میوه برای دیابتی ها
کافه سلامت

این میوه ها برای دیابتی ها بی خطرند

867بازدید

افراد مبتلا به دیابت باید رژیم غذایی خود را به دقت کنترل کنند تا سطوح قند خونشان از محدوده سالم خارج نشود. در این قسمت درباره مصرف میوه برای افراد مبتلا به دیابت صحبت خواهیم کرد.

میوه یک کربوهیدرات حاوی قند است و در صورت مصرف بیش از حد ممکن است سطوح قند خون را افزایش دهد. با این وجود، میوه فیبر زیادی نیز دارد و مصرف مقدار مناسب فیبر می تواند به تنظیم سطوح قند خون کمک کرده و حتی به پیشگیری از دیابت نوع 2 کمک کند.

به طور کلی، کربوهیدرات های سالم حاوی فیبر ، مانند میوه، تاثیر بسیار کمی بر قند خون دارند تا کربوهیدرات های بدون فیبر مانند نوشابه یا آبنبات. بر همین اساس است که میوه می تواند گزینه مطمئن و مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت باشد.

میوه تازه برای دیابتی ها سالم و بی خطر است

برخی بر این باورند که میوه مانند شکر است و در صورت ابتلا به دیابت نباید مصرف شود، اما این کاملا درست نیست. میوه یک کربوهیدرات است و حد اعتدال در مصرف آن باید رعایت شود، اما در واقع یک کربوهیدرات سالم است و بهتر از کربوهیدرات هایی مانند کیک، کلوچه یا آبنبات متابولیز می شود.

نتایج یک مطالعه در چین که در نشریه Public Library of Science منتشر شد، نشان داد که مصرف میوه تازه با کاهش چشمگیر خطر ابتلا به دیابت مرتبط بوده است. حتی در مورد افراد مبتلا به دیابت، آن هایی که میوه تازه بیشتری مصرف می کردند با خطر کمتر مرگ یا ابتلا به عوارض جدی سلامت مواجه بودند.

میوه برای دیابتی ها

بهترین میوه ها برای افراد مبتلا به دیابت

زمانی که موضوع مصرف میوه برای افراد دیابتی مطرح می شود، در واقع، مصرف میوه های تازه و نه نمونه های کنسروی یا فرآوری شده و خشک شده مد نظر است. این موارد از محتوای قند بیشتر به واسطه کاهش محتوای آب میوه برخوردارند، از این رو، در مقایسه با میوه تازه ممکن است به میزان بیشتری مصرف شده و این می تواند موجب افزایش قند خون شود.

میوه های زیر شاخص گلیسمی پایین دارند:

– آووکادو: 15

– سیب: 36

– پرتقال: 43

– موز: 51

این میوه ها دارای شاخص گلیسمی و محتوای قند بالاترند:

– انبه: 56

– انگور: 59

– هندوانه: 76

اما شاخص گلیسمی همه چیز نیست و محتوای آب میوه نیز اهمیت دارد. به عنوان مثال، اگرچه هندوانه دارای شاخص گلیسمی بالا است اما می تواند همچنان گزینه بی خطری باشد زیرا 92 درصد آن از آب تشکیل شده است. به واسطه محتوای آب زیاد، میزان قند دریافتی در هر وعده مصرف این میوه معقول است.

منبع:همگردی

نظر بدهید