انواع جنس کابینت آشپزخانه
کافه دکوراسیون

انواع جنس کابینت آشپزخانه

1.93Kبازدید

معایب و مزایای انواع جنس کابینت آشپزخانه

در دکوراسیون داخلی آشپزخانه کابینت ها عناصری مهم و ضروری بوده که در سبک ها و طرح های مختلف می توانند جلوه ای متفاوت در دکوراسیون ایجاد کنند اما متریال های متفاوتی در قسمت های مختلف کابینت مثل بدنه و یا درب ها استفاده می شوند که گاهی از یک متریال و گاهی از ترکیب چند متریال ساخته می شوند و بیشتر به سبک دکوراسیون، نیاز و سلیقه افراد مرتبط هستند.

کابینت های فلزی:

کابینت های تمام فلزی، کابینت هایی هستند که امروزه تقریبا منسوخ شده اند اما هنوز هم در بدنه بعضی کابینت ها به منظور کاهش هزینه از فلز استفاده می شود از نکات ضعف کابینت های فلزی از بین رفتن رنگ و نیاز به رنگ آمیزی مجدد و همینطور زنگ زدگی در مواجهه با رطوبت است ضمن اینکه باز و بسته کردن درب کابینت های فلزی سر و صدای زیادی ایجاد می کند در واقع به همین دلایل امروزه کمتر استفاده می شوند و تنها مزیت این کابینت ها قیمت ارزان آن ها است.

انواع کابینت های چوبی :

چوب اصلی ترین و قدیمی ترین متریالیست که در طراحی و ساخت کابینت آشپزخانه بکار گرفته می شود. چوب انواع مختلفی دارد که هر کدام دارای ویژگی های خاص خود می باشد مانند چوب بلوط، راش، گردو، افرا، روسی و … . از محاسن استفاده از چوب در طراحی کابینت آشپزخانه می توان به حس واقعی و طبیعی بودن آن ، لوکس بودن این متریال، زیبایی بافت طبیعی چوب ، استحکام بالا و قابلیت شکل دهی نامحدود آن اشاره نمود.

انواع جنس کابینت آشپزخانه

کابینت های چوبی تمی گرمابخش و مدرن به فضا بخشیده و دکوراسیون را به زیبایی تحت تاثیر قرار می دهند کابینت های چوبی در انواع مختلفی از چوب در بازار موجود است که رایج ترین آن ها عبارتند از:

1.کابینت تمام چوب :

مزایا: ظاهر بسیار زیبا – مناسب برای دکوراسیون های کلاسیک

معایب: هزینه و زمان اجرای بالا

چوب ماده اولیه ی با ارزشی است و هزینه تمام شده بالایی نسبت به سایر مصنوعات دارد. در ادامه با معرفی برخی از پرکاربردترین انواع چوب های طبیعی مورد استفاده در کابینت سازی و طراحی داخلی با ما همراه باشید .

چوب افرا:

چوب افرا عمدتا دارای طیف رنگی سفید تا خامه ای است و بافت و طرح ظریف این چوب یک ظاهر صاف و یکنواخت ایجاد می کند و چوبی نسبتا سخت و سنگین است و قابلیت کنده کاری و ظریف کاری دارد .

انواع جنس کابینت آشپزخانه

چوب بلوط:

چوب بلوط دارای طیف های رنگی سفید مایل به صورتی ، قرمز و قرمز مایل به قهوه ای می باشد و بافت و طرح نسبتا درشتی دارد . این چوب دارای مقاومت زیادی در برابر فشار و رطوبت بوده و یکی از انواع مرغوب چوب محسوب می شود .

انواع جنس کابینت آشپزخانه

چوب راش:

چوب راش دارای طیف رنگی کرم و کرم مایل به قرمزاست و بافتی نسبتا همگن دارد. چوبی است نیمه سنگین و مقاوم در برابر حشرات که استفاده از آن در صنایع مبل سازی رواج بسیار دارد .

انواع جنس کابینت آشپزخانه

چوب گردو:

چوب گردو دارای طیف رنگی قرمز مایل به قهوه ای و قرمز شکلاتی است و بافتی ریز دانه دارد .چوبی است سخت و مقاوم که از معروف ترین و با ارزش ترین چوب ها محسوب می شود . به دلیل ارزش بالای این چوب ، از آن در ساخت لوازم تزئینی گران قیمت ، مبلمان و کابینت های خاص استفاده می شود .

انواع جنس کابینت آشپزخانه

2 . کابینت های از جنس مصنوعات چوبی

کابینت MDF :

ام دی اف ها یکی از انواع کابینت هایی است که از خرده چوب های دیگر درست شده با روکش های متنوع و قادر است رنگ و شکل های متنوعی ایجاد کند. این نوع از کابینت ها توانایی بسیار بالایی دارند تا با هر سبک دکوراسیونی هماهنگ شده و جلوه ای زیبا به آشپزخانه بدهند، از این رو در بین افراد خواهان بیشتری دارند و از رایج ترین و پرکاربردترین نوع کابینت ها محسوب می شوند این نوع از کابینت ها در برابر رطوبت هوا مقاوم بوده و آسیب زیادی نمی‌بیند و به همین علت کاربرد آن در محیط مرطوب آشپزخانه مناسب است. علاوه بر ساخت کابینت، از این ترکیب در ساخت مبلمان، میز و صندلی، دکور و کف سازی اتاق‌ها نیز استفاده می‌شود. ام‌دی‌اف در برابر حرارت فوق‌العاده مقاوم و عایقی مناسب در برابر صدا است.

انواع جنس کابینت آشپزخانه

کابینت پلی گلاس:

ام دی اف با روکش پلی گلاس با استفاده از بروزترین تکنولوژی ها و دانش فنی جدید تولید گردیده است که ویژگی های خاص و باورنکردنی آن باعث شده تا از محبوبیت خاصی برخوردار گردد. پیشرفت قابل توجه این متریال در زمینه مقاومت در برابر ضربه و خش و همین طور آنتی باکتریال بودنش ، رنگ های زنده و جذاب ، طرح های متنوع و فانتزی مثل طرح آینه و … ، ضخامت بالاتر ورق و در نتیجه استحکام بیشتر آن و … همگی در محبوبیت این محصول تاثیر بسزایی گذاشته اند.

کابینت های ممبران:

این متریال برای ساخت کابینت های سبک کلاسیک و بیشتر نئوکلاسیک (کلاسیک مدرن) استفاده می شود, با این که به جای استفاده از چوب طبیعی از چوب صنعتی و نوعی روکش طرح چوب استفاده میشود.

از مزایای کابینت ممبران به زیبایی بیشتر با روکش یکپارچه، عدم نفوذ آب و رطوبت می توان نام برد .

انواع جنس کابینت آشپزخانه

کابینت هایگلاس :

هایگلاس نوعی از ام دی اف است که دارای سطح براق می باشد و تنوع رنگی بالای آن نیز از ویژگی هایی است که بسیار آن را پرکاربردتر کرده زیرا قابل هماهنگی با هر رنگی در دکوراسیون می باشد. سهولت در تمیزکردن از دیگر ویژگی های مثبت آن به شمار می آید و البته به همین دلایل قیمت mdf کابینت های هایگلاس از mdf معمولی بالاتر است. درخشندگی برجسته ترین خصوصیت هایگلاس است وهمین مشخصه باعث شده است در بازار محصولات چوبی یک سرو گردن دردرجه بالاتری قرار بگیرد.

انواع جنس کابینت آشپزخانه

کابینت PVC :

به طور معمول در سایر قسمت های کابینت آشپزخانه از کابینت تمام پی وی سی کمتر استفاده می شود. اگرچه باید توجه کرد که از ورق های MDF با روکش پی وی سی در کابینت آشپزخانه به فراوانی استفاده می گردد که نباید آنها را با کابینت تمام PVC اشتباه گرفت.مهمترین نقص کابینت های PVC در برابر کابینت های چوبی، مصنوعی بودن آنها و ناسازگاری با محیط زیست می باشد. ورق های پی وی سی دارای طرح ها ورنگ های متنوعی هستند و نیازی به رنگ آمیزی ندارند. نگهداری کابینت پی وی سی به مراتب ساده تر ازکابینت چوبی است. ساخت و نصب آنها در مقایسه با کابینت چوبی ساده تر و در مدت کوتاهی ساخته می شود و کم هزینه تر است.

امروزه به دلیل تنوع بسیار بالا در متریال، انواع مختلفی از این متریال ها و نیز متریال های جدیدتری و در ترکیب با متریال های ذکر شده در بازار موجود است که بسته به نیاز کاربر و سبک و رنگ دکوراسیون آشپزخانه و همینطور بودجه می تواند انتخاب شود که از این متریال های نوین می توان به روکش چوب و ام دی اف با پوست ماهی، روکش ام دی اف و نئوپان با ترکیبات معدنی، ام دی اف با روکش آئینه ای، ورق های ام دی اف با روکش چرم، بتن اکسپوز ،ام دی اف تیتانیوم، ام دی اف با روکش ونیر و ورقهای گلاس جدید کریستال اشاره کرد که در هرکدام سعی شده تا گزینه های بیشتری را برای کاربران و کاربردی تر شدن فضا و با در برگرفتن سلایق بیشتری پوشش دهد.

انواع جنس کابینت آشپزخانه

منبع : دکوبوم

نظر بدهید