ایمنی در محصولات آرایشی و بهداشتی
کافه سلامت

ایمنی در محصولات آرایشی و بهداشتی

1.93Kبازدید

نکات ایمنی در استفاده از لوازم آرایش

۱-  ظرف محتوی محصول را وقتی استفاده نمی کنید محکم ببندید.
۲-  محصول را دور از نور خورشید نگه دارید تا مواد نگهدارنده موجود در آن در اثر مواجهه با خورشید تخریب نشوند.
۳-  اگر عفونت چشمی دارید از محصولات آرایشی چشم استفاده نکنید و محصولاتی را که در زمان ابتلا به عفونت استفاده می کردید به محض پی بردن به آن دور بیاندازید.
۴-  هرگز به محصولات آرایشی مایعات اضافه نکنید مگر در مواردی که در دستورالعمل محصول قید شده باشد.
۵-  اگر تغییر رنگ یا ایجاد بو در محصول مشاهده نمودید آن را دور بیاندازید. نگهدارنده های محصولات آرایشی به مرور زمان تخریب می شوند و ممکن است نتوانند با باکتری ها بجنگند.

ایمنی در محصولات آرایشی و بهداشتی

ایمنی در فرآورده های کودک

پوست نوزادان و کودکان به بروز عفونت های میکروبی بسیار حساس می باشد، لذا کنترل فرآورده های فوق از نظر محدودیت میکروبی بسیار حائز اهمیت می باشد. البته این امر در خصوص فرآورده های آرایشی در بزرگسالان نیز دارای اهمیت است.
با بزرگتر شدن کودک، خطر دیگری که مطرح است امکان خوردن فرآورده توسط کودک می باشد، لذا در بسیاری از کشورها با در نظر گرفتن این مسئله، محدودیت هایی برای استفاده از برخی مواد و یا در نظر گرفتن غلظت های کمتر، وجود دارد و رعایت می شود. به همین علت مواد مورد استفاده در فرآورده های کودک باید دارای سمیت پایینی باشند. مقاله خطرات بازی کودکان با لوازم آرایش را هم بخوانید.

ایمنی محصولات ضد عرق

علاوه بر حساسیت های موضعی و واکنش های التهابی که ممکن است به دنبال استفاده از برخی محصولات بوبر و ضدعرق ایجاد شود، دو بیماری آلزایمر و سرطان سینه نیز از موارد بسیار بحث برانگیز در خصوص استفاده از این فرآورده ها می باشند. در بیماری آلزایمر شائبه ارتباط آلومینیوم با بروز بیماری همواره مورد توجه بوده است اما پژوهش های انجام شده تاکنون نتوانسته چنین امری را به اثبات برساند. مورد دیگر سرطان سینه است، که مطالعات مختلف سبب شده تا برخی پژوهشگران با توجه به وجود برخی مواد مانند پارابن ها، شائبه افزایش ریسک ابتلا به این سرطان را تقویت کنند. در ناحیه زیربغل، به ویژه پس از تراشیدن مو ، جذب پوستی افزایش می یابد و همین امر می تواند سبب بالا رفتن جذب پارابن ها گردد. مورد دیگر مهار تولید عرق است که به دنبال آن امکان تجمع مواد زاید و دفعی را در محل افزایش می دهد که خود می تواند عاملی در راستای افزایش متابولیت های سمی و خطرناک در محل باشد. با این وجود مطالعات گسترده تاکنون نتوانسته رابطه ای علمی و معنی دار بین کاربرد این فرآورده ها و خطر بروز سرطان سینه نشان دهد.

ایمنی در محصولات آرایشی و بهداشتی

ایمنی رنگ موهای شیمیایی

رنگ مو نیز مانند محصولات دیگری همچون برخی از فرآورده های دارویی و غذایی، ممکن است سبب بروز واکنش های حساسیتی شوند. بررسی های انجام شده حاکی از این امر است که پارا-فنیلن دی آمین و پارا تولوئن دی آمین، که در فرآورده های رنگ مو کاربرد دارند، حساسیت پوستی ایجاد می کنند.
مطالعات اپیدمیولوژیک گسترده، رابطه ای بین مصرف رنگ مو و شانس بروز سرطان نشان نداده است. گه گاه، مطالعات اپیدمیولوژیک نتیجه متفاوتی را نشان داده است و شانس بروز سرطان را با مصرف رنگ مو مرتبط دانسته است.
در ابتدای سال 2008، آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (International Agency of Cancer Research, IACR) که وابسته به سازمان بهداشت جهانی است، با بررسی تمام مطالعاتی که تا آن زمان منتشر شده بود اعلام کرد که بین احتمال بروز سرطان و استفاده از رنگ مو، ارتباطی وجود ندارد. مرکز بررسی مواد آرایشی ایالات متحده (US Cosmetic Ingredient Review, CIR) نیز همین نتیجه گیری را اعلام نمود.
بررسی های مختلف نشان داده است که مواد موجود در رنگ مو سبب آسیب ژنتیکی در سلول های کشت داده شده به صورت برون تنی می گردد، اما در شرایط درون تنی چنین نتایجی دیده نشده است. با این وجود بسیاری از پزشکان، به ویژه در بیماران سرطانی تحت مداوا و یا درمان شده، استفاده از این فرآورده ها را توصیه نمی کنند.

ایمنی در محصولات آرایشی و بهداشتی

بررسی ایمنی محصولات آرایشی بهداشتی در سازمان غذا و دارو

در حال حاضر برای بررسی ایمنی محصولات آرایشی بهداشتی تنها ابزارهایی که در اختیار است، برچسب اصالت و شماره پروانه بهداشتی ورود و ساخت کالا می باشد. سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت ایران، ایمنی محصولات آرایشی بهداشتی را بر اساس قوانین اتحادیه اروپا بررسی و ارزیابی می کند. در زمینه مصرف درست و صحیح لوازم آرایشی بهداشتی، بروشورهایی در مدارس و دانشگاه ها توزیع شده و سخنرانی هایی توسط مدیران سازمان غذا و دارو از جلمه خانم دکتر رویا تالاری انجام شده تا فرهنگ صحیح استفاده از لوازم آرایش نهادینه شود.

ایمنی در محصولات آرایشی و بهداشتی

با توجه به بررسی اطلاعات جمع آوری شده (نظرات کارشناسان) پرخطر ترین محصولات درگروه محصولات آرایشی بهداشتی ، محصولات آرایشی و بهداشتی چشم می باشد.
محصولات لب به دلیل خورده شدن و محصولات بهداشت دهان و دندان به دلیل تماس با مخاط دهان و احتمال خورده شدن در گروه پرخطر قرار گرفته اند.
محصولات کودک مثل انواع کرم ولوسیون که بر روی پوست باقی می مانند جزء محصولات پر خطر و شامپو که از روی پوست سر با شتشو برداشته می شود در گروه با خطر متوسط قرار گرفت.
در گروه محصولات مراقبت از پوست محصولات ضد آفتاب ، لایه بردار ، برنزه کننده و انواع کرم، لوسیون و ژل صورت به دلیل وجود مواد حساسیت زا و حساسیت محل مصرف در گروه پرخطر قرار گرفته اند. کرم، لوسیون و ژل دست و پا در گروه با خطر متوسط قرار گرفته اند.
محصولات آرایشی و بهداشتی مو در گروه خطر متوسط قرار گرفته اند لیکن انواع رنگ مو، پودر دکلره، اکسیدان، صاف کننده و فر کننده مو به دلیل وجود مواد بسیار حساسیت زا و خطرناک و امتیاز بالا در این گروه می توان آنها را در گروه پرخطر قرار داد.

 

منبع: وب سایت احسان حسنانی

نظر بدهید