انواع مدل اپن آشپزخانه
کافه دکوراسیون

آشنایی با انواع مدل اپن آشپزخانه

745بازدید

در طراحی دکوراسیون آشپزخانه یک یا چند کابینت را در مرکز آشپزخانه قرار می دهند که به این کار جزیره آشپزخانه گفته می شود. جزیره آشپزخانه( اپن آشپزخانه یا کانتر آشپزخانه) معمولاً دو مدل دارد یعنی به دو مدل ثابت و متحرک ساخته میشوند و قابلیت های متعددی دارد که می توان به استفاده بر روی آن ها مثل سینک ظرف شویی و یا میز ناهار خوری و قرار دادن ظروف آشپزخانه در کابینت نیز اشاره نمود که در مدل های مختلف طراحی و ساخته می شوند.

تاریخچه طرح اپن آشپزخانه

آشپزخانه در گذشته مثل هر اتاق دیگری در خانه چهار دیوار و یک ورودی داشت. با گذشت زمان معماران آشپزخانه هایی را طراحی کردند که طرفین آن ها دیوار داشت و دو طرف دیگر بدون دیوار بود و از یک طرف به فضای نشیمن و از سوی دیگر نیز به اتاق غذاخوری منتهی می شد. آشپزخانه به وسیله کانتر، پیشخوان یا به اصطلاح اپن آشپزخانه از اتاق های دیگر جدا می شد. متأسفانه این معماری مثل خیلی از معماری های دیگر، به ایران بطور ناقص منتقل شد و جدیدا به شکل اصلی اش ساخته می شود.

انواع مدل اپن آشپزخانه

در آمریکا بیش از نیمی از طرح های ساخت آشپزخانه در حدود سال ۲۰۰۶م نشان از علاقه زیاد مردم به مدل اپن آشپزخانه بود. اوضاع به همین صورت ادامه یافت و این سبک از طراحی در سال ۲۰۱۳ به خوبی در ساخت منازل جا افتاده بود. امروزه نیز در کشور ایران، این نوع از ساختار آشپزخانه بسیار محبوب است.

ارتفاع مناسب برای اپن آشپزخانه

از نظر ارتفاع اندازه استاندارد برای جزیره آشپزخانه ۹۰ سانتیمتر می باشد ولی در صورتی که تمایل دارید از آن بعنوان سطح کار استفاده نمایید برترین اندازه بین ۷۰ تا ۷۵ سانت می باشد. در صورتی که می خواهید برای خوردن غذا از اپن استفاده کنید توجه کنید که فاصله سطح نشیمن صندلی با سطح پیشخوان جزیره همیشه ۳ سانت باشد. در ساخت کانتر آشپزخانه می توان از چوب و ام دی اف و … استفاده کرد ولی برای این که زیبایی خاصی به دکوراسیون آشپزخانه شما بدهد مسلما باید از چوب ساخته شود. همینطور در مدل های کلاسیک و سلطنتی از منبت کاری در قسمت های پایه و بدنه استفاده می کنند. برای این که ساخت اپن آشپزخانه از نظر اقتصادی به صرفه باشد می توان از mdf استفاده کرد.

انواع مختلف اپن آشپزخانه

>> میز متحرک چرخ دار:

این مدل اپن آشپزخانه مناسب آشپزخانه های کوچک است تا هر زمانی که نیازی به آن نداشتید به یک گوشه حرکت دهید. ابعاد میز متحرک چرخ دار معمولاً ۶۰ در ۹۰ سانتیمتر است.

انواع مدل اپن آشپزخانه

>> اپن آشپزخانه L شکل:

این مدل اپن آشپزخانه، علاوه بر کاربردی تر کردن محیط، تأثیر به سزایی در پر کردن فضای خالی آشپزخانه ی شما دارد. چیدمان ال، تنها به مبل های ال شکل محدود نمی شود. این شکل از جزیره آشپزخانه، به شما این قابلیت را میدهد که فعالیت های زیادی را انجام دهید. میتوانید از یک طرف آن برای آشپزی و از طرف دیگرش بعنوان میز غذاخوری یا سینک ظرف شویی یا هر چیز دیگری استفاده کنید.

انواع مدل اپن آشپزخانه

>> اپن آشپزخانه دایره یا نیم دایره:

اگر میخواهید به آشپزخانه ی خود شخصیت بدهید، اپن نیم دایره امکان دارد برای شما مناسب باشد. این مدل اپن آشپزخانه به دو صورت دایره ی کامل یا نیم دایره طراحی میشود.

انواع مدل اپن آشپزخانه

>> اپن آشپزخانه u شکل:

اپن جزیره ی u شکل امکان دارد رویای هر آشپزی باشد. افزایش بهره وری آشپزخانه با این اپن جزیره امکان پذیر خواهد بود.

انواع مدل اپن آشپزخانه

>> اپن آشپزخانه مستطیلی:

یک طراحی ساده موجب شده تا این مدل اپن آشپزخانه در هر آشپزخانه ای کارآمد باشد. فضای کاری این اپن برای افراد مناسب است.

انواع مدل اپن آشپزخانه

نورپردازی اپن آشپزخانه

معمولاً برای روشنایی فضای اپن آشپزخانه از انواع نورپردازی مخفی و لوسترهای بلند که نور متمرکزی تولید می کنند استفاده می شود. نورهای مخفی هالوژنی و شلنگی در فضای زیر کانتر به منظور فضاسازی و زیبایی استفاده میشوند. معمولاً استفاده ار این روش برای طرح اپن آشپزخانه ای که از کناف استفاده شده مناسب است.

مزایای اپن آشپزخانه

محبوبیت اپن آشپزخانه سبب شده که طراحان داخلی، انواع شکل و طراحی های کانتر را به شما ارایه دهند. این سبک طراحی در فضاهای کوچک میتواند بسیار مفید و مؤثر واقع شود. اگر فضای محدودی برای جداسازی محلی برای تهیه غذا و سرو آن دارید، به وسیله کانتر میتوانید آنها را با هم ترکیب نموده و برترین استفاده را از دکوراسیون داخلی منزل کوچک خود داشته باشید.

مزیت دیگر اپن آشپزخانه این است که چنانچه در ورودی آشپزخانه قرار بگیرد فضا را دو نبش می کند یعنی رفت و آمد را به آشپزخانه آسان میکند. البته در خانه های قدیمی و بزرگ سبک جزیره ای نیز انجام می شد که میز ناهارخوری یا میز پخت و پز در نقطه مرکزی آشپزخانه چیدمان می شد ولی این روش مرسوم نیست.

انواع مدل اپن آشپزخانه

تنوع و زیبایی کانترها یکی از مزایای دیگر اپن آشپزخانه ایست که رنگ و روح تازه ای به دکور شما میدهد. شما میتوانید از انواع رنگ های تیره و روشن برای آن استفاده کنید و حس طراوت و زندگی را در محیط زندگیتان جاری سازید. مطمئن باشید که رنگ های جسورانه در طراحی شما بیشتر به چشم آید و همه متوجه این تغییر دکوراسیون شما در منزل میشوند. همینطور شما برای این که تضاد جالبی را در فضای آشپزخانه تان بسازید، میتوانید با استفاده از رنگ و مواد مختلف کانتر نسبت به کفپوش، اقدام کنید.

معایب اپن آشپزخانه و راهکار آن

اپن آشپرخانه در کنار مزایایی که دارد از بعضی معایب نیز بهره مند است. یکی از آنها اینست که بوی طبخ غذا در منزل پخش میشود که احیانا آزار دهنده است و یا به عنوان نمونه میتوان از شنیده شدن صدای کار کردن با لوازم آشپزخانه برای شخصی که در پذیرایی مشغول دیدن تلویزیون است نیز نام برد.

انواع مدل اپن آشپزخانه

در طراحی جدید اپن آشپزخانه توجه کنید که در کنار استفاده از مزایای این نوع طراحی، از بعضی معایب مذکور نیز تا حد ممکن جلوگیری شود. به عنوان نمونه در بعضی طرح ها از شیشه بین آشپزخانه و پذیرایی استفاده شده است. در این طراحی هم چنان، نورگیری و اتصال بین فضاها برقرار است ولی در کنار آن، مزیت دیگری دارد که از شنیدن صداهای تولید شده در آشپزخانه برای شخصی که در پذیرایی در حال استراحت و یا کتاب خواندن است جلوگیری می شود.

در این چنین آشپزخانه هایی که گرم کردن یک فضای باز نیازمند صرف انرژی بیشتریست، مصرف انرژی اکثراً بیشتر است. از طرفی آشپزخانه شما همیشه در دید است و نامرتب و کثیف بودن آن روی نمای پذیرایی خانه شما نیز تأثیر منفی میگذارد ولی در صورتیکه از طراحی بسته استفاده شود، هرچه که در آشپزخانه باشد به آسانی از سایر بخش های خانه قابل دیدن نیست. بعبارتی این نوع آشپزخانه ها، بگونه ای طراحی شده اند که از سمت سالن پذیرایی دید دارند یعنی اگر مهمانی بخواهد در سالن بنشیند درست روبه روی آشپزخانه و در مقابل خانم خانه قرار خواهد گرفت. مسلما این وضعیت برای یک کدبانوی اصیل ایرانی سخت و طاقت فرسا خواهد بود. معمولا اکثر خانم ها هنگامی که در خانه مهمانی دارند دوست دارند بی آن که در معرض دید مهمان باشند کارهای خود را انجام داده و از نگاه دیگران ایمن و محفوظ بمانند.

انواع مدل اپن آشپزخانه

گردآوری: بخش دکوراسیون سرپوش

نظر بدهید