استانداردهایی که در سرویس بهداشتی لازم است
کافه دکوراسیون

استانداردهایی که در سرویس بهداشتی لازم است

1.82Kبازدید

سرویس‌های بهداشتی کوچک عنصری مهم در دکوراسیون منزل نقلی هستند. در این مطلب می‌خواهیم به شما بگوییم به چه مقدار فضا برای ساخت یک سرویس بهداشتی کوچک در خانه خود احتیاج دارید.ارتفاع استاندارد درهای سرویس بهداشتی ۲۰۳ تا ۲۰۴ سانتی‌متر است

درهای سرویس بهداشتی های کوچک
شما برای انتخاب درب سرویس بهداشتی می‌توانید از بین انواع و ابعاد مختلفی انتخاب کنید. این درها می‌توانند سبکی شبیه دیگر درهای موجود در خانه شما داشته باشند. عرض متداول این درها ۷۱، ۷۶، یا ۸۱ سانتی‌متر است.

درهایی که صندلی چرخ‌دار را بتوان از آن‌ها عبور داد باید حداقل ۹۱ سانتی‌متر عرض داشته باشند. البته اگر فضای خانه شما خیلی اجازه استفاده از درهایی با عرض‌های زیاد را نمی‌داد می‌توانید از دری با پهنای ۶۱ سانتی‌متر هم استفاده کنید، اما عرضی کم‌تر از این عدد موجب ناراحتی در عبور و مرور می‌شود و هم‌چنین باید حتما آن را سفارش دهید، چون چنین عرضی در بازار وجود نخواهد داشت.

ارتفاع استاندارد درهای سرویس بهداشتی ۲۰۳ تا ۲۰۴ سانتی‌متر است و بهتر است ارتفاع این درها را با ارتفاع دیگر درهای موجود در خانه خود هماهنگ کنید. درهای دو‌لته اگر به خوبی کار گذاشته شوند بسیار کارآمد خواهند بود به ویژه این‌که وقتی باز می‌شوند فضای کم‌تری از دیوار را اشغال می‌کنند. درهای خزینه‌رو (دری که به صورت کشویی وارد دیوار توخالی کنار درگاه می‌شود) و درهای کشویی نیز همان‌طور که در عکس سوم مشاهده می‌کنید گزینه‌های مناسبی برای سرویس بهداشتی هستند.

توالت‌ فرنگی در سرویس بهداشتی های کوچک
سرویس بهداشتی نیز در انواع و اقسام گوناگونی مانند یک‌تکه و دو‌تکه تولید می‌شوند. همان‌طور که در عکس بالا می‌بینید توالت‌هایی نیز وجود دارند که به دیوار نصب می‌شوند و فلاش تانک آنها مخفی است.

اگر به دنبال خرید یک سرویس بهداشتی هستید، بهترین و مناسب‌ترین نوع را انتخاب کنید. گزینه‌های دیگر در این زمینه می‌تواند توالت‌هایی با ارتفاع‌ نشیمن مختلف، کنترل‌های الکترونیکی گوناگون، و یا سطوح مختلفی از مصرف آب باشند. پیش از خرید توالت برای سرویس بهداشتی کوچک خانه خود حتما در مورد این ویژگی‌ها تحقیق کنید.
همان‌طور که در عکس قبلی، ممکن است فضایی که قرار است سرویس بهداشتی کوچک در آن قرار بگیرید باریک یا زیر راه‌پله باشد و یا هر دو. در این مورد توالت را از پشت در جایی نصب کنید که سقف کم‌ترین ارتفاع را دارد. شما به طور نرمال برای استفاده از سرویس بهداشتی خم می‌شوید، پس اگر فضای شما کوچک است از این امکان برای استفاده بهتر از فضاها بهره ببرید. با این حال، توالت را در فضایی که کم‌تر از ۱۵۲ سانتی‌متر ارتفاع دارد قرار ندهید.

ممکن است براساس شرایطی که دارید در ارتفاعی اندکی کم‌تر از ۱۵۲ سانتی‌متر هم توالت را نصب کنید، اما اگر ارتفاع شما در قسمتی کم‌تر از ۱۲۲ سانتی‌متر است، بهتر است از این قسمت برای قرار دادن فضاهای نگهدارنده و کابینت‌ها استفاده کنید.
مسئله دیگری که هنگام انتخاب و نصب توالت‌ها باید در نظر گرفته شود مسئله فضای پیرامونی و فاصله حداقلی سرویس بهداشتی است. این مسئله خیلی به مکان قرارگیری توالت، دستورالعمل‌های محلی در مورد نصب، و ویژگی‌های آن بستگی دارد. هم‌چنین نوع توالتی که برای نصب انتخاب می‌کنید نیز در این مورد اثرگذار است.

در بهترین حالت باید در هر سمت فضای مرکزی سرویس بهداشتی حدود ۳۸ سانتی‌متر فضای خالی وجود داشته باشد که در مجموع توالت باید در فضایی با عرض ۷۶ سانتی‌متر نصب شود. هم‌چنین جلوی سرویس بهداشتی شما باید حداقل ۶۱ سانتی‌متر با دیوار یا شی مقابل‌اش فاصله داشته باشد. این اندازه‌ها براساس کدها و دستورالعمل‌های ساختمانی عنوان شده‌اند.

هم‌چنین به یاد داشته باشید که سرویس بهداشتی ها دارای کاسه‌هایی گرد یا دراز با ابعاد استانداردی هستند. کاسه‌های دراز حدود ۷ سانتی‌متر به عمق کلی توالت اضافه می‌کنند، در نتیجه یک توالت با کاسه گرد حدود ۶۹ سانتی‌متر و با کاسه دراز ۷۶ سانتی‌متر (۶۹+۷) عمق دارد.

روشویی ها در سرویس بهداشتی های کوچک
روشویی های سرویس‌‌های بهداشتی کوچک برای شستشوی سریع دست‌ها طراحی می‌شوند، بنابراین می‌توانند خیلی کوچک باشند، همان‌طور که در این فضا مشاهده می‌کنید، و یا کمی سخاوتمندانه‌‌تر باشند، مانند عکس‌هایی که در ادامه می‌آیند.

شما می‌توانید روشویی هایی پیدا کنید که مخرن آن‌ها طول و عرضی حدود ۳۰ سانتی‌متر دارند و به سادگی به دیوار نصب می‌شوند. تا زمانی که حداقل ۶۱ سانتی‌متر فضای خالی در مقابل روشویی وجود دارد شما می‌توانید از چنین چیدمانی در سرویس بهداشتی استفاده کنید. انتخاب مناسب روشویی واقعا ضروری است، پس در انتخاب آن دقت کنید.

استانداردهایی که در سرویس بهداشتی لازم است

اگر شما فضای کافی در سرویس بهداشتی برای قرار دادن روشویی ها و کابینت‌های استاندارد در اختیار داشته باشید، این امکان را خواهید داشت که از میان محصولات متنوع و گوناگون مناسبت‌ترین و بهترین گزینه موجود را انتخاب کنید.

البته لازم به ذکر نیست که کاملا در چنین فضایی این امکان را دارید که روشویی و کابینت‌ها را به صورت سفارشی و مخصوص فضای خود تهیه کنید. به طور معمول عمق اکثر روشویی های پایه‌دار، البته از هر نوعی، حداقل ۴۱ سانتی‌متر است اما عمق‌های دیگر مانند ۵۱ تا ۵۶ سانتی‌متر نیز در بازار موجود است. روشوییهایی که درون کابینت‌ ساخته می‌شوند حدود ۵۳ تا ۶۱ سانتی‌متر عمق دارند.هم‌چنین ارتفاع معمول این سینک‌ها بین ۸۶ تا ۹۱ سانتی‌متر است.

ابعاد کف سرویس بهداشتی کوچک
وقتی فضاهایی مخصوص این نوع سرویس‌های بهداشتی ساخته می‌شود و یا در فرایند بازسازی فضای کافی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود، سرویس‌های بهداشتی کوچک را می‌توان در فضایی که هر ضلعش حدود ۱۵۲ سانتی‌متر است به راحتی طراحی کرد و ساخت. چنین فضایی این امکان را فراهم می‌کند که یک روشویی پایه‌دار و یک توالت را در یک دیوار نصب کرد، در ورودی را در دیوار کناری قرار داد، و اگر امکانش بود یک پنجره را در دیوار دیگری تعبیه کرد.

البته ذکر این نکته هم مهم است که دیوار پشت توالت‌ها، و گاهی سینک‌ها، باید قطری بیشتر از دیوارهای معمولی داشته باشند تا بتوان به راحتی لوله‌کشی مربوط به سرویس بهداشتی و روشویی را در درون آن‌ها انجام داد. این مسئله در مورد فاضلاب از اهمیت زیادی برخوردار است.

نوع ساخت ‌و ساز بسته به منطقه و نوع ساختمان بسیار متفاوت است، به همین دلیل در هنگام ساخت چنین سرویس‌های بهداشتی‌ به این نکته توجه کنید که بدنه کلی ساختمان از چه جنسی است و ابعاد آن براساس چه سیستمی طرح‌ریزی شده است.

برای مثال بازسازی در ساختمانی که دیوارهای آن نازک‌تر از استاندارد دیوارها هستند پیروی از ملاحظات دیگری از آن‌چه تاکنون به آن اشاره کردیم می‌طلبد.

خروجی‌های الکتریکی یا پریزها در سرویس بهداشتی کوچک
یک خروجی الکتریکی یا پریز (در سیستم سیم‌کشی برق، نقطه‌ای که از آن برق گرفته می‌شود تا به لوازم و تجهیزات برقی داده شود) باید براساس دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های ساختمانی در درون سرویس بهداشتی نصب شود. طبق اکثر آیین‌نامه‌های ساختمانی پریزها باید در فاصله ۹۱ سانتی‌متری از لبه خارجی روشویی و در ارتفاع مناسبی که خطر چندانی ندارد نصب شود.

طراحی پنجره‌ها در سرویس بهداشتی کوچک
اگر در سرویس بهداشتی از پنجره به عنوان سیستم تهویه استفاده می‌شود، فضای آن باید ۱۵ درصد مساحت کلی اتاق و یا حداقل ۴۵۰ سانتی‌متر مربع باشد. از تهویه مکانیکی نیز می‌توان به جای پنجره استفاده کرد که امر بسیار متداولی است.

نکته مهم در این زمینه این است که دستگاه تهویه باید ۵ بار در ساعت هوای داخلی سرویس بهداشتی را به فضای بیرون از ساختمان انتقال دهد که این عدد براساس آیین‌نامه‌های ساختمانی تعیین شده است. تمامی فن‌ها که برای این منظور به کار گرفته می‌شوند دارای دفترچه‌های راهنمایی هستند که در آن میزان هوایی را که در فضا به گردش درمی‌آورند ذکر شده است.

وقتی فضای کافی و بودجه زیاد در اختیار دارید، سرویس‌های بهداشتی می‌تواند تبدیل به فضاهایی بسیار لوکس شود، مانند سرویس بهداشتی که در عکس بالا مشاهده می‌کنید. پلانی که در عکس زیر مشاهده می‌کنید نشان‌دهنده برخی از ابعادی است که برای طراحی فضاهای بزرگ بسیار مناسب است.

در چنین فضاهایی بهتر است یک کابینت و یک پیش‌خان برای انجام راحت‌تر امور پیش‌بینی کنید و توالت را به گونه‌ای قرار دهید که وقتی وارد فضا می‌شوید خیلی به چشم نیاید؛ امری که در فضاهای کوچک اتفاق می‌افتد.

وسایل جانبی و اکسسوری ها در سرویس بهداشتی کوچک
برای محل قرارگیری جادستمالی‌ها هیچ آیین‌نامه ساختمانی وجود ندارد. با این حال، استانداردی که در این مورد وجود دارد این است که این وسایل باید حدود ۶۱ سانتی‌متر بالاتر از سطح زمین نصب شوند.بهتر است جادستمالی را در دیوار کناری توالت‌ها به گونه‌ای نصب کنید که هم دسترسی به آن‌ها راحت باشد و هم هنگام رفت و آمد و حرکات دیگر مانعی در برابر شما ایجاد نشود.

عناصر دیگری که در سرویس بهداشتی کوچک نصب می‌شوند – مانند روشنایی‌ها، جاصابونی‌ها، و آینه‌ها – همگی باید براساس سبک طراحی و چیدمان کلی سرویس بهداشتی انتخاب و نصب شوند. آینه‌ها هم می‌توانند خیلی کوچک باشد و هم کل فضای یک دیوار را پوشش دهند.

چراغ‌های دیواری که کمی بالاتر از آینه نصب می‌شوند منبع نوری بسیار خوبی برای این فضا هستند. همچنین منابع نوری که از پشت به فضا می‌تابند و روشنایی‌های سقفی نیز منابع نوری بسیار خوبی برای سرویس‌های بهداشتی کوچک هستند. سرویس بهداشتی با نورپردازی خیره کننده می تواند در روحیه شما تاثیر گذار باشد.

استانداردهایی که در سرویس بهداشتی لازم است

استانداردهایی که در سرویس بهداشتی لازم است

استانداردهایی که در سرویس بهداشتی لازم است

استانداردهایی که در سرویس بهداشتی لازم است

استانداردهایی که در سرویس بهداشتی لازم است

منبع :چیدانه

گردآوری تصاویر : کافه مد

نظر بدهید