌های آزاردهنده خیلی زود برطرف نشوند، لازم است به پزشک مراجعه کنید. اگر وزوز گوش همراه با علائم دیگری مانند سرگیجه باشد، ممکن است علامت بیماری منیر باشد. وزوز گوش علامتی است که بررسی‌های تکمیلی انجام شود؛ بنابراین لازم است که به پزشک مراجعه شود.

ریزش مو و ناخن‌های شکننده

خیلی از افراد ناخن‌های شکننده و یا ریزش مو را مشکلی عادی تلقی می‌کنند. اما باید بدانید که این مشکلات باید جدی گرفته شوند؛ بنابراین باید با پزشک در این خصوص مشورت کنید، چون ریزش مو و ناخن‌های شکننده ممکن است نشان دهنده کمبود ویتامین‌ها و عناصر مغذی و همچنین وجود مشکلات هورمونی و حتی گوارش نامناسب و عدم جذب مواد مغذی باشد. توصیه می‌کنیم در صورت مشاهده این مشکلات به پزشک مراجعه کرده و آزمایش خون بدهید.

درد مفصلی یا درد‌های کمری که برطرف نمی‌شوند

برخی از افراد صبح با درد پشت، مچ یا گردن از خواب بیدار می‌شوند، اما آن را جدی نمی‌گیرند، چون تصور می‌کنند بدن شان خشک شده و به مرور که حرکت کنند نرم می‌شود. به همین دلیل این درد‌ها بی اهمیت تلقی می‌شوند.

افزایش یا کاهش وزن بی دلیل می‌تواند نشان دهنده مشکلات هورمونی (کم کاری یا پرکاری تیروئید)، عفونت پنهان یا سرطان باشد.

اما لازم است که درد مزمن کمر یا درد مفاصل مورد بررسی پزشکی قرار بگیرد، چون ممکن است از علائم آرتروز و همچنین پلی آرتریت روماتوئید یا یک بیماری خودایمنی باشد که گاهی دیر تشخیص داده می‌شوند. توصیه می‌شود که در خصوص درد‌های پشت یا مفصلی بدون علت مشخص که برطرف نمی‌شوند با پزشک مشورت کنید.

کاهش وزن یا افزایش وزن بدون علت

زمانی که صحبت از وزن به میزان می‌آید، همه به یاد زیبایی اندام می‌افتند. در حالی که افزایش یا کاهش وزن بی دلیل نباید نادیده گرفته شود، چون ممکن است نشان دهنده مشکل خاصی باشد. تغییر وزن بدون علت حتما باید توسط پزشک بررسی شود. این مسئله می‌تواند نشان دهنده مشکلات هورمونی (کم کاری یا پرکاری تیروئید)، عفونت پنهان یا سرطان و … باشد.

سردرد‌های مداوم

معمولا سردرد مسئله رایجی است و به همین دلیل نادیده گرفته می‌شود. خیلی از افراد سردردهایشان را به خستگی یا استرس و … نسبت می‌دهند و به همین دلیل نیازی به بررسی نمی‌بینند. اما این تفکر اشتباه است. اگر سردردتان بیش از ۱۵ روز تا سه ماه طول بکشد، پای مشکلی در میان است؛ بنابراین باید از ناحیه گوش، حلق و بینی، دستگاه عصبی و چشم‌ها مورد بررسی قرار بگیرید.

اختلال لحظه‌ای در بینایی لحظه‌ای

گاهی ممکن است خستگی، تماشای زیادی تلویزیون و یا نگاه ممتد به صفحه یارانه یا گوشی همراه باعث تار شدن موقت چشم‌ها شود. اما اگر غیر از این مواقع، به طور لحظه‌ای جلوی چشم هایتان تار می‌شود، بهتر است با پزشک مشورت کنید. این اختلال در بینایی می‌تواند علامت بروز تومور، عفونت، دژنراسیون ماکولای حاد و … باشد. در حالت کلی با مشاهده هر علامت غیرعادی و مداوم حتما به پزشک مراجعه کنید.

خون در مدفوع

به طور کلی مشاهده خون در مدفوع بر خلاف علائم دیگر باعث نگرانی می‌شود و فرد را به نزد پزشک می‌کشاند. اما در برخی موارد، فرد این مسئله را به بواسیر نسبت می‌دهد و آن را نادیده می‌گیرد. سرفه‌هایی که بعد از چند روز برطرف نمی‌شوند، نباید نادیده گرفته شوند.

اما توصیه می‌شود که با مشاهده خون در مدفوع یا ادرار به پزشک مراجعه کنید، چون وجود خون در مدفوع علاوه بر هموروئید می‌تواند علامت غیرعادی مشکلات جدی تری مانند عفونت، تومور، سرطان کولون، بیماری کرون و … باشد.

سرفه‌های مزمن

از علامت غیرعادی و سرفه‌هایی که بعد از چند روز برطرف نمی‌شوند، نباید نادیده گرفته شوند. معمولا خیلی از افراد بخصوص سیگاری‌ها سرفه را چندان جدی نمی‌گیرند. اما سرفه می‌تواند علامت مشکلاتی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه، آمفیزم بخصوص در بین سیگاری‌ها و همچنین علامت آسم، آلرژی و حتی وجود تومور باشد؛ بنابراین لازم است نسبت به سرفه‌های مزمن دقت بیشتری داشته باشید و هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

منبع:دکتر سلام

نظر بدهید