استایل وینتیج یا استایل خاطره بازها
کافه خواندنی

استایل وینتیج یا استایل خاطره بازها

3.31Kبازدید

اگر طرفدار نوستالژی باشید حتما استایل وینتیج یکی از سبک‌های مورد علاقه شما در لباس پوشیدن است. برای بعضی از ما استایل وینتیج از کمد لباس مادربزرگ‌هایمان شروع می‌شود اما در دنیا، وینتیج پوشیدن درست بعد از جنگ جهانی دوم و به خاطر محدودیت‌ها و کمبودهای مردم در دسترسی به لباس نو آغاز شد.

استایل وینتیج یا استایل خاطره بازها

تا قبل از دهه ۱۹۶۰ پوشیدن لباس اشخاص دیگر غیرعادی بود، اما سختی‌های دوران پس از جنگ باعث شد فروشگاه‌هایی برای خرید و فروش لباس دست دوم به راه بیفتند، مردم هم کم‌کم پذیرفتند که برای گذر از این دوران باید با پوشیدن لباس‌های استفاده شده کنار بیایند و همه این‌ها باعث شکل‌گیری سبکی مهم و تاثیرگذار به نام وینتیج در دنیای مد شد.استایل وینتیج شامل لباس‌هایی از دهه‌های مختلف ۱۹۰۰ تا ۱۹۸۰ می‌شود و دو دهه ۱۹۲۰ و ۱۹۶۰ از سایر دهه‌ها، در مد وینتیج تاثیر بیشتری داشتند.

این روزها لباس‌های وینتیج در ترکیب با لباس‌های مدرن پوشیده می‌شوند و گاهی با تغییرات ظاهری اندکی با المان‌های امروزی و مدرن تزئین و بازطراحی می‌شوند. نکته خیلی مهمی که نباید درباره سبک وینتیج فراموش کنیم این است که وینتیج پوشیدن به معنای پوشیدن لباس‌های کهنه و از بین رفته نیست بلکه درواقع لباس وینتیج یک شی آنتیک و ارزشمند از گذشته محسوب می‌شود.

استایل وینتیج یا استایل خاطره بازها

اگر در چیدن استایل وینتیج تان می‌خواهید به دهه‌ها رجوع کنید، حواستان باشد که نباید تمام تکه‌های استایل شما تنها از یک دهه انتخاب شود چون در آن صورت شما از مد یک دهه خاص پیروی می‌کنید و دیگر استایل وینتیج محسوب نمی‌شود. می‌توانید مد دهه‌ها را با هم ترکیب کنید یا آیتم‌های وینتیج را کنار آیتم‌های مد معاصر قرار دهید، گاهی حتی چند تکه اکسسوری وینتیج هم می‌تواند بر کل استایل شما اثر لازم را بگذارد و حس نوستالژی را به خوبی منتقل کند.

از ویژگی های اصلی استایل وینتیج پارچه‌های طرح‌دار با طرح گل و گیاه، پرنده یا سمبل‌های فانتزی مثل خوراکی‌ها یا اشیا هستند. طرح این پارچه اغلب ریز و تکرارشونده با پالت رنگی محدود است. یکی از پارچه‌های بسیار پرطرفدار در این سبک پارچه خال خالی است، البته پارچه‌هایی با طرح چهارخانه ریز و راه‌راه هم در این استایل استفاده می‌شوند.رنگ‌های محبوب وینتیج پوش‌ها از پالت رنگ‌های گرم و پخته هستند. رنگ‌هایی طبیعی و گرمابخش که به خوبی حس قدمت را نشان بدهند. گروه رنگی خاکی یا زمین هم در استایل وینتیج پراستفاده است.

لباس‌های وینتیج معمولا سیلوئت‌های ساده‌ای دارند. برش از کمر در پیراهن‌های این سبک متدوال است و برش‌ها و دوخت‌های عمودی هم روی اغلب شومیزها و پیراهن‌های این سبک دیده می‌شوند. بیشتر لباس‌های این سبک یقه‌دار هستند، مثلا یقه‌های سفید گلدوزی شده یا قلاب بافی شده از مدل های محبوب طرفداران این استایل هستند. لباس‌های وینتیج در فصل‌های گرم معمولا از پارچه‌های نخی و در فصول سرد سال لباس‌های پشمی ریزبافت و ظریف هستند، به طور کلی تعداد لایه‌ها در استایل وینتیج زیاد هستند و به جای پوشیدن یک پالتو ممکن است چندین ژاکت و بافتنی ظریف را روی هم بپوشند. قد لباس‌های وینتیج در اندازه مینی تا میدی متغیر است اما لباس ماکسی به ندرت می‌پوشند.

استایل وینتیج یا استایل خاطره بازها

وینتیج پوش‌ها کیف و کفش چرم طبیعی را به اجناس دیگر ترجیح می‌دهند. کفش‌های مورد علاقه آن‌ها مدل‌های پاپیون‌دار عروسکی یا آکسفوردی‌های تخت و پاشنه بلند هستند. جوراب شلواری‌های رنگی و طرح‌دار، عینک‌های طبی و آفتابی با فریم گرد، کلاه‌هایی مثل فدورا، پاناما و گتسبی، دستمال سر و هدبند همگی از اکسسوری‌های مورد علاقه وینتیج استایل هستند. علاوه بر این‌ها کمربند یکی از اکسسوری‌های موثر در این سبک است.

جواهرات وینتیج براساس قدمت‌شان ارزش پیدا می‌کنند، زیورآلات برنجی، مروارید، نقره و سنگ‌های قدیمی همگی از زیورآلات محبوب این سبک هستند. مدل مو و آرایش هم در برجسته کردن ویژگی‌های این سبک بی تاثیر نیست. موهای بافته شده، چتری، فوکول و رنگ موهای تیره یا مشکی که با آرایش ساده صورت همراه می‌شوند. رنگ آرایش در این استایل روشن است، کرم پودر روشن، رژ لب‌ها و رژ گونه‌های صورتی، نارنجی و قرمز با آرایش ساده چشم و ابرو که ترکیب مورد علاقه وینتیج را می‌سازند.

منبع: بپوشیم

نظر بدهید